A játék neve, címe: Koboldhajsza
A játék pedagógiai célja: Térérzékelés, figyelem és hallásfejlesztés
A játék jellege: Egyéb
A baleseti kockázat szintje: közepes
Szükséges biztonsági intézkedések: A játéktér pontos kijelölése, minden felesleges mozdítható tárgy eltávolítása. A figyelem felhívása a csend betartására és a lassú mozgásra a társakkal történő összeütközés és az esetleges sérülés elkerülése érdekében. A rendelkezésre álló mozgástér függvényében a játékban résztvevők számának maximalizálása.
Résztvevők száma: 8 főnél kevesebb,
Résztvevők életkora: 5 évtől idősebb
Játékidő: 1-5 perc
Helyszín: A játék bárhol játszható
Helyigény: Nagyobb tér: Tipikusan pl. fogójátékok helyigénye
Eszközigény: Gumiszalag, csengő, egy vagy több kendő
Technikai igény: Választott tárgyak a játék nehezítésénél
Az előkészítés feladatai: A helyszín kiválasztása, a pontos játéktér kijelölése, a felesleges tárgyak eltávolítása.
Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
A résztvevők bevonásának lehetőségei: Segítség a játéktér elkészítésében, a kiszámoló ismertetésével
A játék megnyitása, nyitánya: A játék és a szabályok pontos ismertetése, a szükséges eszközök bemutatása, a kiszámoló ismertetése és egy-kétszeri megismétlése. Mese, mese mátka, est borul a tájra, kobold járhat erre, ki fogja el, hát te! Az esetlegesen ismeretlen szó jelentésének magyarázata.
A játék menete, játékszabályok:Kiszámolóval válasszuk ki a két résztvevő közül a manót. A másik résztvevő lesz a kobold, ő azért oson be pl. a csoportszobába, hogy játékot csenjen el. Egyedül csak a manó hallja, hogy merre jár, az ő feladata elfogni a koboldot. A kobold bokájára a gumiszalag segítségével felerősítjük a csengőt, a manó szemét a kendővel bekötjük. A két résztvevő a lehető legmesszebb helyezkedjen el egymástól, ezért a manót elkísérjük a játéktér másik részébe, távol a koboldtól. Meghatározzuk a mozgásformát (lassú járás, négykézláb közlekedés, térdelésben közlekedés pl.). Indul a koboldhajsza! Ha a manó megfogja a koboldot, szerepet cserélnek, majd két új szereplővel kezdődik elölről a játék.
A játék lezárása: A játék akkor ér véget, ha a páros mindkét tagja mindkét szerepet betöltötte és teljesítette a feladatot (a játékidő figyelembe vételével).
Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Mindenekelőtt a játékban résztvevők dicsérete, az esetleges hibákra való figyelemfelhívás.
Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Helyezhetünk a játéktérbe nehezítésképpen néhány tárgyat (pl.: egy-két asztalt vagy két padot, ezek alatt át lehet bújni, vagy közöttük haladni vagy ezeket megkerülve közlekedni az előzetes megbeszélés szerint).
A játékvezető speciális feladatai: Fontos hogy kihangsúlyozza azt, hogy az éppen nem szereplőktől csendet kíván a játék, hogy a manó sikerrel megfoghassa a koboldot (a hangos szurkolás most nem lehetséges!)
Egyéb/megjegyzés: Helyhez kötött tevékenység után (pl.: mesehallgatás) nagyon alkalmas a gyerekek átmozgatására
A játékot lejegyezte: Makovéné Szalay Andrea