JÁTÉKRA FEL!

Sós-Majer Tünde: Kukurikú, Mondd ki a nevem!

  1. A játék neve, címe: Kukurikú, Mondd ki a nevem!
  2. A játék pedagógiai célja: Koncentráció, figyelem, vizuális észlelés, térérzékelés
  3. A játék jellege: Csoport vagy párképző
  4. A baleseti kockázat szintje: Alacsony
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: Felhívom a gyermekek figyelmét, hogy helycserénél figyeljenek egymásra.
  6. Résztvevők száma: 8-14
  7. Résztvevők életkora: 5+
  8. Játékidő: 10-15 perc
  9. Helyszín: Elsősorban beltérben játszható
  10. Helyigény: Kör: Akkora hely ahol a résztvevők körbe tudnak állni/ülni
  11. Kellékigény: Székek, nagy méretű pléd. Egy nagy méretű szőnyegen játszunk. A csoportszoba bútorai a helyszíntől kellő távolságban vannak.
  12. Technikai igény: Székek a Kukurikú játékhoz
  13. Az előkészítés feladatai: A Kukurikú játékhoz a székek elrendezése egymással szemben. A széksorok között több méter távolság van.
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: A gyermekek egyesével, felnőtt utasítására viszik a székeket a szőnyegre.
  16. A játék megnyitása, nyitánya: Gyerekek! Ma két új játékot hoztam nektek! Mindkettőben gyorsabbnak kell lennetek egymásnál. Az első játék neve Kukurikú. Mutatom hova tegyünk székeket, egy gyermek nem visz széket, ő lesz a kiskakas. A kakas járkál közöttetek majd egyszercsak elkiáltja magát: kukurikúú. Erre a két csapat helyet cserél egymással, a kakas is igyekszik leülni. Akinek nem jut szék, ő lesz a kiskakas. Mondd ki a nevem! játék: Volt egyszer két ország: Cukorország és Csokiország. Az ott élő királylányok és királyfiak midig azon versenyeztek melyikük látja meg hamarabb a másikukat és kiáltja a nevét. Megválasztjuk az országok lakóit. A sűrű ködtől eleinte nem látták egymást de mire háromig számoltak mindig eltűnt a köd és máris kiálthatták egymás nevét.
  17. A játék menete, játékszabályok: Kukurikú játék. A gyermekek egymással szemben székeken ülnek. Középen egy gyermek járkál, ő a kakas. Amikor elkiáltja magát: Kukurikú, akkor a két csapatnak helyet kell cserélnie egymással, közben a kakas is igyekszik helyet keresni magának. Akinek nem jutott szék, ő lesz a kakas. Mondd ki a nevem! A gyermekek két csapatban ülnek, köztük egy társuk vagy felnőtt segítségével egy plédet emelünk magasba. Csapatonként egy-egy gyermek közelebb ül a plédhez. Háromig számolunk, a plédet leengedjük. A két gyermeknek ki kell mondaniuk egymás nevét. A gyorsabb gyermek elnyeri társát a saját csapatába. Kiesés nincs a játékban.
  18. A játék lezárása: A Kukurikú játékot 4-5 alkalommal játsszuk, a Mondd ki a nevem! játékban a két személyes verzióban mindenki sorra kerül. Addig játszunk amíg látom a gyermekek érdeklődését, aktivitását, látom, hogy élvezik. Lezárásként megszámoljuk, hogy Csokiország vagy Cukorország gyűjtött több kis lakót az országába.
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Megdicsérem a gyermekeket, megkérdezem melyik játék tetszett nekik jobban, hogy érezték magukat a játék közben.
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: A Mondd ki a nevem! játékban a magasba emelt pléd két oldalán egyenlő számban egymással szemben ülnek le a gyermekek, ehhez felnőtt szóbeli segítséget nyújtunk. Háromig számolunk, leengedjük a plédet. Az egymással szemben lévőknek kell kimondaniuk egymás nevét minél gyorsabban. A párokat megkérdezzük melyikük volt gyorsabb. A plédet felemeljük, a gyermekek helyet változtatnak. Kerettörténet lehet: Volt egyszer két ország. Csokiország és Cukorország. Az ott élő királylányok és királyfiak mindig azon versenyeztek melyikük látja meg hamarabb a másikukat és kiáltja a nevüket. Számomra pozitív élmény volt azt is látni, hogy őszintén vállalták ki volt a gyorsabb a párok közül, nem volt vita, sértődés.
  21. A játékvezető speciális feladatai:
  22. Egyéb/megjegyzés: A gyermekeknek tetszettek a játékok, a Kukurikú kevésbé, mint a Mondd ki a nevem! Ennek mindkét változata nagyon tetszett nekik. Érdekes volt megtapasztalnunk, hogy néhány gyermek szinte lefagyott mikor leengedtük a plédet és hirtelen nem tudták kimondani a társuk nevét. (A gyermekek 3-4 éve csoporttársak). De ez nem szegte kedvüket, szerintem ez a helyzet nem volt megszokott számukra, hogy gyorsan kell reagálni, még ilyen játékot nem játszottunk. Szívesen kipróbálnám a testülettel is. Sokat nevettünk, jól éreztük magunkat. Viszont voltak olyan gyorsan reagáló gyermekek is akiken csodálkozunk, hogy ilyen éles helyzetben gyorsak voltak. Természetesen a két új játék szabályait nem egyszerre, hanem külön-külön ismertetem.
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó:
  24. A Játékot lejegyezte: Sós-Majer Tünde