JÁTÉKRA FEL!

Stábel Zsófia : Szúnyoginvázió a forró nyári melegben

A játék neve, címe: Szúnyoginvázió a forró nyári melegben

A játék pedagógiai célja: Ismerkedés, feloldódás, névtanulás

A játék jellege: Ismerkedős

A baleseti kockázat szintje: alacsony

Szükséges biztonsági intézkedések: szabadtéri és zárt helyszínen is biztonságosan játszható, fontos szabály hogy a körönön kívülre nem szabad menni, ha valaki megszomjazik jelzi a játékvezetőnek

Résztvevők száma: 8 főnél kevesebb, 8-14 fő, 15-20 fő,

Résztvevők életkora: 7 évtől idősebb

Játékidő: 5-10 perc

Helyszín: A játék bárhol játszható

Helyigény: Kör: Akkora hely ahol a résztvevők körbe tudnak állni/ülni

Eszközigény: 1 db újság ( akár ha nincs nálunk újság tollal, vagy plüssel vagy valami más tárggyal is lehet pótolni)

Technikai igény: nincs

Az előkészítés feladatai: helyet biztosítani, tollat előkészíteni

Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc

A résztvevők bevonásának lehetőségei: kartávolságra helyezkedjenek el és egy szép kört formáljanak, a legbátrabbat kiválaszthatják aki a kör közepére áll

Mi a krétra rajzoltuk ismerkedésként a kedvenc állatunkat, így a játékosok utána körbejárhattak, jobban tudták memorizálni a neveket és máris találtak kapcsolódási pontot

A játék megnyitása, nyitánya: Kedves gyerekek, most azt játsszuk hogy nyár van. Ki az ki nem szereti a szúnyogokat? Kérem, tegye fel a kezét(sokan jelentkeznek). Mi vagyunk egyszer a szúnyog és másszor a szúnyogcsapók. Az a feladatunk, hogy minél több szúnyogot lecsapjunk, hogy ne csípjenek meg minket. Először is szeretném, ha mindenki elmondaná a nevét, és elmondaná hozzá hogy melyik állat a kedvence, példa: Elefánt Zsófia, Egér Tamás. Párszor körbemutatok a kezemmel és mindenkinek mondania kell a nevét, de úgy hogy közbe a többi játékos nevét is megjegyezzük. 3-4 kör után újrakérdezem, hogy van-e még akinek szükséges-e valamelyik nevet ismételten hallani vagy már tudja mindenki nevét?

A játék menete, játékszabályok:Körben állnak a játékosok és a tenyerüket felfelé tartva tartják A kör közepén a legbátrabb játékos álljon, aki jelen esetben a szúnyogcsapó. Neki az a feladata, hogy az újságpapírral előbb csapjon a másik kezére. De hogyan is lehet a körből kiszabadulni és lecsapni egy szúnyogot? A játékvezető először mond egy nevet, pl.: Kinga, a kör közepén álló játékosnak az a feladata hogy előbb csapjon Kinga kezére(persze finoman) az újságpapírral, minthogy Kinga egy másik új nevet kimondjon. Ha sikerült Kinga kezére rácsapni azelőtt hogy kimondta volna a másik játékos nevét, akkor helycsere történik. Ha pedig Kinga gyorsabb volt mint a szúnyogcsapó akkor folytatódik tovább a játék az új nevek kimondásával, amíg valakire rá nem csapnak anélkül hogy kimondtak volna egy új nevet. A kör közepén álló játékos nevét, saját nevet kimondva szintén helycsere történik. Vissza is lehet úgymond nevet mondani, tehát nem szabálytalan ha annak a nevét mondjuk ki, aki a mi nevünket mondta.

A játék lezárása: Szerintetek hány legyet sikerült lecsapnunk? 10-nél többet? (senki sem jelentkezik), 20-nál többet (vannak jelentkezők), 100-nál többet?(legtöbben jelentkeznek és jókat nevetnek közben). Mindenki kezébe vesz egy láthatatlan szúnyogírtót és elbúcsúzunk a játktól, méghozzá úgy hogy jól körbefújjuk magunkat, azután már nem szúnyogok leszünk, hanem újra sárga minionok.

Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Kiváló névtanulási játék új csapatnál, sok koncentrációt igényel és gyorsnak is kell lenni, így interaktív és nem unalmas. Ez volt az egyik kedvenc játékunk  Játék végén megdicsérni őket, hogy szabályt betartva játszottak és mivel ilyen jól viselkedtek ezért folytathatjuk is a következő játékkal.

Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Óvodás korosztálynak. 2-3 színt kap minden játékos, pl poharat. Kék-Sárga-zöld, és nem neveket szükséges mondaniuk hanem színt Még egyszerűbb ha csak annyit mond hogy lány vagy fiú.

Mindenki számolja magának, hogy hányszor áll középen(kivéve a kezdő játékos a legelejénél). Visszafele is számolhatjuk az életpontokat, pl kap mindenki 3 életet, akinek elfogy az kiesik. Fontos, hogy a kieső játékosokat is vonjuk bele, így ők segítenek zsűrizni hogy minden rendben zajlik, illetve akár a játékosok megkérhetik hogy számolják hogy kinek hány élete van.

A játékvezető speciális feladatai: Játék kezdetekor és cserénél szükséges a kezdő nevet mondania, ha van jelentkező aki bátran elvégezné a feladatot, akkor rá is rábízhatjuk a feladatot. Kipróbáltuk még azt a módszert, hogy mindig az kezdte a névbemondást aki akkor szabadult ki a kör közepéről, ez tetszett a legjobban nekünk, mert így úgymond önműködő volt a játék, de ezt a 2. és a 3. napon találtuk ki.

Egyéb/megjegyzés: Nagyon élvezhető játék, és odafigyelést kíván mindenkitől. Ezt a játékot a jatekrafel.hu oldalon ismertem meg, és kipróbáltam a gyerekekkel, jobban sült el mint terveztem így az egyik kedvenc játékom lett nekem is. Kiváló táborindító játék 

A játékot lejegyezte: Stábel Zsófia