JÁTÉKRA FEL!

Sziva Gyöngyvér: Akadálypálya leküzdése bekötött szemmel

A játék neve, címe: Akadálypálya leküzdése bekötött szemmel

A játék pedagógiai célja: A bizalom elmélyítése, megerősítése a gyermek részéről a játékot vezető felé. Az önbizalom, akaraterő, bátorság, mint fontos önismereti tulajdonságok megismertetése, fejlesztése a játékban résztvevő gyermekben. A bekötött szemes gyakorlat során fejleszthető a tér és tapintás érzék: lent-fent-jobbra-balra-előre-hátra irányok, egyensúlyérzék, nagymozgások: kúszás-mászás-csúszás.

A játék jellege: Bizalmi

A baleseti kockázat szintje: magas

Szükséges biztonsági intézkedések: 1. A játék megkezdése előtt a játékos megtekintette az akadálypályát, 1 feladat kivételével. 2. A vizuális megtekintés közben elmondtam a játék helyes végrehajtását, melyet visszakérdeztem a játékostól. 3. A játék megkezdése előtt ellenőriztem az akadálypályát, hogy nincsenek esetleges veszélyforrások. Pl: Útvonal felülete nem csúszós, nincs-e botlásveszély, a felület sima és egyenletes, belógó tárgyak nem-e akadályozzák a helyes végrehajtás közbeni mozgást. 4. Megbeszéltük a játék szabályos menetét, amit visszakérdeztem. 5. Megkérdeztem, hogy alkalmasnak érzi-e magát a játék végrehajtására, miután bekötöttem a szemét, pl: nem fél? Nem szédül? Nem pánikol? Csak akkor indulhatott, ha minden kérdésemre egyértelmű IGEN választ adott. 6. A játék teljes végrehajtása közben minden vezényszóra történt, a játék során minden következő művelet során megállítást követően elmondtam az új feladatot, megkérdezve, hogy érti-e azt? Egyértelmű igen után folytattuk. 7.A játék során bármikor kérheti a játék megállítását, kendő levételét, a lehetőséget megadva akár a kendő nélküli folytatásra, akár segítséget kérve is a játék vezetőtől, de a játék befejezésére is lehetőséget adva. 8. A játék időtartama alatt a helyszínre kikészítettem elsősegély felszerelést, ivóvizet, szőlőcukrot! 9. Mivel a játék zokni nélkül, mezítláb történik, ezért a padló és a helység megfelelő – 22-24C. hőmérsékletét – ellenőriztem!

Résztvevők száma: 8 főnél kevesebb,

Résztvevők életkora: 10 évtől idősebb

Játékidő: 5-10 perc

Helyszín: A játék bárhol játszható

Helyigény: Nagyobb kör: Akkora hely, ahol a résztvevők hátra tudnak lépni

Eszközigény: Asztal, székek, kiskosárban hólabdák, lavór, min. 2 fm. színes szalag, törölköző, kavicsok, kendő.

Az előkészítés feladatai: A játékos bevonásával az akadálypályát együtt rendeztük be az előbbiekben felsorolt eszközökkel és biztonsági szabályok maximális figyelembe vételével.

Az előkészítéshez szükséges idő: Több mint 5 perc

A résztvevők bevonásának lehetőségei: Az eszközök közös előkészítésével történt.

A játék megnyitása, nyitánya: A játékosnak mondtam: Bálint tudom, hogy nagyon ügyesen végigmész ezen az akadálypályán, ha látod! Kíváncsi vagyok arra, hogy bekötött szemmel is ilyen ügyes leszel?

A játék menete, játékszabályok:Zokni levétele, szem bekötése. 1. Bálint a játék folyamán mindig akkor indult, amikor elhangzott az indulj! Utasító szó. 2. Bálint a játék során mindig akkor állt meg, amikor elhangzott az állj! Utasító szó. 3. A játék folyamata, kronológiai sorrendben: A. Mássz át az asztal alatt négykézláb, térden és tenyéren! B. Kússz át a székek alatt, majd állj fel és lépj kettőt jobbra! C. A bal kezednél, a széken lévő kosárból vegyél ki egy hólabdát és az ügyesebbik kezeddel dobd be célként a lavórba! Miután üresnek érzed a kosarat, Hátra arc! D. Hátra arc után, sétálj végig a színes szalagon, a végénél állj meg! E. Sétálj tovább a törölközőn, mit érzel, vajon milyen felületen sétálsz? (A játék bemutatásakor ezt nem látta a játékos!) F. Ha már túljutottál a törölközős feladaton állj meg, vezényszóval is segítek!

A játék lezárása: Az utolsó feladat végrehajtása után azonnal levettem a kendőt a játékos szeméről, megkérdeztem, hogy érzi magát?

Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Köszönöm Bálint, hogy részt vettél ebben a játékban, minden feladatot sikeresen, az utasításoknak maradéktalanul eleget téve teljesítettél, megdicsérlek, nagyon ügyes voltál! Hogy érezted magad, mit éreztél a játék során? Melyik volt a legkönnyebb és melyik a legnehezebb feladat? Máskor is szívesen részt vennél hasonló játékban? Mégegyszer köszönöm az együttműködésedet!

Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: 1. További akadályok bevezetése, pl: ugrásos, fordulásos, szökellős, több irányváltoztatást igénylő feladatok. 2. Felügyelt gyermek irányítóval, bekötött szem nélküli akadálypálya leküzdése.

A játékvezető speciális feladatai: Azonnali játék megállítása balesetveszély esetén, a játékos sérülése és rosszulléte esetén, a játékos bizonytalanná válásakor, szükség esetén elsősegély nyújtás megkezdése, mentő és szülők értesítése.

A játékot lejegyezte: Sziva Gyöngyvér