JÁTÉKRA FEL!

Horváth Mónika: Stop the bus, azaz Ország város angolul

  1. A játék neve, címe: Stop the bus, azaz Ország város angolul
  2. A játék pedagógiai célja: Angol szókincsfejlesztés, memóriafejlesztés, gyakorlás
  3. A játék jellege: Egyéb
  4. A baleseti kockázat szintje: Alacsony
  5. Szükséges biztonsági intézkedések:
  6. Résztvevők száma: -8,8-14,15-20
  7. Résztvevők életkora: 10+
  8. Játékidő: 5-10 perc
  9. Helyszín: A játék bárhol játszható
  10. Helyigény: Kör: Akkora hely ahol a résztvevők körbe tudnak állni/ülni
  11. Kellékigény: papír, toll vagy ceruza Előre elkészített és kinyomtatott táblázat (ezzel, ha kevesebb idő áll rendelkezésre a játék gyorsítható). A táblázatot elkészíthetjük akár előre meghatározott kategóriákkal, vagy üres fejléccel.
  12. Technikai igény: Különleges technikai eszközre nincs szükség a játék lejátszásához. Ahhoz, hogy a játékosok kényelmesen tudjanak írni és ehhez le tudjanak ülni, asztal és szék jó, ha van (a tantermekben ez adott). De a játék, akár földön ülve is játszható. Ebben az esetben azonban jó, ha van egy kemény felület – pl. könyv, papíralátét – amin könnyebben lehet írni.
  13. Az előkészítés feladatai: Papírlapok, írószer (amennyiben szükséges), kemény alátét előkészítése. (1-2 perc) Előre elkészített táblázatok esetén: kategóriák kiválasztása, táblázatok előkészítése / kinyomtatása/fénymásolása. (10-15 perc)
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: papírlapok, (amennyiben szükséges) írószerek, alátétek kiosztása
  16. A játék megnyitása, nyitánya: Megkérdezzük, hogy mindenki ismeri-e a magyar „Ország, város” játékot, és elmondjuk, hogy ehhez hasonlót fogunk játszani angolul. Ha valaki nem ismeri az sem probléma, mert nagyon egyszerűek a játékszabályok és ezt úgyis elmondjuk.
  17. A játék menete, játékszabályok: Minden játékos kap egy írólapot. A lap tetejére – táblázatos formában – egymás mellé felírja a meghatározott kategóriákat, pl.: Country, City, His name, Her name, Food, Animal, Object, Farmous person (lehet kevesebbet, többet is írni) Kiválasztunk az angol abc-ből egy betűt: – az egyik játékos mondja magában az ábécét, a másik pedig véletlenszerűen megállítja; – az egyik játékos kihúz egyet az előre elkészített betűkártyák közül; vagy – ráböknek egyre egy könyvben csukott szemmel. Ezután egy adott jelre a játékosok minden leírt fogalom alá írnak egy, az adott betűvel kezdődő megfelelő szót. Például, ha a választott betű d: Denmark, Daniel, Diana, donut, dog, diamond, Daniel Defoe. Amikor valaki elkészül, azt mondja: Stop the bus. Ekkor mindenkinek be kell fejeznie az írást. Összeszámoljuk, kinek hány találata van, minden jó válasz egy pontot ér.
  18. A játék lezárása: A teljes játszma több menetből állhat, ezek számában előre megállapodunk (pl. 1-3). Miután az összes menetet lejátszottuk, a játékosok összeszámolják az összes menetben elért pontszámaikat.
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: A játék végén kihirdetjük a győzteseket. Az a játékos / azok a játékosok nyernek, akiknek a legtöbb pontja lett, legtöbb szót sikerült találni.
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: A kategóriák száma, tartalma a tudásszintnek, életkornak, érdeklődési körnek, adott szakterületnek megfelelően változtatható. Idősebb / magasabb tudásszinttel rendelkező játékosok esetén nehezebb kategóriákat is megadhatunk, pl.: melléknév, ige, főnév, határozószó, pénzügy, IT, műszaki szavak, üzleti élet, …stb. Nehezíthető illetve gyorsítható a játék, ha időkorlátot adunk meg, pl. 1 perc áll rendelkezésre, hogy szavakat kitaláljanak a játékosok. Nehezítésképpen azt a szabályt is megadhatjuk, hogy csak azokat a szavakat fogadjuk el, melyeket csak egy játékos írt le. Így mindenki igyekszik majd ritkább, érdekesebb szavakat választani. Nagyobb létszámú csoport esetén úgyis játszható a játék, hogy az első menet győztesei mennek tovább a 2. menetre, majd a 3. menetben már csak a 2. menet győztesei játszanak. A kiesett játékosok segítők vagy szurkolók lesznek a továbbjutó játékosoknak. Vagy a nagyobb csoport résztvevőiből kisebb csoportokat / párokat alakítunk ki.
  21. A játékvezető speciális feladatai: Meggyőződni arról, hogy az „Ország, város” játékot mindenki ismeri. Megbizonyosodni arról, hogy mindenki tud írni (nincs eltörve pl. a keze). Ha valaki mégis akadályoztatva van, azt is bevonni a játékba (pl. segíthet másnak, vagy segíthet a játékvezetőnek az azonos pontszámot elérők összeszámolásában). Ismertetni a játék elején a játékszabályokat, a lejátszásra kerülő menetek számát, a győztes/ek jutalmát.
  22. Egyéb/megjegyzés: Nagyobb csoportban (16 fő) próbáltam játszani ezt a játékot. A tanulók szerették, élvezték. Viszont sok idő ment el a megoldások ellenőrzésével, túl sok jó megoldás született . Ezért, ha bemelegítő / levezető játékként akarjuk játszani és csak kevés időnk van rá, célszerű időkorláttal, kevesebb kategória megadásával (4-5) játszani, vagy kiscsoportokra osztani a játékosokat.
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó:
  24. A Játékot lejegyezte: Horváth Mónika