A játék neve, címe: Két ország, két nép (Az átdolgozott játékban Két nemzetség címen szerepelt)
A játék pedagógiai célja: A résztvevők egy játékon belül átélhetik a pénzzel való kétféle bánásmódot, és tudatosíthatják a pénzhez való kétféle hozzáállás közötti különbséget. Szemléltető csoportjáték, leképezi, szimulálja a való életet, de természetesen csak részben, hiszen mindkét ország játékában szerepe van a szerencsének. Érzékelteti a kapzsi, önző, kockáztató-nyerészkedő, illetve a jószívű, a vagyont. megosztó, a szegényebbekről gondoskodó hozzáállás következményeit kicsiben. Alkalmas jószívűségre nevelésre, illetve a keresztény értékrend élményszerű közvetítésére gyülekezeti foglalkozásokon.
A játék jellege: Csoport- vagy párképző
A baleseti kockázat szintje: alacsony
Szükséges biztonsági intézkedések: Fel kell hívni a játékosok figyelmét, hogy helyváltoztatáskor (az ÁTUTAZÁS utasítás elhangzásakor) figyeljenek egymásra.
Résztvevők száma: 15-20 fő, 21-30 fő,
Résztvevők életkora: 10 évtől idősebb
Játékidő: 15+ perc
Helyszín: Elsősorban szabadtéren játszható
Helyigény: Nagyobb tér: Tipikusan pl. fogójátékok helyigénye
Eszközigény: Eltérő színű jelképes játékpénzek.
Technikai igény: A két bankosnak két asztal székkel, tárolódobozzal, ha teremben játsszuk, ha egy téren, akkor két pad. Jó, ha van felirat az az asztalon/padon az ország nevével.
Az előkészítés feladatai: 1.Ki kell választani két bankost, akik szívesen számolnak a pénzek átváltásakor. 2. Felkérhetünk egy személyt időmérőnek az átutazási körök leteltének bemondására. 3. Két csapatra kell osztani a játékosokat, és a kezükbe kell adni eltérő darabszámú pénzérmét (minimum 6, maximum 10), és a maradékot átadni a bankosoknak. Például sorba állítjuk a résztvevőket, és minden második játékos kezébe belemarkolással pénzt teszünk az egyik valutás dobozból, majd a többieknek a másikból. 4. Két hallótávolságon kívüli helyszínre kell küldeni a két csapatot, és melléjük ültetni a két bankost.
Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
A résztvevők bevonásának lehetőségei: Már a játék előtt lehet két csoportot alkotni, megmondani az országok és valuták nevét (pl. Fileónia-fillér; Winland-korona), és megkérni az országok lakóit, hogy maguk vágják ki a saját valutájukat dekorgumiból, például egy pénzérme körbevágásával, országonként legalább 100-50-et, és készítsék el a határra az országuk névtábláját. Érdemes hangsúlyozi, hogy a névtábla olvasható, igényes, és hívogató legyen, és vigyázzanak egymásra az ollók használatakor. Többféle technikát lehet ajánlani a névtábla elkészítéséhez (pl. rajzolás/festés zsírkrétával, filccel, temperával, élénkítés különböző színű betűkkel, díszítés pl. csillámporral, körvonalként felragasztott gyöngyökkel) Ez a plusz feladat plusz időt igényel!
A játék megnyitása, nyitánya: A játékvezető elmondja, hogy az egyik ország neve Fileónia, a másiké Winland. Fileónia valutája a fillér, Winlandé a korona. 1 korona 2 fillért ér. Mindkét országban máshogy bánnak a pénzzel. A játék célja, egy átutazás során megismerni, hogy a másik országban hogy bánnak vele, hogy használják fel.. Ehhez beutazáskor köszönéssel meghívnak egy embert pénzszerzésre (kereskedésre), vagyis egy nemzeti játékra.
