JÁTÉKRA FEL!

Antal Gábor: Ritmus-gólya-pajzs

  1. A játék neve, címe: Ritmus-gólya-pajzs
  2. A játék pedagógiai célja: Bemelegítés, a koordináció és a ritmusérzék fejlesztése élmény szerűen, az egymásra figyelés gyakorlása, zenei-memória fejlesztés, improvizáció.
  3. A játék jellege: Energetizáló
  4. A baleseti kockázat szintje: Alacsony
  5. Szükséges biztonsági intézkedések:
  6. Résztvevők száma: -8,8-14
  7. Résztvevők életkora: 10+
  8. Játékidő: 5-10 perc
  9. Helyszín: A játék bárhol játszható
  10. Helyigény: Nagyobb kör: Akkora hely, ahol a résztvevők hátra tudnak lépni
  11. Kellékigény: Semmilyen kellékre nincs szükség a játék során. A vicc kedvéért be lehet öltözni gólyának.
  12. Technikai igény: A játékhoz nincs szükség semmilyen speciális technikai kellékre.
  13. Az előkészítés feladatai: Rendezzük be a helyszínt, hogy körben állva, biztonságosan tudjunk játszani.
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: A játék előtt lehet gyakorolni az egy lábon egyensúlyozást, miközben ritmikusan tapsolunk.
  16. A játék megnyitása, nyitánya: A játék előtt egyeztetjük, hogy a résztvevők tudnak-e egy lábon egyensúlyozni. Ha ez valamilyen okból nem lehetséges, akkor a játék átalakítható. (két lábon állva vagy ülve is játszható). Ebben az esetben „Ritmus-veréb-pajzs” névre keresztelném a játékot.) Tisztázzuk a játékszabályokat.
  17. A játék menete, játékszabályok: A játékosok körben állnak, én a körön kívül helyezkedek el úgy, hogy mindenki jól halljon. (Látni nem feltétlenül szükséges.) Innen irányítom a játékot. Ez egy ritmus fejlesztő gyakorlat is egyben, amit zenetanárként nagyon fontosnak tartok. Először megbeszéljük az ütemmutatót (pl.:4/4) és a játék kulcs fontosságú részét: a ritmus-láncot. A ritmusokat tapsolni fogjuk. A tapsolással körben haladunk, mindenki két teljes ütemet tapsol úgy, hogy az előtte levő tapsoló utolsó teljes ütemét (4/4) visszatapsolja, majd a második ütemben rögtönöz. A következő résztvevő ezzel a ritmussal kezd, majd tetszőlegesen folytatja. És így tovább… A tempót, ami egyre gyorsul, számolással segítem. A kerettörténet: Olyan gólyák bőrébe bújunk, akik egy ritmuslánc folyamatos fenntartásával egy láthatatlan pajzsot képeznek maguk köré. Ezzel akadályozzák meg, hogy táplálékká váljanak a rájuk leselkedő ragadozók számára. (pl. vámpírok) A játékot nehezíti, hogy fél lábon állva tapsolunk és mindig a másik lábunkra váltunk, amint körbe ért a ritmus-lánc. Ha a játékos elvéti a ritmust vagy leteszi minkét lábát, akkor megszakad a folyamat és ezzel együtt a pajzs megszűnik azon a ponton. Máris magával ragadja a gólyát a vérszomjas ragadozó.
  18. A játék lezárása: A végén az nyer, aki a legtovább bírja koncentrációval és idegekkel a folyamatosan gyorsuló tempót. Ő el tudja kergetni az éhes támadót!
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Megdicsérem a játékosokat. Megbeszéljük, hogy hallottak-e különleges ritmusokat. Mik voltak ezek? Mi volt a nehéz/könnyű számukra a játékban?
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Variálható kötelező ritmusképletekkel a tapsolás. (triola, szinkópa, stb.) Lehet könnyíteni a játékon és variálni a testhelyzetet. (pl.: ülőhelyzet vagy állóhelyzet)
  21. A játékvezető speciális feladatai: Érdemes a szabályokat fokozatosan ismertetni. Először csak a ritmustapsot kipróbálni majd, ha már mindenki számára érthető, hogy mit kell tenni, akkor bevezetni a ritmusláncot és az egyensúlyozást. Minél jobban megy a játék, érdemes annál gyorsabbra venni a tempót. Ettől még izgalmasabb lesz! Folyamatosan figyelned kell a játékosok fizikai és lelki biztonságára is!
  22. Egyéb/megjegyzés: Az eddigi tapasztalatok szerint a résztvevők szeretik ezt a játékot és a koordinációjuk, ritmusérzékük is fejlődik.
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó:
  24. A Játékot lejegyezte: Antal Gábor