JÁTÉKRA FEL!

Antalné Hatoss Györgyi: Csitt-csatt!

 

  • A játék neve, címe: Csitt-csatt!
  • A játék pedagógiai célja: Az emlékezet, gondolkodás, figyelemkoncentráció fejlesztése.
  • A játék jellege: Kommunikációs
  • A baleseti kockázat szintje: Alacsony
  • Szükséges biztonsági intézkedések: Padok átrendezésénél óvatosan járjunk el!
  • Résztvevők száma: 8-14
  • Résztvevők életkora: 5+
  • Játékidő: 5-10 perc
  • Helyszín: A játék bárhol játszható
  • Helyigény: Nagyobb kör: Akkora hely, ahol a résztvevők hátra tudnak lépni
  • Kellékigény: nincs
  • Technikai igény: nincs
  • Az előkészítés feladatai: A padokat toljuk össze kettesével, szembe fordítva, hogy jól körül állható legyen a 4-10 fős csapatoknak.
  • Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
  • A résztvevők bevonásának lehetőségei: A gyerekek tanítói irányítás mellett, a tanórákon csoportmunka kialakításához hasonlóan, a padokat elrendezik.
  • A játék megnyitása, nyitánya: Előkészítő feladatként a játék témájához illően szavakat gyűjtünk vagy a szükséges ismereteket felelevenítjük.
  • A játék menete, játékszabályok: A játékosok körben állnak. A játékot a körön kívül állva vezetem. Kerettörténet: Képzeletben egy állatkerti sétát teszünk! Milyen emlősöket vagy madarakat láthattunk? Játék ismertetése: • Helyezzétek el mindkét tenyereteket a padon! • Ha emlős nevét mondod, akkor az óramutató járásával megegyező irányban halad a kör, tehát a tőled balra álló társadnak kell gyorsan azt válaszolni, hogy „csitt” és egyet üt a padra. • Ha madár nevét mondod, akkor megfordul az irány, és a tőled jobbra álló játékosnak kell gyorsan válaszolni, hogy „csatt”, és kettőt üt a padon. • Ha valaki rosszkor válaszol, esetleg rosszul vagy későn (2-3 mp-en túl), kiesik az egyik kéz, amit hátra kell tenni. • Egy kezet akkor is le kell tenni, ha a játékos 5mp elteltével nem tud a szempontnak megfelelő állatnevet mondani. • Lehetőleg ne ismétlődjenek az állatnevek. • A kezdő játékost a játékvezető jelöli ki.
  • A játék lezárása: kétféle módon történhet: • A győztes az lesz, akinek legtovább játékban marad legalább egy keze. Így sajnos a kieső játékosokat nem késztetem gondolkodásra. Számukra unalmas lesz a játék. • A játékot megadott ideig játszhatják a gyerekek, a kieső játékosok 5 guggolásból felállást végeznek, majd visszaállnak a játékba. Ebben az esetben az győz, aki egyszer sem esett ki. Így a játéknak több győztese is lehet, ezáltal több gyermeket juttatok sikerélményhez.
  • Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Mindenkit megdicsértem lelkes játékáért. A győztesek tantárgyi piros pontot kaptak. Aki kevésbé ismert állatnevet tudott mondani, külön kiemeltem az értékelésben. A gyerekek szívesen néznek természetfilmeket, így a játék során nagyon sok különleges állatnév hangzott el.
  • Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Tovább fejlesztési lehetőség: Egy körön belül nem ismétlődhetnek az elhangzott nevek. Variációk: Tantárgyakhoz kapcsolódóan változtathatunk a szógyűjtés szempontjain. Néhány javaslat: • páros-páratlan • főnév-ige • melléknév-főnév • tá – titi
  • A játékvezető speciális feladatai: A szabályokat, nehezítéseket, utasításokat mindig érthetően közvetítettem. Figyeltem arra, hogy játék közben folyamatosan dicsérjek, hiszen ez a leghatásosabb motiváció.
  • Egyéb/megjegyzés: A gyerekek lelkesek voltak.
  • A foglalkozásról készült fotó/videó:
  • A Játékot lejegyezte: Antalné Hatoss Györgyi