A játék neve, címe: Zokni felügyelő
A játék pedagógiai célja: Kommunikációs és asszociációs képességek fejlesztése
A játék jellege: Csoport- vagy párképző
A baleseti kockázat szintje: alacsony
Szükséges biztonsági intézkedések: Megkérem a résztvevőket arra, hogy a játék során figyeljenek egymás testi épségére. Ne lökjék el egymást és ne tépjék ki a zoknit egymás kezéből.
Résztvevők száma: 8 főnél kevesebb,
Résztvevők életkora: 14 évtől idősebb
Játékidő: 15+ perc
Helyszín: A játék bárhol játszható
Helyigény: Nagyobb kör: Akkora hely, ahol a résztvevők hátra tudnak lépni
Eszközigény: Egy pár zokni játékosonként, 3 db fehér műszaki rajzlap, filctoll, olló, 3 m gumiszalag.
Technikai igény: A játékhoz nem szükséges semmilyen speciális technika.
Az előkészítés feladatai: Mindenkinek kell hoznia magával egy pár zoknit. Ha esetleg elfelejti valaki, nekem kell biztosítanom tartalékot előre.
Az előkészítéshez szükséges idő: Több mint 5 perc
A résztvevők bevonásának lehetőségei: Minden játékosnak választania kell egy álnevet. Ehhez el kell készíteni névtábláját, melyre rá kell írnia az általa választott alvilági nevét úgy, hogy az olvasható legyen. Majd a gumiszalaggal fejre rögzíthetővé kell tenni. Ezt a játék előtt közösen készítjük el.
A játék megnyitása, nyitánya: Az Alcatraz börtönéből megszökött 7 rab. Mindannyian mezítláb léptek meg. Mivel tél van, nagyon fázik a lábuk. Ezért vissza kell menniük lábmelegítőért. Tudja ezt Zokni felügyelő is, ezért ő maga őrködik a rabok zonkijai felett. A raboknak, azaz nektek meg kell szereznetek a zoknikat. Mindegy, hogy melyiket, de fejenkét kettő darabot. Vigyázzatok, mert Zokni felügyelő mindig résen van!
A játék menete, játékszabályok:A játékosok alkossanak egy kört. Mindenki mutatkozzon be a választott nevén és közben tegye be a játéktér közepébe zokniját. A zoknikupac közepén állok én mint játékvezető, alias Zokni felügyelő. Minden rabnak az a feladata, hogy összegyűjtsön kettő darab – lehetőleg – felemás zoknit és elrejtse a kezében a háta mögé rejtve. Ha Zokni felügyelő rajtakapja az illetőt a lopáson, a rab köteles visszaadni a zoknit és újra bekerül a kupacba. Egyszerre csak egy zokni lopható és nem adható át senki másnak. A játéknak akkor van vége, ha minden játékosnak sikerült két zoknit megszereznie, vagy legalább 90 %-ban teljesítették a feladatot. Ezek után mindenki felhúzza a lábára a nála lévő darabo(ka)t és megpróbáljuk a lábon lévő zoknikat összepárosítani úgy, hogy egymás mellé rakjuk az összeillő lábakat, mely lehet, hogy egy kis összegabalyodást eredményez. Majd körben leülünk a földre (esetleg székekre, ha van).
A játék lezárása: Mivel nagyobb gyerekekről illetve felnőttekről van szó, ezért egy nyugodtabb befejezésre törekszem. Ezzel a kommunikációs és asszociációs képességeket is lehet fejleszteni. A következő kérdést teszem fel: Mit mesélne tulajdonosáról a lábadon lévő zokni, ha beszélni tudna? A történet vége: Mivel nagyon ügyesek voltak a rabok és megszerezték zoknijaikat, szabadon élhetnek tovább a világban bárhol.
Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Megdicsérek minden játékost, megköszönöm a részvételüket. Megkérdezem őket, hogy érezték magukat a játék során, volt-e valamilyen nehézségük a feladattal, milyen volt, amikor egyből sikerült megszerezni a zsákmányt, milyen volt, amikor csak sokadjára? Milyen sikerélményük volt?A beszélgetéseknél az eredeti ötleteket, kreativitást kiemelem. Ha valaki esetleg megbántódott azon, amit zoknija alapján rá mondtak, azt megbeszéljük.
Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Lehet nehezíteni a játékot azzal, hogy a játékosok besúghatják rabtársaikat úgy, hogy ha észreveszik a lopási szándékot, bekiáltják alvilági nevét a felügyelőnek. Más kerettörténet: Úttörőtáborban egy sátorban a gyerekek nagyon rendetlenek voltak és szanaszét dobálták a koszos zoknikat. Az úttörővezető összegyűjtötte a lábbeliket és kiszórta a tábor közepére. Csak úgy szerezhetik vissza a ruhadarabokat, ha észrevétlenül el tudják emelni a vezető mellől, aki ott őrködik. Esetleg le lehet váltani a felügyelőt, ha valakinek nem sikerül megszereznie a zoknit, mert rajtakapták, akkor ő áll be a körbe a helyére.
A játékvezető speciális feladatai: A szabályok ismertetése után megkérdezem, hogy érthető volt-e mindenki számára. Először játszunk egy próbakört (csak két zokniig), melyből kiderülhet, hogy van-e még magyarázatra szoruló részlet. Fel kell hívnom a játékosok figyelmét, hogy a rablás végrehajtásakor nagyon figyeljenek egymásra, az esetleges ütközésekre és persze saját tesi épségükre. Ne lökdössék egymást és rángassák a zoknit egymás kezéből.
Egyéb/megjegyzés: A résztvevők – velem együtt – nagyon jól érezték magukat a játék során. A nevekre valójában nem volt szükség a játék során, de jó ráhangolódás volt, valamint nem kis derültséget okozott némelyik kitalált alvilági név.
(Csíkos Tímea: Papucsőr című játékát próbáltam meg átírni
A játékot lejegyezte: Haszur Edina