A játék neve, címe: A kincseskamra őrzője
A játék pedagógiai célja: Az együttműködés, figyelem és koncentráció fejlesztése.
A játék jellege: Együttműködési
A baleseti kockázat szintje: közepes
Szükséges biztonsági intézkedések: A játék a szabadban játszható, fás, bokros területen. Jelen esetben a szőlőskertben játszottuk, ahol a talaj kissé egyenetlen, dimbes-dombos.
Résztvevők száma: 8-14 fő,
Résztvevők életkora: 7 évtől idősebb
Játékidő: 15+ perc
Helyszín: Elsősorban szabadtéren játszható
Helyigény: Nagyobb kör: Akkora hely, ahol a résztvevők hátra tudnak lépni
Eszközigény: Egy színes sál, vagy kendő és 8-10 db bármilyen fajta tárgy. /pohár, óra, labda, stb./
Technikai igény: Nem szükséges.
Az előkészítés feladatai: A tárgyak előkészítése egy kupacba.
Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
A résztvevők bevonásának lehetőségei: Egy gonosz boszorkánnyal kell majd felvennünk a harcot, ezért be kell melegítenünk, erőt kell gyűjtenünk! Álljatok körbe, utánozzuk közösen néhány állat mozgását, hangját, hátha majd segítenek a harcban. Olyan állatokat válasszunk, amelyek itt az erdő szélén, a szőlősben is élnek! Legyünk gólyák! Legyünk sasok! Legyünk riadt őzek! Legyünk mókusok! stb. /mozgásos-utánzó bemelegítő játék/
A játék megnyitása, nyitánya: Egy gonosz boszorkány elvarázsolta a szőlőre vigyázó jó sárkányt, aki így el akarja pusztítani a rá bízott szőlőket. Ha a szőlő megsemmisül, nem lesz belőle bor, és nem lesz bora a királynak. A király haragos ember, nem hagyhatjuk, hogy ez megtörténjen! Csak Ti segíthettek rajta, ha sikerül kiállnotok a próbákat! Először be kell jutnotok a kincseskamrába, majd meg kell szereznetek a varázslat feloldó tárgyakat, végül segítenetek kell a sárkánynak a visszaváltozásban!
A játék menete, játékszabályok:Itt láthatjátok a kincseskamrát, ez a fa a bejárata. Egy ember őrzi, akit kiválasztunk, be fogjuk kötni a szemét. Bekötött szemmel fülel a fa mellett, 1 méterre. A többiek kb. 5 méterre tőle helyezkednek el. A kincseskamra bejáratát, a fát kell megérinteni úgy, hogy az őr ne hallja meg, egyesével kell próbálkozni. Ha neszt hall az őr, és arra mutat, aki ott áll, és azt mondja, hogy állj, megvagy! akkor ő kiesett a körből, ott meg kell állnia. Azok győznek, akik hangtalanul megérintik a kamra bejáratát. ( Az őrt lehet váltani, érdemes addig játszani, míg mindenkinek sikerül a bejutás a kamrába!)
A játék lezárása: Sikerült a varázsfeloldó tárgyak megszerzése, ezért a boszorkányt legyőztük. A sárkány visszaváltozik jó sárkánnyá. De ebben még segítenetek kell! Záró játék: Vedlés-mentés Álljatok egymás mögé, kapaszkodjatok egymásba! Az utolsó gyerek nadrágjába kell betűzni a sálat, az lesz a sárkány farka. Úgy fog vedleni, vagyis átalakulni a sárkány, hogy megadott jelre mindig az elsőnek minél gyorsabban hátra kell szaladni, a farkát a helyére tenni, egyet kiáltani:Vedlés-mentés! Addig kell ezt csinálni, míg az eredeti felállás nem lesz, akkor a sárkány már megint jó lesz. És Ti ügyesek voltatok!
Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Ki hogy érezte magát? Melyik része tetszett a legjobban? A játék melyik részében volt ügyes? Mi volt nehéz? Lezáró rövid beszélgetés, értékelés, majd az előre elkészített sárkányok eregetése a szőlősorok között. A jutalom fagyi, a vendéglátó szülők felajánlásával.
Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Ha sikerült a kincseskamrát kinyitni, akkor meg kell szerezni a varázsfeloldó tárgyakat. Az őr a helyén van, bekötött szemmel, előtte kiterítve 8-10 tárgy. Úgy kell megszerezni a tárgyakat egyesével, hogy az őr ne hallja meg. Ha neszt hall, a tárgy marad! felkiáltással megállítja a kobozót, aki leteszi a tárgyat. Ha sikerül a tárgy megszerzése, azt egy előre meghatározott helyre kell tenni. Az a jó, ha az összes tárgyat sikerül megszerezni a kamrából. Az őrt lehet cserélni.
A játékvezető speciális feladatai: A megfelelő helyszín kiválasztása, a tárgyak kiválasztása. Fontos, hogy mindenki lehetőséget kapjon a játék során, ha szeretne őr lenni. El kell tudni fogadtatni, ha nem sikerül a játék során egy feladat. A játéknak örömet, kikapcsolódást kell jelentenie.
Egyéb/megjegyzés: A fenti játék egy komplex szabadtéri, kirándulós, táborozós játék, mely egy utánzós-mozgásos bemelegítéssel indul, a keretmese megadja a játék lényegét, a kincseskamrába bejutást, tárgyszerzést, majd a levezető játék egy együttműködésen alapuló átalakulás. A karantén miatt a saját osztályommal nem, de a helybeli, utcabeli gyerekek, és egy kedves szülő segítségével a saját szőlőjüknél, a szabadban lejátszottuk ezt a komplex játékot. Nagyon élveztük! /a hely nem volt alkalmas nagyobb mozgásos játékokra, pl.fogójátékra/
A játékot lejegyezte: Törőné Kmeticsák Lívia