JÁTÉKRA FEL!

Vendég Edit: Ocka-bocka, Spiegelbild/Tükörkép és Pärchen/Párocska játékok

A játék neve, címe: „Ocka-bocka”, „Spiegelbild”/”Tükörkép” és „Pärchen”/”Párocska” játékok.

A játék pedagógiai célja: jó hangulat megteremtése mozgáskoordináció, figyelem, együttműködés fejlesztése általános műveltség bővítése

A játék jellege: Egyéb

A baleseti kockázat szintje: alacsony

Szükséges biztonsági intézkedések: 1. Az Eiffel-torony játékot csak sima padlójú teremben vagy füves udvaron játszhatjuk. 2. Minden játéknál fennáll az esetleges elesés, ütközés minimális veszélye, a szabályok tisztázásakor vagy a játék indításakor erre figyelmeztetni kell a játékosokat. 3. A játékok lehetséges balesetveszélyes részleteit érdemes bemutatni, esetleg be is gyakoroltatni a résztvevőkkel, mielőtt élesben játszanánk. 4. A játékterület határait egyértelműen tisztázni kell. 5. Tiszteljük egymást. Csúnya, udvariatlan, nem illendő mozdulatokat, szavakat nem használunk!

Résztvevők száma: 15-20 fő,

Résztvevők életkora: 7 évtől idősebb

Játékidő: 5-10 perc

Helyszín: A játék bárhol játszható

Helyigény: Nagyobb tér: Tipikusan pl. fogójátékok helyigénye

Eszközigény: PÁROCSKA játékhoz: egy seprű OCKA-BOCKA játékhoz: egy labda

Technikai igény: PÁROCSKA játékhoz esetleg zene lejátszására alkalmas eszköz

Az előkészítés feladatai: Helyszín kiválasztása Kellék előkészítése

Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc

A játék megnyitása, nyitánya: Mivel a játékokat a nyári felügyelet alatt játszottuk, kerettörténetként a nyaralásunk élményeit választottam.

1.EIFFEL-TORONY FOGÓJÁTÉK Ki mit csinált eddig a nyári szünetben? (Néhány rövid válasz meghallgatása) Ki járt külföldön? Hol? A családommal Franciaországban jártunk. Természetesen megtekintettük a fővárost is. Mi a neve? … Ki járt már ott? … Ismertek-e híres épületeket Párizsban? ... A kedvencem az Eiffel-torony volt. Nagyon magas, karcsú építmény. Láttátok már? Megmutatom annak, aki nem ismeri. A következő fogójáték neve: Eiffel-torony.

2.TÜKÖRKÉP JÁTÉK A franciaországi utazás során ellátogattunk néhány gyönyörű kastélyhoz is. Az egyikben láttunk egy csodálatos tükörtermet is. Szinte minden falat tükrök borítottak. Nagyon érdekes volt megsokszorozva látni magunkat! Hogyan látjuk magunkat a tükörben?

3.PÁROCSKA JÁTÉK Az előző játékban említett kastélyokba – mivel nagyon régiek és vigyázni kell rájuk - csak cipő nélkül (vagy a cipőnkre húzott nagy mamuszban) mehettünk be. A tükörteremben régen bálokat is rendeztek. Ekkor az előkelő urak illedelmesen meghajoltak a hölgy előtt, akit felkértek táncolni. Ezután szépen egymásba karolva kezdődhetett a keringő. Most mi is táncolni fogunk!

4.OCKA-BOCKA JÁTÉK A kastélyokat gyönyörű park veszi körül, ahol a felnőttek sétálhattak, a gyerekek pedig önfeledten szaladgálhattak, játszhattak. Menjünk ki mi is a szabadba! Próbáljunk ki egy olyan játékot, amelyet régen rongylabdával játszottak!

A játék menete, játékszabályok:EIFFEL-TORONY FOGÓJÁTÉK 1. Kiszámolunk egy fogójátékost. 2. A fogó sípszóra kergetni kezdi a társakat. 3. Akit sikerül megérintenie, az lesz a továbbiakban a fogó. 4. - Ha a menekülő pajtás elfárad, HÁZ-ba állhat. Ilyenkor a fogó már nem kaphatja el. - A HÁZ a korábban bemutatott Eiffel-torony-testtartás (terpeszállás, karok magastartásban, tenyerek összeérnek). Innen már nem szabad elmozdulni. 5. Próbáljuk ki így a játékot! • Valószínűleg elég hamar minden játékos toronnyá változik. • Ha többször is eljátsszuk, esetleg lehet mérni az időt, hogy melyik fogó kényszerítette hamarabb HÁZ-ba a társait. 6. Egy kicsit izgalmasabbá tesszük a játékot! - A HÁZ-ból kijöhet bárki, de csak úgy, ha valamelyik menekülő társa kiszabadítja. Ezután ugyanúgy szaladgálhat a fogó elől, mint korábban. - A kiszabadítás módja: Át kell bújni az Eiffel-torony terpeszben álló lábai alatt. FONTOS: A kiszabadító csak az Eiffel toronnyal szemközti irányból indíthatja a kiszabadítást! Hátulról nem! Ha hátulról bújik át, a torony nem látja, nem számít rá, balesetveszélyes lehet! -A kiszabadítás helyes módját bemutatjuk. 7. A játék sípszóra indul és zárul.