A játék menete, játékszabályok:1.A játékvezető odamegy a fileónokhoz. Elmondja a következőket: Fileónia testvérszerető országot jelent, ezért ők jószívűek és gondoskodók. Az a céljuk, hogy senki ne legyen szegény, és a fölöslegükből adnak egymásnak. A játék végén annyi pontot kapnak, ahány embernek van ugyanannyi pénze. Találkozáskor ezt a nemzeti játékot játsszák: A kihívó köszön: Fil. A kihívott válaszol: Fil. Mindketten megmutatják minden pénzüket, együtt megszámolják, kinek mennyi van, és a gazdagabb ad egyet a szegényebbnek. Ha ugyanannyi pénzük van, akkor új párt keresnek. 2. A játékvezető odamegy a winlandiakhoz. Elmondja a következőket: Winlandban mindenki nyerni akar, minél több pénzt szerezni. Akinek a végén la egtöbb koronája lesz, az lesz a győztes. Találkozáskor ezt játsszák: A kihívó köszön: Win. A kihívott válaszol: Win. Kő, papír, ollót játszanak 3-szor. A vesztes mindig odaad két koronát a győztesnek, majd új párt keresnek. (Az olló elvágja a papírt; A kő kicsorbítja az olló élét; A papírba be lehet csomagolni a követ. 3. A játékvezető bejelenti, hogy több kört játszanak (legalább 3-at). Egy kör 3 percig tart. Az elsőben még a saját országukban keresnek párokat. Ha azt hallják, ÁTUTAZÁS, 2 ember (ha sokan vannak, 3) átmegy a másik országba, de előtte át kell váltania a pénzét az ő pénzükre. Ha újra hallják, hogy Átutazás, haza kell jönniük. Másik két ember mehet ki. Visszatéréskor vissza kell váltani a pénzüket, és folytatni a saját játékukat. Akit a beutazó először megszólít, az mondja el neki, hogy náluk milyen játékot játszanak és hogyan kell.
A játék lezárása: A játéknak a játékvezető /az időmérő segítő vet véget azzal, hogy bemondja: HAZAUTAZÁS.
Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Megköszönjük a részvételt. Megkérdezzük, hogyan hol érezték magukat jobban: Tegye fel a kezét, aki Fileóniában érezte jobban magát! Tegye fel a kezét, aki Winlandban érezte jobban magát, és ott szeretne élni hosszútávon! Megkérdezzük, melyik a biztonságosabb ország. Miért? Megkérdezzük, kinek mennyi koronája lett Winlandban, ki a leggazdagbb, és kiknek fogyott el minden pénze. Megkérdezzük, hogy Fileóniában kinek mennyi pénze van, és megállapítjuk, hogy hánynak van ugyanannyi. Hangsúlyozzuk, hogy is sikerült X fillért gyűjteni, és nincs nagy különbség a leggazdagabb és a legszegényebb között se.. Megkérdezhetjük, hogy kik akarnak a biztonság ellenére is inkább Winlandban élni, és miért.
Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Különböző értékű papírpénzeket készítünk. Fileóniában szabadon dönthetnek, hogy melyik pénzt adják oda fölöslegként. Így számolniuk kell, hogy megközelítsék az egyenlőt. Winlandban a vesztesnek a legnagyobbat kell odaadni. A bankos számológéppel vált át. Ezt a verziót inkább idősebbekkel játszanám, ahol biztos jól megy a fejszámolás.
A játékvezető speciális feladatai: Mivel onyolult játék, a köröknél az országváltás és vendégfogadás menetét kétszer kell elmondani, mert a videón is látszik, hogy nem megy könnyen. Hangsúlyozni kell, hogy minden pénzt át kell váltani átutazáskor.
Egyéb/megjegyzés: A játék alapötletét egy amerikai klubprogramban találtam, majd átalakítottam. Teljesen más, számomra megjegyezhető országneveket és a pézhez való viszonyulásuknak megfelelő pénzneveket választottam. Keresztény sokgyermekes családok találkozóján játszottuk le még július elején, mivel ilyen korán adódott ezen a nyáron lehetőségem fiatalokkal találkozni. Kifejezetten ehhez a találkozóhoz illő játékot kerestem. Számomra ismeretlen felsős és középiskolás fiatalokkal játszottam. Életemben először vezettem le ezt a játékot. Mivel felnőttképző gimnáziumban tanítok, intenzív esti rendszerű képzésben, nincs időnk játszani, és nincs gyakorlatom a játékvezetésben. A videón is látszik, hogy nem ismertettem minden szabályt időben. Ennek egyik oka, hogy nem tért ki mindenre az eredeti játékleírás, és nem tudtam előzetesen felmérni a várható nehézségeket, így nem ment elsőre gördülékenyen a játék. Az elkészített játékleírásban már pontosítottam a szabályokat a hibáimat kijavítva. A résztvevők egyetértettek abban, hogy érdemes máskor is játszani, de a középiskolások már nem élvezték. A klubprogram által megcélzott korosztály is a 10-14 éves kiskamaszoké.
A játékot lejegyezte: Tánczos Lívia Katalin