A játék neve, címe: Számcsere (helyfoglalós játék)
A játék pedagógiai célja: Energetizálás, ráhangolódás, figyelem, koncentráció, memória fejlesztés, matematikai fogalmak játékos gyakorlása, tanóra kezdése vagy lezárása, Olyan játék, mely kapcsolódik a matematika tananyaghoz, mégis ráhangolja a gyerekeket az órai munkára. Vagy éppen lezárja az óra munkáját.
A játék jellege: Energetizáló
A baleseti kockázat szintje: alacsony
Szükséges biztonsági intézkedések: Ha széken ülve történik a játék, akkor figyelni, hogy a helycsere esetén nehogy felboruljon valakinek a széke. Figyelni kell arra is, hogy ne csúszós talaj vagy padló legyen.
Résztvevők száma: 8-14 fő, 15-20 fő, 21-30 fő,
Résztvevők életkora: 10 évtől idősebb
Játékidő: 1-5 perc
Helyszín: A játék bárhol játszható
Helyigény: Kör: Akkora hely ahol a résztvevők körbe tudnak állni/ülni
Eszközigény: Székek, eggyel kevesebb, mint ahányan részt vesznek. Kevés hely esetén szék nélkül, körben állva is játszható.
Technikai igény: Nincs.
Az előkészítés feladatai: Ha széken ülve történik a játék, akkor a székek körberendezése. Ha állnak a játékosok, akkor a megfelelő üres hely kijelölése.
Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
A résztvevők bevonásának lehetőségei: Székek közös pakolása.
A játék megnyitása, nyitánya: Matematika órán a számok annyit számoltak, hogy nem találják a helyüket. Segíts köztük rendet tenni.
A játék menete, játékszabályok:Körben ülnek a résztvevők, a játékvezető a kör közepén áll. A játékvezető körbe megy és kiosztja a számokat. pl.: 0;1;2;3;4;…….ahány játékos van. És rögtön ki is mondja, hogy számcsere. Ekkor mindenkinek helyet kell cserélni. (mondhat számokat más szempontok szerint, de vigyázzunk, hogy a játékosok számára a számok könnyen megjegyezhetők legyenek. Erősítsük meg a játék kezdete előtt, hogy milyen számokkal dolgozunk. pl.: 10; 20; 30; 40;….)
Aki a kör közepén áll, annak is van szerepe. A kör közepén állónak az a célja, hogy leüljön, így amelyik két számot mondja, azoknak kell helyet cserélni. A kör közepén álló megpróbálja az általa mondott két szám valamelyikének a helyét elfoglalni. Ha sikerül, az mondja a következő két számot, aki állva maradt. Ha nem sikerül, akkor az újabb körre marad a játékvezető. Ha a kör közepén álló azt mondja számcsere, akkor mindenkinek helyet kell cserélni. Ha valaki hallja a számot, amit kapott, fel kell állnia helyéről, vissza nem mehet és a szomszédjával sem cserélhet helyet. A játék célja nem a versengés, így az előre megadott ideig tart a játék. Pl.: 5 perc vagy öt kör, stb.
Nehezítés I.: ha két páros számot mond a játékvezető, akkor úgy kell helyet cserélni, hogy közben mindkét kezünkkel fogjuk a fülünket. Ha két páratlan számot mond a játékvezető, akkor úgy kell helyet cserélni, hogy a kezeinket csípőre tesszük. Ha egy páros és egy páratlan számot mond, akkor az orrunkat kell fogni az egyik kezünkkel. Ha valaki nem jól csinálja, akkor kiesett a játékból. Ebben az esetben előre beszéljük meg, hogy hány kieső játékosig játszunk.
Nehezítés II. 6.osztály vagy idősebbek részére. Ha a játékvezető két prímszámot mond, akkor jobb lábbal ugrálva kell helyet cserélni, ha két összetett számot mond akkor bal lábbal ugrálva, ha az egyik szám prím, a másik összetett, akkor két lábbal ugrálva, ha valamelyik szám se nem prím, se nem összetett, akkor lehet ugrálás nélkül helyet cserélni. Ha valaki nem jól csinálja, akkor kiesett a játékból. Ebben az esetben előre beszéljük meg, hogy hány kieső játékosig játszunk.
Nehezítés III. A játékvezető nem két számot mond, hanem pl. páros számok, vagy prímszámok, s ekkor minden páros számnak helyet kell cserélni. A cél ekkor is az, hogy a játékvezető elfoglalja valakinek a helyét.
A játék lezárása: Kerettörténet lezárása: a számok megtalálták a helyüket, most már jöhet …..az órai munka vagy óra végén jöhet a szünet. Játéknak vége az előre meghatározottak szerint van. Azaz: pl. meghatározott idő után, vagy meghatározott körök után, vagy előre meghatározott kiesők száma után.
Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: A játék végén megdicsérem a tanulókat. Vagy: maga a játék volt a jutalom a matematika tanóra végén az egész órán végzett munkáért.
Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: A játék meneténél már írtam három nehezítést. További játék variációk (7.osztály vagy idősebbeknél) hogy nem számokat, hanem matematikai fogalmakat mondunk. pl.: sokszögeket (négyszög, négyzet, téglalap, rombusz, paralelogramma, deltoid, trapéz, …stb) vagy más matematikai kifejezéseket mondunk számok helyett. Pl.: számláló, nevező, tört, racionális szám, természetes szám, ellentett, abszolutérétk, reciprok, ….stb.
A játékvezető speciális feladatai: Mindenki részt vegyen a játékban. Ugyanazokat a számokat ne mondják egymás után. Tehát egyik szám sem ismétlődhet a következő körben. Legalább egy kört ki kell hagyni.
Egyéb/megjegyzés: A járvány miatt még csak az alsó tagozatban van jelenléti oktatás. Nem szerettem volna tovább halogatni a vizsgafeladatot. Így 4.osztályos tanulókkal próbáltam ki a játékot. Én nem tanítok csak felső tagozatban, illetve középiskola kollégiumában dolgozom. Azt hittem kicsik lesznek hozzá, de mint a képeken látszik, működött a játék velük is.
A játékot lejegyezte: Antalócziné Balog Ágnes