JÁTÉKRA FEL!

Acsai László: Mogyoró meló

  1. A játék neve, címe: Mogyoró meló
  2. A játék pedagógiai célja: Játék közben fejlődjön a résztvevők koncentráció- és a reakcióképessége, mozgásgyorsasága, taktikai érzéke.
  3. A játék jellege: Egyéb
  4. A baleseti kockázat szintje: Alacsony
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: Játékosok mozgás közben vigyázzanak egymás testi épségére (összeütközés, lökés).
  6. Résztvevők száma: 8-14,15-20
  7. Résztvevők életkora: 7+,10+
  8. Játékidő: 10-15 perc
  9. Helyszín: A játék bárhol játszható
  10. Helyigény: Nagyobb tér: Tipikusan pl. fogójátékok helyigénye
  11. Kellékigény: 10-20 db „mogyoró” (kislabda, babzsák, jelölőtrikó, jelzőszalag)
  12. Technikai igény: A csapatok egymással szemben ülhetnek: vonal mögé a talajra, padra, székre, ülőpárnára, zsámolyra, stb… A „mogyoró” elhelyezhető a két csapat között a talajon, zsámolyon, bóján, karikában stb…
  13. Az előkészítés feladatai: Játékterület kialakítása (pl.: tanteremben padok, székek elrendezése), szükséges eszközök kikészítése.
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: Segíthetnek a „tereprendezésben”.
  16. A játék megnyitása, nyitánya: A résztvevőkből két csapatot alakítunk, vagy kiválasztunk két csapatkapitányt, akik felváltva választanak a játékosok közül. A játékszabályok ismertetése után a csapattagok választanak maguknak létszámtól függően egy számot. Például, 5 fős csapatok esetén 1-től 5-ig a játékosok kapnak egy számot. Mindig végeztessünk próbajátékot. Kerettörténet: két mókusokból álló csapat a téli eledel, jelen esetben a mogyorók megszerzéséért küzd. A mókusok célja, hogy minél több mogyorót gyűjtsenek az éléskamrájukba, melyet páros versengés formájában tehetnek meg.
  17. A játék menete, játékszabályok: A két csapat elhelyezkedik egymással szemben a padokon tetszőleges sorrendben. A két csapattól egyenlő távolságra (középen) kiteszünk egy bóját, amire elhelyezzük a „mogyorót”. A játékvezető bemond egy számot (pl.: „egyes”), mindkét csapatból az adott szám tulajdonosa kifut a bójához. A cél, hogy a másik elől megszerezve a „mogyorót” visszafusson és elfoglalja a helyét a padon, ahonnan indult. Ha ez sikerül anélkül, hogy a másik csapat játékosa megérintené őt, amikor már birtokolja a „mogyorót”, akkor megtarthatja a csapat. Ha megérintik vagy nem a saját helyére fut vissza, a másik csapaté lesz a „mogyoró”. Minden páros után új "mogyorót" helyezünk ki.
  18. A játék lezárása: A játék győztese: -vagy amelyik csapat előre meghatározott számú mogyorót összegyűjtött, -vagy a játékidő alatt több mogyorót gyűjtő csapat.
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Játékosok megdicsérése, sportszerűség kiemelése, esetleges jutalmak kiosztása.
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: • Számok helyett adhatunk színeket, tulajdonságokat, idegen nyelven számokat, autó márkákat stb. • Könnyítés: az a csapat kapja a mogyorót, amelyiknek a játékosa először megérinti. • Nehezítés: futás helyett utánzó mozgással (pók-, fóka-, rákjárás, nyuszi ugrás) kell haladni. Itt is az első érintés/birtokbavétel számít.
  21. A játékvezető speciális feladatai: Figyelni kell az egyenletes foglalkoztatásra, minden játékost azonos számban szólítsunk (emelkedő vagy csökkenő sorrendben szólítjuk a játékosokat, vagy először a páratlan, majd a páros számúakat, esetleg jegyzetelünk).
  22. Egyéb/megjegyzés: Ha a játékosok páratlanul vannak, egy játékos kettő számot kap.
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó: 
  24. A Játékot lejegyezte: Acsai László