JÁTÉKRA FEL!

Reiner-Kertész Henrietta: Párnatánc

  1. A játék neve, címe: Párnatánc
  2. A játék pedagógiai célja: Közösségformálás, együttműködésre, elfogadásra nevelés, feszültségoldás diák-diák között, szórakoztatás
  3. A játék jellege: Együttműködési
  4. A baleseti kockázat szintje: Közepes
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: Helyszín átrendezése (padok, székek félretolása), tér biztosítása, egészségügyi csomag előkészítése, figyelem felhívása a baleset megőrzésére, a helyes verbális kommunikációra (lelki sérülések megelőzésére)
  6. Résztvevők száma: 8-14
  7. Résztvevők életkora: 10+
  8. Játékidő: 5-10 perc
  9. Helyszín: A játék bárhol játszható
  10. Helyigény: Nagyobb tér: Tipikusan pl. fogójátékok helyigénye
  11. Kellékigény: ülőpárna
  12. Technikai igény: CD-s magnó
  13. Az előkészítés feladatai: Engedélyek beszerzése (igazgató, szülő, osztályfőnök), résztvevők értesítése, helyszín, időpont egyeztetése terem berendezése, párnák kihelyezése, magnó elhelyezése
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: Több mint 5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: A játékhoz szükséges zene/zenék kiválasztása; eszközök beszerzése (párnák)
  16. A játék megnyitása, nyitánya: A mai napon egy régi, általatok már ismert játék – a székfoglaló – felújított változatát fogjuk játszani, melynek a neve: Párnatánc. Szeretném megfigyelni, mennyire ismeritek egymást, mennyire figyeltek a társatokra, és mennyire segítitek őket, mindezt úgy, hogy közben jól érzitek magatokat és felszabadultan játszotok. Szükség van gyorsaságra, segítőkészségre. A játék története a következő:A Titanic nevű luxushajón utaztok, egy jéghegynek ütköztök. Az óceánjáró elsüllyed, ti hajótöröttként, roncsokba (párna) kapaszkodva menekültök. Kezdetben ugyanannyi hajóroncs van, ahány túlélő utas a vízben, azonban a hajóroncsok száma folyamatosan csökken az áramlatok miatt, így akár egy roncsra több utas is felkényszerül.
  17. A játék menete, játékszabályok: Ma a Párnatánc című játékot fogjuk játszani. Játéktér a terem közepén letett párnák és környékük. Ebben a játékban – a Székfoglalóval ellentétben nincs kieső játékos. A játék zenére indul, amint meghalljátok, a párnák között járkálni kezdtek. Ha elhallgat a zene, mindenki leül a hozzá legközelebbi párnára. Egy párnára több személy is ülhet. Mindenkinek helyet KELL találnia magának. Amikor újból megszólal a zene, újra indul a párnák közötti járkálás. Eközben a játékvezető újabb és újabb párnákat vesz ki a játéktérből egészen addig, amíg egy-egy párnára akár 3-4 fő kényszerül. Baleset megelőzés: Járkálás közben figyeljetek egymásra, hogy ne ütközzetek, valamint a párnára üléskor próbáljatok gyorsan, de a másikat nem fel- illetve lelökni.
  18. A játék lezárása: A játéknak akkor van vége, ha minden párnán legalább 3 ember ül. A hajóroncsok nem fogynak tovább, minden utasnak sikerül megmenekülnie, mert megérkeznek a mentőcsónakok. A kitartó, egymásra odafigyelő munkájuk jutalmat nyer.
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Összefoglalom, hogy a játék során a kitűzött pedagógiai célok megvalósultak, a gyerekek odafigyeltek egymásra, segítették a bajban lévő (vízben úszó) társukat. Sokat nevettek, látványosan jól érezték magukat. Az irányított kérdésekre (Hogy érezted magad?; Mi volt a legviccesebb helyzet?, stb) kielégítő válaszok érkeztek. A tanulók jól érezték magukat
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: – Nagyobb létszám – Nagyobb helyszín – Kieséssel – Eszközmódosítás (akár kisebb, akár nagyobb)
  21. A játékvezető speciális feladatai: A játékra való motiválás, és ennek fenntartása (a foglalkozáson kötelező volt a részvétel). Ha egy pedagógiai cél megvalósult, azonnal jutalmazásra került. Külön hangsúlyt kap a balesetvédelem (mozgásos játék, sok a fizikai érintkezés).
  22. Egyéb/megjegyzés: Az általam választott csoportban közösségi problémák voltak (pl.: együttműködés hiánya). Ez a játék során sokszor megmutatkozott, azonban pozitív élmények is értek, szép példát látva a toleranciára. Fontosnak tartanám hasonló pedagógiai célú játékok folyamatos alkalmazását ebben a közösségben.
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó: https://drive.google.com/open?id=0B2bCzJxza0ssb3VlN0RMaVdtU3c
  24. A Játékot lejegyezte: Reiner-Kertész Henrietta