JÁTÉKRA FEL!

Andrea Divós: Macska egér barátság

A játék neve, címe: Macska egér barátság

A játék pedagógiai célja: Vizuális észlelés Téri orientáció Figyelemfejlesztés Együtt játszás öröme Szociális kapcsolat

A játék jellege: Energetizáló

A baleseti kockázat szintje: közepes

Szükséges biztonsági intézkedések: A tornateremben felesleges eszköz nem volt, a padot korábban kitettem az öltözőbe. Előkészítettem a hullahopp karikákat. A balesetveszély inkább az összefutás, illetve a hullahopp karikára való rálépés és amiatt elesésé veszélye volt, ezért lapos karikákat választottam, hogy ezzel is csökkentsem a balesetek veszélyét.

Résztvevők száma: 8-14 fő,

Résztvevők életkora: 5 évtől idősebb

Játékidő: 5-10 perc

Helyszín: A játék bárhol játszható

Helyigény: Nagyobb tér: Tipikusan pl. fogójátékok helyigénye

Eszközigény: szalag ( két színű, a csapattagok megkülönböztetésére lapos felületű hullahopp karika

Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc

A résztvevők bevonásának lehetőségei: A héten az állatok témát vettük az óvodában, ezért mi is állatok bőrébe fogjuk magunkat helyezni. Torba foglalkozáson bemelegítettünk, a gyerekek minden esetben várják a játékot, így különösebb ráhangolódás nem kellett.

A játék megnyitása, nyitánya: Gyerekek, ma egy olyan jó játékot hoztam nektek, hogy nem csak játszani fogunk hanem életre keltjük a varázslatunkat. Elutazunk a cicák világába. Ebben a világban a cicák még mindig szeretik megenni az egereket, de az egereknek már nagyon megunták azt a régi régi hagyományt, hogy ők a kedvenc eledelük a cicáknak, ezért összefogtak, fejlődtek és megtanultak ők is vadászni a cicákra. Gyertek ide mindenki kap egy szalagot. Aki a lila színű szalagot kapta, az lesz a cica, zöld színű szalagot kapott pedig egér lesz. Egy cica elindul vadászni, és egeret fog megfogni. A szemfüles egérke menekül, és ha befut a házába, ott már a cica nem tudja elkapni. Nézzetek körbe, a hullahopp karikák lesznek a házak. De bizony mindenki éhes úgyhogy nagyon rövid időt tölthetnek csak a házban. A cica igyekszik zsákmányt fogni, a zsákmány pedig igyekszik megszökni. Ha házba, fut ott nem tudják elkapni, de úgyis megmenekülhetnek hogy gyorsan összefog és megfogják egymás kezét szemben, mert úgy már túl erősek lesznek, és a cica éhes marad, keresnie kell másik egeret. Ha mégis fogott egy egeret, akkor az az egérke fog zsákmányért indulni. Már mondtam hogy ebben a világban az egerek is vadásznak a cicákra, ezért az egérke is igyekszik elkapni egy cicát. Ha cica haza fut, vagyis befut egy hullahopp karikába, akkor nem tudja megfogni. Ha a cicák is szemben, párban összeállnak, akkor őket sem fogja meg az egér, egérnek más cica után kell futni.

