JÁTÉKRA FEL!

Laták István: Ne dobj ki!

  1. A játék neve, címe: Ne dobj ki!
  2. A játék pedagógiai célja: Az érzelmi intelligencia fejlesztése; a saját és mások érzelmeinek felismerése, tudatosítása és pozitívba fordítása. Diákközösségek körében a fenti célra alkalmas lehet az első félév/tanév elteltekor.
  3. A játék jellege: Kommunikációs
  4. A baleseti kockázat szintje: Alacsony
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: A papírlapok kihúzásakor és a helyfoglaláskor a játékosoknak figyelniük kell egymásra és mások testi épségére! Vigyázni kell a biztosítótűkkel is!
  6. Résztvevők száma: 8-14
  7. Résztvevők életkora: 14+
  8. Játékidő: 10-15 perc
  9. Helyszín: A játék bárhol játszható
  10. Helyigény: Kör: Akkora hely ahol a résztvevők körbe tudnak állni/ülni
  11. Kellékigény: Székek a játékosok számának megfelelő mennyiségben,továbbá papírcetlik, zsírkréta, toll, biztosítótű létszámnak megfelelő mennyiségben.
  12. Technikai igény: Minden játékosnak van egy széke, amelyre leül, vagy szükség lesz egy kerek asztalra.
  13. Az előkészítés feladatai: A tantermet, bármely nagyobb helyiséget székekkel berendezzük úgy, hogy körbe lehessen ülni! Lehetséges kerek asztalnál is játszani. Cetlik elkészítése a feliratokkal.
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: A játék előtt egy közzétett listáról minden játékos kiválasztja egy-egy használati tárgy nevét. Majd felírja azt egy papírlapra zsírkrétával. Nagyon fontos a megfelelő külalak a felírásnál, hogy a tárgy neve olvasható legyen. A játékosok a cetlit magukkal viszik a körbe, és feltűzik ruhájukra a rendelkezésre álló biztosítótűkkel.
  16. A játék megnyitása, nyitánya: A játék előtt minden résztvevő üdvözli a mellette ülőt: a kör játékvezető által kijelölt helyéről kiindulva, egy adott jelre; ekkor elmondják egymásnak, hogy érzik magukat, hogy telt el eddigi napjuk. Ekkor ismerteti a játékvezető a szabályokat is. Kerettörténet: Ne dobj ki! A család nagytakarítást végez, és néhány tárgyat ki kell dobnunk otthonról. A kidobandó tárgyakat felírtuk egy listára. Biztos, hogy ki kell dobni mindegyiket? Talán mégsem. Te melyik és miért tartanád meg?
  17. A játék menete, játékszabályok: A játékosok mindegyike egy-egy kidobásra szánt tárgyat képvisel a kiosztott listáról. Mindenki kiválaszt egyet, cetlire írja nevét és azt a tárgyat fogja megvédeni. Párbeszéd során a résztvevőknek egymás utáni sorrendben meg kell győzniük a játékvezetőt, hogy az ő tárgyát mégse dobja ki! A játékosok ehhez körben ülnek, a játékvezető pedig a kör vagy kerek asztal egyik pontjáról irányítja a játékot, úgy, hogy sorban a cetlikről kiválaszt egy-egy tárgyat. Majd: akinél a tárgy nevét tartalmazó cetli található, feláll és a keretmese alapján beszédbe elegyedik a játékvezetővel, de a párbeszéd során szigorúan csak kétszer szólalhat meg összefüggően minden játékos. A játékvezető az érvek, meggyőző mondatok alapján dönt. Végül elmondja választását. Kidobjuk-e a tárgyat vagy sem? A játékosok nem szólhatnak bele társaik mondataiba.
  18. A játék lezárása: Végül mindenkire sor kerül, és az is látszani fog, kik tudták megvédeni a használati tárgyukat: ők bent maradtak a körben vagy az asztalnál. Aki kudarcot vall, és nem győzi meg a játékmestert, kiesik. Neki ki kell lépnie a körből, vagy távolabb ülni az asztaltól. A játéknak akkor van vége, ha már minden résztvevő játszott. A játék célja az érzelmi intelligencia fejlesztése, a stresszmentes és érzelmektől mentesebb viselkedése hangsúlyozása. Emiatt a játékban az a lényeg, minél kevesebben essenek ki, így minden játékosnak időt kell adni a megnyilvánulásra, hogy maguk és mások példáján bátrabban megnyilvánuljanak a meggyőzésben.
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: A játék végén a résztvevőket megdicsérjük, kiemelve a legjobb meggyőző mondatokat. Minden játékos értékelheti önmagát, elmondhatja, mi tetszett neki legjobban a játékban, esetleg mit tanult belőle.
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Ha a résztvevők már hosszabb ideje ismerik egymást, akkor a játékot úgy is játszhatják, hogy egyikük lesz a játékvezető. Nehezíthető a játék azzal, hogy egyre apróbb és jelentéktelenebb tárgyak kerülnek a listára, illetve csak egyszer lehet megszólalni egy-egy játékosnak. Továbbá azzal is, hogy aki kiesik, ő lesz a játékvezető. A játék izgalma fokozható egyre nehezebben védhető vagy humorosabb tárgyak nevével.
  21. A játékvezető speciális feladatai: A szabályok fokozatos ismertetése, figyelemfelhívás az időkeretre. Folyamatosan figyelni kell a játékosok szabálykövetésére, a fegyelemre és a zavaró mondatok kiszűrésére: bekiabálás, a kijelölt játékos helyett más ne beszéljen. Ennek a szempontnak ennél a feladatnál nagy szerepe van! Az értékelésre is időt kell szánni!
  22. Egyéb/megjegyzés: Főként nagyobb gyerekekkel volt eredményes játszani ezt a játékot vagy akár tanár kollégákkal. A foglalkozásról készült fotón családtagjaim láthatók, mindegyikük beleegyezett abba, hogy képmásukat feltöltsem jelen űrlapra a foglalkozás lebonyolításának igazolására.
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó:
  24. A Játékot lejegyezte: Laták István