JÁTÉKRA FEL!

Szeneczeyné Rigó Kornélia: Plusz-mínusz

  1. A játék neve, címe: Plusz-mínusz
  2. A játék pedagógiai célja: Számolási készség fejlesztése
  3. A játék jellege: Egyéb
  4. A baleseti kockázat szintje: Alacsony
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: Viszonylag nagy asztal szükséges, hogy a játékosok jól láthassák a dobókockát és kényelmesen el is férjenek egymás mellett, legyen terük.
  6. Résztvevők száma: -8
  7. Résztvevők életkora: 10+
  8. Játékidő: 1-5 perc
  9. Helyszín: Elsősorban beltérben játszható
  10. Helyigény: Kör: Akkora hely ahol a résztvevők körbe tudnak állni/ülni
  11. Kellékigény: dobókockák, korongok
  12. Technikai igény: Asztal, szék minden résztvevőnek.
  13. Az előkészítés feladatai: kellékek előkészítése
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: gyerekek előveszik a polcról a kellékeket
  16. A játék megnyitása, nyitánya: Egy egyszerű fejszámolási játékot fogunk játszani. Én leszek a játékvezető. Három dobókockával dobok egyszerre, a dobókockán lévő pöttyök számából kell megalkotnotok a lehető legnagyobb háromjegyű számot.
  17. A játék menete, játékszabályok: Pl. dobok egy kettest, egy ötöst és egy hármast. A lehető legnagyobb szám ekkor az 532. Mielőtt azonban dobnék, bemondom hogy plusz vagy mínusz 100. A ti dolgotok az lesz, hogy a dobott legnagyobb háromjegyű számból kivonjátok/ vagy épp hozzáadjátok a 100-at, és ezt a számot kell bemondanotok. A mi esetünkben tehát 532 lett volna a szám, de ha azt mondom dobás előtt hogy plusz 100, akkor a helyesen bemondott szám a 632, ha azt mondom hogy mínusz 100, akkor a helyesen bemondott szám 432. Ezután csinálunk egy próbajátékot, hogy tényleg megértették-e a feladatot. Aki legelőször bemondja a helyes számot, kap egy korongot.
  18. A játék lezárása: Az győz, aki 5 helyes válasszal összegyűjt 5 korongot.
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: A győztes jutalma, hogy a következő játékkörben ő lehet az, aki a dobókockákkal dobhat, értékeli a játékosok válaszait és a jutalomkorongokat kiosztja.
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Lehet játszani több (4) dobókockával is, és bonyolultabb összeadási és kivonási műveleteket lehet adni a játékosoknak. (plusz/mínusz 350, plusz/mínusz 55….)
  21. A játékvezető speciális feladatai: Nagyon fontos figyelni arra, hogy ha több helyes válasz is érkezik ugyanabban az időben, akkor minden helyes választ adó játékos kap egy-egy jutalomkorongot.
  22. Egyéb/megjegyzés: Gyógypedagógusként fejlesztős csoportban játszottam a játékot tanulási zavaros gyerekekkel, ezért van az hogy a korosztály 13-14 év volt, de viszonylag egyszerű (plusz/mínusz 100, 200) feladatokat kaptak, hisz nekik a fejszámolás is sokszor problémát jelent.
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó: https://www.jatekrafel.hu/index.php?option=com_content&view=article&id=42&Itemid=157
  24. A Játékot lejegyezte: Szeneczeyné Rigó Kornélia