A játék menete, játékszabályok:A játék szabálya: A gyerekeket két csoportra osztottam, az egerek és a macskákra. Lila színű szalaggal a macskákat, zöld színű szalaggal az egereket jelöltem. A szalagokat a gyerekek a nyakukba vették, majd jobb kezükkel át bújtak a szalagon, így elől és hátul is jól látható volt a két csapat megkülönböztetése. A tornaterembe a földre helyeztem hat hullahopp karikát, amelyek a házat jelentették, menedéket a fogó elől. Az a cica vagy az az egér, aki egy pillanatra befut a házba, őt megfogni nem szabad. A házban csupán rövid ideig lehet tartózkodni, majd újra el kell indulni vadászni. A fogónak a feladata hogy ellenkező színű társat fogja meg. Aki lila szalagot viselt az zöldet, aki zöldet, őneki lilát kellett megfogni. Ha a menekülő befut a házba ott tilos megfogni, de úgy is meg lehet menekülni az üldöző elől, hogy gyorsan a cicák vagy egerek párba állnak, így elég erősek lesznek ahhoz hogy megvédjék magukat. A játék lényege hogy itt nemcsak a cica üldözheti az egeret, hanem az egér is a cicát. Játék eredete: Macska egér barátság (pedagógusok enciklopédiája játsszunk Most együtt 55.o. ...2017 graph art kft kiadó Debrecen) Játék leírása: egy 5x5 ös játéktéren játszunk melyek jelölhető például 5x5 ös karikával. A játszó gyerekeket két csapatra osztjuk: egerek és macskák. Két csapatot jól láthatóan megkülönböztetjük egymástól a csapatok játékosai felváltva állnak be egy egy üres karikába. A szabály, hogy a macska és az egér nem kerülhet túl közel egymáshoz, azaz nem állhatnak olyan karikában amellyel szemben, mögötte vagy mellette mindkét irányba a másik állat van. Keresztirányban nem túl közeli találkozó, ezért így elhelyezkedhetnek. Az a csapat győz, amelyiknek több játékosa fel tud állni a játék pályára a szabályok betartása mellett. A játékot a következőképpen alakítottam át: Véleményem szerint a 6 éves korosztálynak inkább fárasztó lett volna ezen szabály betartása mintsem örömet okozzon, ezért egy kissé egyszerűsített változatát találtam ki. A gyerekeket két csoportra osztottam, az egerek és a macskákra. Lila színű szalaggal a macskákat zöld színű szalaggal jelöltem. Szalagokat A gyerekek a nyakukba vették, majd jobb kezükkel át bújtak a szalagon, így elől és hátul is jól látható volt a két csapat megkülönböztetése. A tornaterembe a földre helyeztem hat hullahopp karikát, amelyek a házat jelentették, menedéket a fogó elől, az a cica vagy az az egér aki egy pillanatra befut a házba őt megfogni nem szabad. A házba csupán rövid ideig lehet tartózkodni majd újra el kell indulni vadászni. A fogónak a feladata hogy ellenkező színű társat fogja meg. Aki lila szalagot viselt az zöldet, aki zöldet őneki lilát kellett megfogni. Ha menekülök befut a házba ott tilos megfogni, de úgy is meg lehet menekülni az üldöző elől, hogy gyorsan a cicák vagy egerek párba állnak, így elég erősek lesznek ahhoz hogy megvédjék magukat. A játék lényege hogy itt nemcsak a cica üldözheti az egeret, hanem az egér is a cicát.

A játék lezárása: Ez egy folyamatos fogójáték, mind a fogó, mind a vadász folyamatosan váltják egymást. Pár perc elteltével, ha már a játék örömét veszti, játékot váltok egy fogyó fogóra, hogy legyen pár pillanat ideje a gyermekeknek pihenni.

Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Játék levezetés tapasztalataim: 2 Alkalommal kellett meg állítanom a játékot. Nagycsoportos korosztályú gyerekek számára játék új volt, és bár a szabályok ismertetését követően kezdtünk el játszani de nem követték a a szabályt. A fogó azt fogta meg, akit éppen sikerült, és nem figyelte a megkülönböztető jelzést. Felhívtam a figyelmet, hogy az egerek nem esznek egeret és a a cica sem cicát. Ők egymást szeretik megenni, nem a társaikat, figyeljünk arra hogy kit fogunk meg. Másik tapasztalatom, hogy a hullahopp karikás házat vették igénybe, párokban csak nagyon ritkán álltak össze. Ismerem a célcsoportomat, az volt a tapasztalatom, nagycsoportosaim közül is inkább azon gyermekek álltak párba akik már elég jól Iskola érettek, több szabályt is tudnak követni egyszerre. Nagyon jó előnyét vettem észre annak hogy csak néhány kisgyerek alkalmazta a párban állást szabályát. Azok a gyerekek válogatás nélkül csak a szalagot nézve kerestek maguknak társat, hogy megmeneküljenek a fogó elől, és így az ügyesebb gyerekek ösztönözte, motiválta azon gyerekeket, akik még kevésbé voltak képesek két menekülési lehetőség alkalmazására.

Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Ez a játék többszöri játszás után lesz igazán élvezhető a gyerekeknek. A két szabály betartását legközelebb lépésről lépésre fogom bevezetni, ahogy a játékban fejlődnek.

A játékvezető speciális feladatai: A hullahopp karikára lépés futás közben baleset vezsélyes, ezért óvodában fontosnak tartom, hogy minden esetben hasonló helyen helyezzem el a karikákat, így a gyerekek azt is megtanulják.

Egyéb/megjegyzés

A játékot lejegyezte: Andrea Divós