A játék neve, címe: Nyílzápor /Ötletadó játék: Tűzijáték Szerző: Kiss Ambrus Tamás játéka /
A játék pedagógiai célja: – Motiváció, Ráhangolódás az íjászatra. – Részképesség fejlesztés: Auditív, vizuális figyelem fejlesztése. Szerialitás, sorrendiség fejlesztése.
A játék jellege: Bemelegítő, ráhangoló
A baleseti kockázat szintje: alacsony
Szükséges biztonsági intézkedések: Legyen legalább kartávolság a gyerekek között, a széles mozdulatok miatt.
Résztvevők száma: 8-14 fő, 15-20 fő,
Résztvevők életkora: 7 évtől idősebb
Játékidő: 1-5 perc
Helyszín: A játék bárhol játszható
Helyigény: Nagyobb kör: Akkora hely, ahol a résztvevők hátra tudnak lépni
Eszközigény: –
Technikai igény: –
Az előkészítés feladatai: – Mi megismerkedtünk a honfoglaló magyarok íjaival és nyílvesszőivel, IKT eszközök segítségével. – Megismerkedtünk az íjászat eszközeivel, a baleset megelőzési magatartási szabályokkal. Ha csak a játék a cél, akkor nem igényel előkészületet.
Az előkészítéshez szükséges idő: Nem szükséges előkészület
A résztvevők bevonásának lehetőségei: –
A játék megnyitása, nyitánya: A játékvezető úgy álljon, hogy minden játékos jól lássa a mozdulatait. – Most mi vagyunk a honfoglalók, akik elmennek vadászni. Ahhoz, hogy sikeres legyen a vadászatunk, nagyon fegyelmezettnek kell lennünk, össze kell dolgoznunk, különben elijesztjük a vadat. – Álljunk egymás mellé, mögé, úgy hogy mindenkinek legyen elég helye. Kérlek benneteket, mutassátok Ti is a mozdulatokat, úgy mint a Tükörjátékban! – Indulhat a vadászat.
A játék menete, játékszabályok: Kérd meg a résztvevőket, hogy álljanak egy sorba, egymáshoz közel, és kövessék azokat a mozdulatokat, hangokat, amiket Tőled fognak látni, hallani. Most mi leszünk a vadászok, akik elkészítik a nyilaikat, s vadászni mennek. o Először csinálj úgy, mintha a kezedbe vennél egy faágat, képzeletben hegyezd ki. o Rakj rá tollakat. Majd büszkén nézegesd, s mondogasd : Hm, ez jó lett. Ezt utánozza mindenki. o Lassan lopakodva helyben járunk. Kezünkkel a szemünk felett kémlelünk, nézünk jobbra, balra.- Ott van. Suttogjuk. o Ezt követően, tégy úgy, mintha felemelnéd az íjat, s megfeszítenéd! Közben mond: – Húzd!- Ezt is utánozzák. o Majd hírtelen nyújts előre a feszítő kezet, mintha az lenne a kilőtt nyílvessző. SSSSSSSSSS hangot ad. o Majd a tenyereddel hírtelen megfeszítve célba ér. Puff . – Talált! Hurrá!- felkiáltással a vadászok felugranak.
A játék lezárása: /Két-három kör elég a játékból ahhoz, hogy ne unják meg a gyerekek a játékot./ – Ügyes vadászok voltunk, már nem marad éhen a család.
Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: – Mivel ilyen figyelmesek voltatok, most kipróbálhatjuk, hogyan tudunk valódi íjjal, és nyílvesszővel lőni. Most is nagyon fontos hogy fegyelmezettek legyetek, s betartsátok a szabályokat.-Pl.: Csak adott jelre lehet a vessző után menni. – Megbeszéljük a szabályokat. A gyerekek indokolják meg, hogy miért kell betartani azokat. Így tudatosul, bevésődik.
Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: – A játék vezetését átadhatjuk egy-egy gyermeknek, aki beépítheti a saját egyéni mozdulatát, hangeffektusát a mozdulatsorba. – Lehet a mozdulatokat késleltetve indítani, mint a „Trópusi eső” című játékban, így igazi „nyílzápor” indulhat el.
– A mozdulatokat úgy is bővíthetjük, hogy minden gyerek hozzátesz egy-egy mozdulatot, az előző mozdulatsorok megismétlése után.
A játékvezető speciális feladatai: – Mivel Mi valóban íjászkodtunk, a játék után fontos volt a fegyelem fenntartása. A szabályok tudatosítása.
Egyéb/megjegyzés: 21. Egyéb/megjegyzés: A Perkátai Hunyadi Mátyás Általános Iskola és AMI, bejárós Erzsébet-táborának 6/A turnusa játszotta a kiválasztott játékokat. A tábor tematikáját a Honfoglaló magyarok életmódja köré építettük fel. A résztvevő diákok vegyes összetétele mind életkorban, mind képességekben igen széles spektrumon mozgott. Több BTMN-s és SNI-s diákunk volt. A csoport 70%-a már az előző turnusok valamelyikében, hárman már az előző öt turnusban is részt vett. Így nagy volt a felelősségünk, hogy mindenkinek élvezetes és tartalmas programot állítsunk össze. Az elméleti ismereteket a játékokba, kézműves foglalkozásokba beépítve csepegtettük a gyerekek számára, így a kisebbek sem voltak túlterhelve. Fontos volt a folyamatos foglalkoztatás, így nagyon sok játékot játszottunk a hét folyamán. Minden játékot beillesztve a kerettörténetünkbe. Köszönöm a sok játékot, amit a Játékra fel! csapatától tanultam, kicsit módosítva sokat játszottunk belőle. Néhány ezekből, kiegészítve pár általunk ismert és átdolgozott játékkal. – Kacsintós gyilkosból, Immunrendszer és a vírustámadás játék lett. – Ponyvás névtanulóból,- Foglyul ejtő játék lett. – 100 labda, Honfoglaló magyarok módra. – Csipeszelőből – Családfő, nemzetségfő, törzsfő, Magyarok vezére játék lett. – A medvevadászatot a gyerekek alakították át- Ők lóval indultak útra… – A plüssvadászatból- Nálunk szarvas vadászat lett – A Mókus-mókus ki a házból eredeti játékból- Honfoglalók ki a házból lett. – A csülközős játéknak a szabályán kellett módosítani, mert bizony a csülök eltalálása nehézséget okozott a csapatnak. – A kapujátékot a -Tűz őrzője névre kereszteltük át. – A patkódobást a gyerekek fejlesztették tovább, volt célba dobás, de távol dobás is. – A kötélhúzás is a Törzsek erejének összemérésére szolgált. – Ejtőernyős játékból – Jöhetnek a vezérek, játék alakult ki. …..
A játékot lejegyezte: Jákliné Perei Erika Andrea