JÁTÉKRA FEL!

Gergely Zsuzsanna: Hatos dobás

A játék neve, címe: Hatos dobás

A játék pedagógiai célja: A résztvevők felfrissítése, feszültségoldás.

A játék jellege: Bemelegítő, ráhangoló

A baleseti kockázat szintje: alacsony

Szükséges biztonsági intézkedések: A toll elvételekor vigyázzanak a játékosok egymás kezére!

Résztvevők száma: 8 főnél kevesebb,

Résztvevők életkora: 10 évtől idősebb

Játékidő: 1-5 perc

Helyszín: A játék bárhol játszható

Helyigény: Kör: Akkora hely ahol a résztvevők körbe tudnak állni/ülni

Eszközigény: Egy golyóstoll, két dobókocka, papírlapok.

Technikai igény: Szükséges egy asztal, a játékosok számával megegyező számú székkel.

Az előkészítés feladatai: Az asztal körül el kell rendezni a székeket, hogy ott ülve biztonságosan lehessen játszani.

Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc

A résztvevők bevonásának lehetőségei: Elrendezhetik a székeket az asztal körül.

A játék megnyitása, nyitánya: Minden játékos leül egy székre, az asztalra pedig leteszek eléjük egy-egy papírlapot. Az asztal közepére (úgy, hogy minden résztvevőtől kb. ugyanakkora távolságra legyen) lerakom a golyóstollat. A két dobókockát az egyik játékosnak adom. Ismertetem a játékszabályokat.

A játék menete, játékszabályok:A feladat az lesz, hogy az előttetek lévő papírra 50-től 1-ig (tehát visszafelé) ráírjátok az egész számokat vesszővel elválasztva. Egymás után, felváltva dobtok, közben a kockák nem eshetnek le, és dobás utás a tőled jobbra lévő játékos el kell, hogy érje őket. A tollat az veheti el, aki a két kockával dobva legalább az egyik kockával 6-ost dob, vagy a két dobott szám összege 6. Akinek ez elsőnek sikerül, az elveheti a tollat és kezdheti írni a számokat visszafelé. Egészen addig, amíg másvalakinek is sikerül a 6-os dobás, akkor ugyanis ő kikapja az éppen író játékos kezéből a tollat, és ő kezdi az írást. Akinek sikerül mindkét kockával 6-ost dobni, az párosával írhatja a számokat a papírra (1-ig vagy 0-ig).

A játék lezárása: Az nyer, aki elsőként eljut az 1-ig (vagy 0-ig).

Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Megköszönöm a részvételt, megbeszéljük, ki hogyan érezte magát.

Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: 1.) Számoknál maradva lehet 1-től 101-ig játszani eleve kettesével írva a számokat, két 6-ost dobva pedig négyesével számolva (ezzel rögtön a fejszámolást is gyakoroltathatom a gyerekeknél). Tovább nehezítve lehet ugyanez visszafelé, tehát 100-tól 0-ig kettesével illetve négyesével számolva. Itt az nyer, aki elsőként 2-höz vagy 0-hoz ér.

2.) A játék egy másik változata alkalmas lehet memoriterek (akár versek) gyakorlására, amikor a papírra a konkrét szöveget (verset) kell leírni.

3.) Kezdők idegennyelv oktatásánál is fel lehetne használni pl. úgy, hogy a kiosztott papírokon már egy kinyomtatott idegennyelvű szöveg van, és 6-os dobásnál ezt kell írott formában szótagolva leírni. Két 6-os dobásnál annyi lenne a könnyítés, hogy nem kell szótagolni, hanem a szavakat egybeírva lehet tovább másolni.

A játékvezető speciális feladatai: Érdemes a résztvevőket pörgős játékra bíztatni.

Egyéb/megjegyzés: Memoriter leírásánál, illetve komolyabb számolásnál érdemes a győztes játékos papírját a végén ellenőrizni.

A játékot lejegyezte: Gergely Zsuzsanna