JÁTÉKRA FEL!

Ács Pálné Tünde: Az építész

  1. A játék neve, címe: Az építész
  2. A játék pedagógiai célja: Az egymás közötti kommunikáció, problémamegoldás fejlesztése. A kommunikáció „buktatóinak” felismerése.
  3. A játék jellege: Kommunikációs
  4. A baleseti kockázat szintje: Alacsony
  5. Szükséges biztonsági intézkedések:
  6. Résztvevők száma: 8-14
  7. Résztvevők életkora: 10+,14+
  8. Játékidő: 10-15 perc
  9. Helyszín: Elsősorban beltérben játszható
  10. Helyigény: Nagyobb tér: Tipikusan pl. fogójátékok helyigénye
  11. Kellékigény: Kendő, kinder tojás, spatula (bármilyen mád építésre alkalmas eszköz pl.: dobókocka, teamécses, jégkrémes pálcika)
  12. Technikai igény: Asztal, székek
  13. Az előkészítés feladatai: Ki kell készíteni a mintát-tervrajzot, vagy fotót az építményről, illetve az alapanyagokat az „építő” játékosoknak, a kendőt a szem eltakarásához.
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: Segíthetnek előkészíteni a termet, kipakolni az alapanyagokat.
  16. A játék megnyitása, nyitánya: A megrendelő szeretne egy házat építtetni, de manapság kevés a jó szakember, ezért különböző országokból hívta ide a dolgozókat. Volt, aki a tervezéshez értett, volt, aki a kivitelezéshez, és volt aki segítette a munkások között a kommunikációt, mivel nem egy volt az anyanyelvük. A ti feladatotok az lesz, hogy kipróbáljátok, mennyire lehet sikeres így a munka, mik lehetnek a buktatók, milyen tanácsokkal látnátok el az építészt, aki a munkát próbálja összefogni.
  17. A játék menete, játékszabályok: – Minden csapat 3 főből áll, ki kell alakítani a csapatokat, majd ki kell választaniuk, hogy ki lesz a mérnök, a közvetítő, és ki a kivitelező. – A kivitelezőket a terem egyik végében egymástól két széknyi távolságra leültetjük egy asztalhoz, megnézhetik a kellékeket, amiből majd építeniük kell, az utasításoknak megfelelően, majd szemeiket bekötözzük. – A terem másik végében a mérnökök megnézhetik az épület tervrajzát, vagy fotóját, feladatuk, hogy a közvetítőnek elmutogassák, (beszélni nem lehet) hogy mit látnak, a közvetítő ezután szóbeli instrukciókkal segítheti a kivitelezőt, úgy hogy közben nem láthatja, hogy miként épít a kivitelező. A csapattagok között minimum 2 nagy lépés távolságnak lenni kell. – Ily módon kell megépíteni az épületet. – Az a győztes csapat, akiknek az építményük legjobban hasonlít a tervrajzon szereplő építményhez.
  18. A játék lezárása: Megérkezett a megrendelő, hogy ellenőrizze, hogy halad az építkezés, minden csapat munkáját pontozni fogja, aki a legtöbb pontot kapja, az jutalomként béremelést kap. (dupla adag finomság)
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Közösen megnézzük az építményeket, majd megbeszéljük a tapasztalatokat. Mi volt a győzelem kulcsa? Mitől volt sikeres a kommunikáció, vagy éppen mitől nem volt az? Milyen tippeket adnánk az építésznek, hogy jobban működjön a kommunikáció a munkások között?
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Mindenféle eszközt felhasználhatunk, például kinder tojás, teamécses/dobókocka-jégkrémes pálcika. A feladatot nehezíthetjük emeletes ház, nagyobb ház készítésével, vagy más bonyolultabb formákkal a vállalkozó kedvnek megfelelően.
  21. A játékvezető speciális feladatai: Figyelni kell, hogy a mérnök, és a közvetítő nem beszéljen egymással, illetve, hogy a kivitelező ne „lássa”, hogy mit csinál.
  22. Egyéb/megjegyzés: Sok minden kiderülhet a játék során például, hogy ki az, aki nagyon vizuális típus, ki az, aki nem tud magyarázni, nem megy a jelek olvasása, így a játék önmagunk megismerésében is segít, nem csak a csapatépítésben, kommunikáció fejlesztésében. A játék közben más megtapasztalások is lehetnek. PL.: amikor kinder tojással játszottuk, akkor igen nehéz volt, mert a tojások könnyen elmozdultak, borultak. Meg tudtuk beszélni, hogy milyen az amikor valaki nem szilárd alapra építi a házát (életét). Azután mikor megkérdeztem mi mást szemléltethet még a játék, más dolgok is előkerültek. Nem is gondoltam, hogy ennyi mindent ki lehet hozni belőle.
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó: 
  24. A Játékot lejegyezte: Ács Pálné Tünde