A játék neve, címe: Marakodó kígyók.
A játék pedagógiai célja: Képességfejlesztés: Képzelet, beszédértés, vizuális és akusztikus figyelem, figyelemkoncentráció és figyelem megosztás, téri orientáció, együttműködés, alkalmazkodó és gyors reagálóképesség, szabálykövetés, egészséges versenyszellem, mozgáskoordináció és mennyiségi ismeretek fejlesztése. Mozgásigény kielégítése, fejlesztése, közösségi élményszerzés.
A játék jellege: Együttműködési
A baleseti kockázat szintje: közepes
Szükséges biztonsági intézkedések: Nagyméretű szabad terület biztosítása. A játékszabály baleset-megelőzésre vonatkozó hangsúlyozott tudatosítása: fontos a folyamatos kézfogás, fontos figyelni a társak mozgására és ehhez folyamatosan alkalmazkodni. Felhívni a figyelmet a rángatás és ütközés veszélyeire, ezért ennek elkerülésére.
Résztvevők száma: 8-14 fő,
Résztvevők életkora: 5 évtől idősebb
Játékidő: 5-10 perc
Helyszín: Elsősorban szabadtéren játszható
Helyigény: Nagyobb tér: Tipikusan pl. fogójátékok helyigénye
Eszközigény: Kígyó. (Motivációs eszköz.)
Technikai igény: –
Az előkészítés feladatai: Eszköz előkészítése.
Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
A résztvevők bevonásának lehetőségei: A motiváló eszközzel (kígyó) körbe járom az óvoda udvarát és kihirdetem: – Most indulok a marakodó kígyók földjére! Ki szeretne velem jönni? Gyertek!
A játék megnyitása, nyitánya: – Megérkeztünk az óvoda tisztására. Itt laknak a marakodó kígyók. Ez itt éppen egy közülük! (A kígyót leteszem a fűbe. Ez itt most éppen nyugton van. De van itt másik kettő, akik folyton azon veszekednek, hogy melyikük a hosszabb! Mindkettő azt állítja magáról, hogy ő a hosszabb. Pedig pontosan ugyanolyan hosszúak. De ők akkor is folyton ezen marakodnak!
– Két gyereket kiválasztok: X és Y, ti ketten lesztek a kígyók fejei. Akinek megérintem a fejét, az álljon X mellé és fogjátok meg egymás kezét, mert ti lesztek az egyik kígyó teste.
A másik kígyót ugyanígy alakítjuk ki. Számlálással ellenőrizzük, hogy ugyanannyian vannak-e mindkét kígyózó sorban, ezek után megállapítjuk, hogy mindkét kígyó ugyanolyan hosszú, mert ugyanannyian alkotják. – Hol a kígyó feje? Hol a kígyó farka? Mindkét kígyó szeretne lopkodni egy kicsit a másik kígyó farkából azért, hogy ő lehessen a hosszabb kígyó. Ezért folyik köztük a harc. Ezért, ha az egyik kígyónak sikerül utolérni a másik kígyó farkát és azt elkapja, akkor az a gyerek átjön a másik kígyóhoz és akkor majd ő lesz a kígyó feje. Az ő dolga itt már az lesz, hogy lopja el a másik kígyó farkát! Végül majd az a kígyó lesz a hosszabb, amelyik a legügyesebb! Nagyon fontos, hogy mindkét kígyó teste mindig egyben maradjon, ezért mindvégig fogjátok egymás kezét, és figyeljetek a többiek mozgására és kövessétek azt! Kíváncsian várom, hogy végül melyik kígyó lesz majd a hosszabb. A játék gyakorlásának számát a gyerekek motiváltsága, aktivitása határozza meg.
A játék menete, játékszabályok:Két azonos létszámú csapatot alkotnak kézfogással a gyerekek. Mindkét csapatban az első gyerek a kígyó feje és csakis ő kaphatja el a másik csapat utolsó tagját. Így szerezhet egy gyereket a saját csapatának. Helyette majd a csapatban ő lesz a kígyó feje, és ő próbálja megszerezni a másik csapatból az utolsó gyereket.
A játék lezárása: A játékot leállítom. – Nem kell tovább harcolni, marakodni a kígyóknak, egyértelműen el lehet dönteni, hogy melyikük a hosszabb! Becslés: – Mit gondoltok? Bizonyítás: – Számoljunk! – Értékelés.
Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: A játék végén a feszültség feloldása: – A kígyók földjén a küzdelem hevében volt egy kis marakodás, de most béküljetek ki! – Álljatok körbe, fogjátok meg egymás kezét és mondjátok velem: Béke, béke barátság, mért volt ez a szamárság! – Menjetek vissza játszani!
Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Például sárkányokkal is játszhatjuk.
A játékvezető speciális feladatai: Ügyelni az összeütközések elkerülésére.
A játékot lejegyezte: Fekete Csabáné