TÜKÖRKÉP JÁTÉK 1. A gyerekek párt választanak. Ha páratlanul vannak, akkor a játékvezető is játszik. 2. Megegyezés alapján a pár egyik tagja bármilyen arckifejezést, testmozdulatot bemutathat, amelyet a párja tükörképként követ. Ezután szerepcsere. (Bemutatjuk.) 3. Tapsra/sípszóra … mindenki másik párt választ magának, akivel 1-2 percig játszik. 4. Továbbfejlesztési lehetőség: A párcserekor a játékvezető meghatározza, hogy ki mutogasson: aki az idősebb/alacsonyabb/ kisebb házszámú házban lakik vagy akinek hosszabb a haja/barnább a bőre/kevesebb betűből áll a vezetékneve … (A gyerekek kommunikálnak, eddig nem ismert dolgokat is megtudhatnak egymásról.)

PÁROCSKA JÁTÉK 1. A gyerekek párokba rendeződnek. Ha páratlanul vannak, a játékvezető is játszik. Megbeszélik, hogy ki lesz a gyönyörű hercegkisasszony és ki a délceg báró. 2. Az urak felkérik a hölgyeket, majd egymásba karolnak. 3. Zenére/dalra kezdődhet a tánc. 4. Képzeljük magunkat a tükörterembe! Óvnunk kell a többszáz éves padlót! Le a cipővel! A borsószem kisasszonyoknak nagyon kényes a talpuk, ezért ráállhatnak a bárók lábára. (Vigyázzatok, el ne essetek!) 5. A játék továbbfejlesztése: A bálterembe érkezik a király egy jogarral a kezében (ez lehet egy seprű). Körbejár a táncosok között. Ha valamelyik kisasszony megtetszik neki, ledobja a jogart a földre és felkéri őt egy táncra. Ekkor mindenkinek új párt kell keresnie. Aki hoppon marad, felveszi a jogart, ezután ő jár körbe, hogy táncpartnert keressen.

OCKA-BOCKA JÁTÉK 1. Kiszámolunk egy dobójátékost, aki a labdával a kezében a fallal szemben, attól néhány méter távolságra helyezkedik el. 2. A társak a dobó játékos háta mögött várakoznak. Közben ezt skandálják: Ocka-bocka, ocka-bocka … (Mondjuk együtt néhányszor!) 3. Amikor a dobó a magasba emeli a kezét, a társak elhallgatnak. 4. A dobó a falnak dobja a labdát, és így kiált: Ocka-bocka, X.Y.! (egy társ neve) 5. A gyerekek -X.Y. kivételével- elszaladnak. (Vigyázzunk egymásra!) 6. X.Y. megpróbálja minél hamarabb megfogni a labdát, ekkor STOP kiáltással megállítja a menekülő társakat. 7. X.Y. három lépést/ugrást tehet bármelyik társa felé, akit ezután megpróbál kidobni. (Bemutatjuk a 3 lépést/ugrást és kidobást.) 8. - Ha X.Y. nem találja el, akkor ő maga lesz a következő dobó. - Ha sikerül eltalálnia a társat, akkor a kidobott játékos lesz a dobó.

A játék lezárása: A játékokat addig játszottuk, amíg kedvük volt hozzá.

Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: A játékok célja az élményszerzés. Minden tapasztalatukat, észrevételüket megoszthatták a többiekkel.

A játékokat több napon is kérték.

Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: A TÜKÖRKÉP és PÁROCSKA játékok továbbfejlesztési lehetőségei a játékszabályoknál olvashatók.

Egyéb/megjegyzés: Nem túl erős a hangom. Nem vagyok testnevelő sem. Mindig legyen nálam síp/csengő/dob, hogy a problémás helyzetekben rögtön és egyértelműen megállíthassam a játékot!

A játékot lejegyezte: Vendég Edit