JÁTÉKRA FEL!

Ignáth Andrea: Fogd meg a!

A játék neve, címe: Fogd meg a!

A játék pedagógiai célja: A gyerekek megtanulják a testrészek nevét, helyét, meg tudják mutatni. Testséma, gyors reagáló képesség, nagymozgás fejlesztése.

A játék jellege: Energetizáló

A baleseti kockázat szintje: közepes

Szükséges biztonsági intézkedések: Az udvaron keressünk egyenletes területet, ne legyenek kiálló balesetveszélyes részek. Hívjuk fel a gyerekek figyelmét, hogy futás közben figyeljenek a lábuk elé, és egymásnak ne ütközzenek, tartsák be a megfelelő távolságot. Mindig a megbeszélt menetirányba fussanak a plüssjáték körül.

Résztvevők száma: 8 főnél kevesebb,

Résztvevők életkora: 5 évtől fiatalabb

Játékidő: 1-5 perc

Helyszín: A játék bárhol játszható

Helyigény: Nagyobb tér: Tipikusan pl. fogójátékok helyigénye

Eszközigény: Tüsi párna, plüssjáték

Az előkészítés feladatai: A tüsipárna jelzi a játéktér közepét, letettem az udvaron egy játszásra alkalmas helyre, arra pedig ráültettem a plüssjátékot.

Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc

A résztvevők bevonásának lehetőségei: Testrész mutogató mondókával ( Itt a szeme, itt a szája, itt pedig az arcocskája…), dallal (Fej, vállak, térd, lábujj, térd, lábujj…).

A játék megnyitása, nyitánya: Képzeljétek el gyerekek, hogy ez a kis majom most azért ül itt a tüsipárnán, hogy megnézzen benneteket, ahogy megmutatjátok a testrészeiteket. Tőletek szeretné megtanulni, melyik hol van, mert ő még nem tudja. Segítetek neki? Rendben, de csak a kis majom körül futhattok menetirányban (mutatom is, hogy merre). Elmondom a játékszabályokat.

A játék menete, játékszabályok:A gyerekek -Futás! felkiáltásomra a plüss körül futnak menetirányban addig amíg azt nem mondom, hogy -Fogd meg a … (valamilyen testrész neve pl. füledet). Ekkor megállnak ahol éppen vannak és megfogják saját magukon az elhangzott testrészt, én nem mutatom. Ha rosszul mutatják, megmutatom helyesen. Néhány jól megmutatott testrész után azt mondom, hogy -Fogd meg a…majom fülét! És bizony ilyenkor a gyorsabb reagáló képesség dönti el, ki kezébe kerül hamarabb a majom. Dicséretet érdemel aki gyorsabb volt, ezután vissza kerül a majom a párnára és újra futnak a gyerekek, amíg nem kérem egy újabb testrész megmutatását vagy akár megint a majom megfogását.

A játék lezárása: Nagyon fontos a kerettörténet szempontjából, hogy a majom megköszöni a gyerekeknek a segítséget, mert tőlük sikerült így ellesni a testrészek helyét, nevét, végül el is mutogat magán mindent. -Most már én is tudom, ez a fülem, ez a…

Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Megdicsérem a gyerekeket, hogy ügyesek, gyorsak voltak, megkérdezem tetszett-e a játék, legközelebb is szeretnék-e játszani.

Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Bonyolítható a játék, ha többféle plüssjátékot használunk, mert ilyenkor nem elég a gyorsaság, figyelmesnek is kell lenni, hogy pl a cica fülét fogja meg, ne a majomét. Így a kerettörténet is módosul, hogy ezek az állatok azért ültek ide, hogy megfigyeljenek benneteket és tanuljanak tőletek. Illetve én most a 3 éves gyermekeimmel játszottam a játékot, de már 6 éves kor körül nyugodtan nehezíthető jobb és bal oldali testrészek megfogásával a játék.

A játékvezető speciális feladatai: Minden gyermeknél alaposan meg kell nézni, valóban jól mutatja-e az adott testrészt, nehogy rosszul rögzüljön nála.

A játékot lejegyezte: Ignáth Andrea