JÁTÉKRA FEL!

Jókai Piroska: Állítsunk fel saját rekordot!

  1. A játék neve, címe: Állítsunk fel saját rekordot!
  2. A játék pedagógiai célja: A résztvevők gyakorolják az egymásra figyelést, a türelmet, a hibázás lehetőségének elfogadását.
  3. A játék jellege: Együttműködési
  4. A baleseti kockázat szintje: Alacsony
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: Ha hirtelen állnak fel a székekről, az felborulhat. Erre kell felhívni a résztvevők figyelmét! Ha valaki ront, fogadjuk türelemmel. Bárki hibázhat!
  6. Résztvevők száma: 8-14,15-20,21-30
  7. Résztvevők életkora: 10+,14+
  8. Játékidő: 1-5 perc
  9. Helyszín: Elsősorban beltérben játszható
  10. Helyigény: Kör: Akkora hely ahol a résztvevők körbe tudnak állni/ülni
  11. Kellékigény: Nincs szükség semmilyen eszközre.
  12. Technikai igény: Annyi székre lesz szükség, ahány játékos vesz részt a játékban.
  13. Az előkészítés feladatai: A helyszínt be kell rendezni: annyi széket kell (nem túl szorosan) egymás mellé elhelyezni körben, ahány résztvevő van.
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: A helyszín (pl. tanterem) átrendezése lehet közös feladat.
  16. A játék megnyitása, nyitánya: Hangozzék el a motivációs felszólítás: Állítsunk fel saját rekordot! Majd a játékvezető részletesen ismerteti a játékszabályokat.
  17. A játék menete, játékszabályok: A játék kezdetekor minden résztvevő egy széken ül, úgy elhelyezkedve a körben, hogy mindenki mindenkit láthasson. Egyesével számolva kell eljutniuk addig a számig, ami a játékosok száma. (Pl. 18 fő esetén 1-től 18-ig.) Nincs előre semmilyen megegyezés, hogy ki kezdi az 1 kimondásával a számolást. Valaki egyszer csak úgy gondolja, hogy kimondja az 1-et miközben feláll a székéről, és ott marad a széke előtt állva. Ezután ismét valaki a 2-t kimondva áll fel. Ezt addig folytathatják a játékosok, amíg mindig csak egy valaki áll fel. Ha egyszerre többen is kimondják ugyanazt a számot miközben felállnak, akkor kezdődik a játék elölről; mindenki visszaül a székére. Ha valakik hibáznak, nem szabad bántó megjegyzéseket tenni! Mindenki figyeljen a többiekre! Meg kell sejteni a többiek szándékát! Akkor érjük el a célunkat, ha mindenki fel tudott állni a szabálynak megfelelően!
  18. A játék lezárása: A játék akkor ér véget, amikor sikerült elérni, hogy már mindenki felállhatott.
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: A játéknak többször egymás után nekifuthat a csoport, hiszen nem könnyű szavak és külön egymásnak küldött jelzések nélkül végigjutni a számolásban. Siker esetén nagy taps, pacsik, dicséret jöhet. Már néhány játék után (akár kis pihenésképpen) el lehet kezdeni megbeszélni az észrevételeket. Néhány résztvevő elmondhatja, mit gondol, mire lehetne figyelni a siker érdekében. Mi az, ami segítheti a többieket, és milyen viselkedés nehezíti meg a cél elérését. Újabb néhány játék után megint jöhet néhány észrevétel megfogalmazása a játékosok részéről. A játékvezető is beszállhat a segítésbe azzal, hogy kiemeli, megdicséri egy-egy játékos megmozdulását, ezzel rámutatva az egymásra figyelés fontosságára.
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Ha sikerült végigvinni a számolást, akkor lehet visszafelé is lejátszani. Most álló helyzetből indul mindenki, és az utolsó játékos mondja ki az 1-et. Lehetséges nehezítés, hogy nem egyesével számolnak a játékosok: Pl. a páratlan vagy a páros számokat mondják ki miközben felállnak. Vagy a 3-mal osztható számokat kell kimondani… esetleg egymás után következő prímszámokat… Itt már sokféle lehetőség adódik, hogy picit nehezítsünk, hogy több dologra kelljen figyelni.
  21. A játékvezető speciális feladatai: Figyelni kell, hogy ne legyenek a játékosok között jeladások, ami megkönnyítheti a haladást, hiszen akkor éppen az egymásra figyelés elmarad. Nem szabad hagyni, hogy a hibázók beszólásokat, elégedetlenkedéseket kapjanak.
  22. Egyéb/megjegyzés: A játékot általános iskola 6. osztályával próbáltam ki. Nagyon élvezték, nagyon jó észrevételeik voltak, hogy mire kell különösen figyelniük a játék során. Nagyon motiváltak voltak, igényelték, hogy többször is felállítsák a saját rekordjukat.
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó:
  24. A Játékot lejegyezte: Jókai Piroska