JÁTÉKRA FEL!

Steigler Ferencné: Tarts ki, Fáni! (a Plüss-elkapó játék ötlete alapján)

  1. A játék neve, címe: Tarts ki, Fáni! (a Plüss-elkapó játék ötlete alapján)
  2. A játék pedagógiai célja: Figyelemkoncentráció fejlesztése, számok-színek gyakorlása, gyors reakcióképesség, ügyesség, a közös játék öröme, egymásra figyelés, felszabadult játékélmény nyújtása.
  3. A játék jellege: Együttműködési
  4. A baleseti kockázat szintje: Alacsony
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: : Felhívom a gyerekek figyelmét arra, hogy figyeljenek, vigyázzanak egymásra futás közben, nehogy összeütközzenek.
  6. Résztvevők száma: 8-14
  7. Résztvevők életkora: 7+
  8. Játékidő: 5-10 perc
  9. Helyszín: A játék bárhol játszható
  10. Helyigény: Nagyobb kör: Akkora hely, ahol a résztvevők hátra tudnak lépni
  11. Kellékigény: vadgesztenyék, kosár, plüss elefánt, számkártyák, színes gumigyűrű-karkötő
  12. Technikai igény: Semmilyen speciális technikai kellékre nincs szükség a játék során.
  13. Az előkészítés feladatai: A kellékeket korábban elkészíteni (számkártya, gumi-karkötő), gesztenyét gyűjteni. A játék napján a kellékeket előkészíteni, a termet berendezni.
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: Több mint 5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: A számkártyákat és a gumi-karkötőket a gyerekekkel együtt készítettük kézműves foglalkozás alkalmával és gesztenyét is gyűjtöttünk.
  16. A játék megnyitása, nyitánya: Ráhangolódásképp (energetizálás): Kincskereső játék : „A teremben elrejtettem néhány kincset (vadgesztenyét), melyek fontos kellékei lesznek a következő játékunknak. Keressétek meg őket!”
  17. A játék menete, játékszabályok: Keretmese: „Fáni, az állatkert legkisebb elefántja kiszabadult ketrecéből és a vadregényes bakonyi erdőben bolyongott. Sokan indultak a keresésére. Még szerencse, hogy ti épp arra kirándultatok, és észrevettétek! Szegény állat beleesett a Cuha patakba! Segítsetek neki, próbáljátok meg kiszabadítani! Minden húzás egy lépéssel feljebb juttatja, egyre feljebb kerül!” A gyerekeket 2 csapatra osztjuk. (A kincskereső játékban legtöbb gesztenyét gyűjtő gyerekek lesznek a csapatkapitányok, ők választhatnak társakat a csapatukba). A játéktér szélére állok, onnan vezetem a játékot. A tornaterem felezővonalára, középre helyezem a plüss állatot. A gyerekek kb. 6 lépésre állnak sorban a felezővonallal párhuzamosan egymással szemben. A csapattagok számot választanak, közösen kiosztják egymás között a számkártyákat, feltűzik a pólójukra. Amikor kimondom a számot, a két csapatból a „számát halló” gyerek odafut, és megpróbálja elkapni a plüsst. Azé a pont (gesztenye), aki megszerezte, úgy, hogy az ellenfél játékosa ne tudja őt megérinteni. Ha sikerül neki, akkor az ellenfél kapja a pontot. A nulla szám kimondásánál mindenki futhat. Egy próbajáték után 5 fordulót játszunk. A következő játékban számok helyett színes gumi-karkötőkkel (kék, sárga, zöld, piros, fehér) játsszuk, hasonlóan az előző játékhoz. A fekete szín hallatán mindenki futhat!
  18. A játék lezárása: A játék addig tart, míg a gesztenyék el nem fogynak a kosárból: ekkor Fáni kimenekül! Az a csapat győz, amelyik több gesztenyét (pontot) gyűjtött. Megtapsoljuk a győztes csapatot!
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Megdicsérem őket, hogy nagyon ügyesek, fegyelmezettek voltak, figyeltek egymásra. Megköszönöm a részvételt. Mindenki részvétele, munkája nagyon fontos volt, mert hozzájárult „húzásával” Fáni kiszabadításához! Megkérdezem, mi tetszett nekik, (hogy ne vágjanak egymás szavába, csak az beszélhet, akinek dobom a plüss állatot), hogyan érezték magukat a játék alatt (emelje olyan magasra a kezét, amennyire jól érezte magát).
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Tovább nehezíthető, variálható a játék a futási távolság növelésével, vagy különböző kiindulási helyzet (pl. ülő) megadásával is. Fokozott koncentrációt és figyelmet igényel, ha felváltva számot ill. színt mondunk, illetve, ha a segítő kellék (számkártya, gumi-karkötő) nélkül játsszuk. További variáció: a játékhoz kapcsolható szavak: pl. daru – kötél – tűzoltóság – rendőrség – állatkert stb. használatával is élvezetessé, izgalmassá tehető a játék!
  21. A játékvezető speciális feladatai: A játékszabályok fokozatos ismertetése, (egyszerre csak egy utasítást adok), kipróbálása, hogy biztosan megértették-e (próbajáték). Ha igen, akkor lehet továbblépni a következő szabályrészletre.
  22. Egyéb/megjegyzés: A résztvevő gyerekek nagyon élvezték a játékot. A keretmesét egy nyári veszprémi állatkerti kirándulás, ill. bakonyi Cuha-völgyi erdei túra élményére építettem, mely emlékek rendkívül motiválták a gyerekeket. Mivel a játékban résztvevők többsége enyhe- ill. középsúlyos értelmi fogyatékos, ezért szükség volt segítő-emlékeztető kellékek használatára (számkártyák, színes csuklógumik).
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó: 
  24. A Játékot lejegyezte: Steigler Ferencn