JÁTÉKRA FEL!

Hegyi Tímea: Óceán

  1. A játék neve, címe: Óceán
  2. A játék pedagógiai célja: Óvodai nagycsoportban a figyelem, a téri orientáció, a térészlelés, gyors reagáló képesség és memória fejlesztése
  3. A játék jellege: Egyéb
  4. A baleseti kockázat szintje: Alacsony
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: Az asztalok és a felesleges székek eltávolítása
  6. Résztvevők száma: 8-14,15-20
  7. Résztvevők életkora: 5+,7+,10+,14+
  8. Játékidő: 5-10 perc
  9. Helyszín: A játék bárhol játszható
  10. Helyigény: Kör: Akkora hely ahol a résztvevők körbe tudnak állni/ülni
  11. Kellékigény: Eggyel kevesebb szék, mint ahány résztvevő van
  12. Technikai igény:
  13. Az előkészítés feladatai: A csoportszoba asztalainak félrehúzásával nagy szabad tér felszabadítása. A gyerekekkel közösen a székek kör alakba helyezése, ami nem kis gondot jelent ebben a csoportban
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: A csoportszoba átrendezésében, asztalok és székek mozgatásában aktívan részt tudnak venni a gyerekek
  16. A játék megnyitása, nyitánya: Az egész hetünket átjárta az állatok világnapjára való felkészülésünk. Miután elmondtam, hogy ÓCEÁNOSAT fogunk játszani, felsoroltunk néhány tengeri élőlényt. Ezek közül választottam ki játékunk szereplőit. Abraka dabra : mindenkit átváltoztattam tengeri állattá. A székek lesznek az állatok lakhelyei, de egy valakinek nem jut hely, pedig ő is szeretne biztonságos búvóhelyet.
  17. A játék menete, játékszabályok: 3 tengeri állatot választottam a gyerekek felsorolásából. (Jelen esetben: cápa, polip, bohóchal.) Minden gyerekhez egyesével odamentem és miközben megérintettem őket rájuk osztottam az egyik állat elnevezését: „Te cápa leszel” „Te polip leszel”…”Te bohóchal leszel”… Amikor körbeértem, megkértem őket, hogy álljanak fel a cápák, majd polipok, végül bohóchalak. Erre azért van szükség, mert sok gyermek figyelem koncentrációja még fejlesztésre szorul és bizony tényleg voltak olyanok, akik elfelejtették, hogy melyik csapathoz fognak tartozni, ezért újra körbementem, hogy mindenki biztosan tudja, hogy mivé változtattam. Eggyel kevesebb szék volt, mint ahány játékos. Akinek nem jutott hely, az középre állt. A középen álló játékos gyorsan megnevezett egy állatot és akik a megnevezett csapatba tartoztak , felpattanva új széket vagyis búvóhelyet kellett találniuk Persze a középső játékos is gyorsan helyet foglalt, így egy másik gyereknek nem jutott szabad hely. Ha azonban a középső játékos a 3 állat helyett csak annyit mondott „ÓCEÁN” , akkor mindenkinek fel kellett pattannia és máshol kellett búvóhelyet találnia. „Óceánt” egymás után 2x nem lehet mondani. Fontos, hogy felidézzenek a 3-ból egyet.
  18. A játék lezárása: Onnan lehet érezni, hogy a játék a végéhez közelít, hogy elkezdenek arra játszani, hogy ők maradjanak középen. Úgy időzítettem az utolsó körben, hogy nekem ne maradjon búvóhely és minden kis óceáni állatnak jó pihenést kívántam a „fészkén” majd visszavarázsoltam őket óvodássá.
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Megkértem őket hogy jelentkezzen, aki máskor is szeretne ilyet játszani. Aztán felállhattak azok, akik olyan ügyesek voltak, hogy minden körben sikerült búvóhelyet találniuk és nem kerültek középre. Őket mindenki megtapsolta és saját maguknak megveregethették a vállukat. Várják a folytatást. Végül közösen visszarendeztük a termet
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Ez a játék bármilyen téma feldolgozására alkalmas: állatnevek helyett, gyümölcsökkel, zöldségekkel, sakkfigurákkal, testrészekkel…stb. játszható. Minél ügyesebb a csoport annál több változót lehet bevonni, de szerintem az óvodásoknál 3 elemnél többre nincs szükség. Függ az elemszám a résztvevők számától is.
  21. A játékvezető speciális feladatai: Fontos, hogy azoknak a gyerekeknek, akiknek probléma felidézni az állatneveket ( akár memória gyengeség , akár a játék adta esetleges debilizáló feszültség miatt ) , vagy probléma a térben eligazodni, azoknak segítsünk sikerélményhez jutni.
  22. Egyéb/megjegyzés: Nagyon szerették a játékot.
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó: 
  24. A Játékot lejegyezte: Hegyi Tímea