JÁTÉKRA FEL!

Czinderné Horváth Annamária: Lipi-lopi szőlő – énekes fogócska

  1. A játék neve, címe: Lipi-lopi szőlő – énekes fogócska
  2. A játék pedagógiai célja: – vidám hangulat teremtése – egymásra figyelés képességének fejlesztése – közösségformálás – téri tájékozódás erősítése – mozgásigény kielégítése
  3. A játék jellege: Energetizáló
  4. A baleseti kockázat szintje: Közepes
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: – játéktér biztonságossá tétele /játék eszközök, tárgyak elrakása, lefedése/ – játékosok figyelmének felhívása, hogy szaladgálás közben vigyázzanak maguk és társaik testi épségére /futás közben karok „behúzása”; egymás kikerülése/ – játék során fokozott figyelem a balesetek elkerülésére, szükség esetén megelőzésként a játék leállítása
  6. Résztvevők száma: 8-14
  7. Résztvevők életkora: -5,5+
  8. Játékidő: 5-10 perc
  9. Helyszín: A játék bárhol játszható
  10. Helyigény: Nagyobb tér: Tipikusan pl. fogójátékok helyigénye
  11. Kellékigény: – kalap, bot; szabadtéri játéknál bóják a játéktér kijelöléséhez
  12. Technikai igény: nincs
  13. Az előkészítés feladatai: – csoportszoba átrendezése, kellő hely biztosítása a körben álláshoz /üléshez/, szaladgáláshoz; – szellőztetés
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: – segítség kérése a résztvevőktől a terem átrendezéséhez
  16. A játék megnyitása, nyitánya: – kerettörténet: szituációs drámajáték keretében „ellátogattunk” a szőlőbe /dombot ”másztunk”, mondókára ”kanyargós úton jártunk”, míg végre elérkeztünk a „szomszéd falu határában lévő szőlőskertbe”, közben köralakítás./ Kalapot, botot „találtunk”. Kié lehet? – a szőlőcsőszé, pásztoré…. Mi a dolga? – a szőlőt őrzi, hogy el ne lopják…. Ki szeretne szőlőpásztor lenni? – önkéntes jelentkezés alapján
  17. A játék menete, játékszabályok: A szőlőpásztor a kör közepén guggol, fejében kalap, kezében bot – szemére húzott kalappal „alszik”. A többi játékos incselkedve „lopkodja” a szőlőt, közben énekli: „Lipi – lopi szőlő. Elaludt a pásztor. Csipa ment a szemébe, ördög bújjék bőrébe!” — Húú, húú, bagoly!!! – kiáltásra mindenki szétszalad, mert a pásztor felébredt. A pásztor a botját földre teszi és próbál elkapni egy játékost. Akit megérint, annak fejébe teszi a kalapját, – ő lesz az új szőlőpásztor.
  18. A játék lezárása: Többszöri ismétlést követően a gyerekek érzelmi és fizikai állapotának folyamatos figyelemmel kísérésével, visszajelzéseinek figyelembe vételével a játékvezető vet véget a játéknak. Keretmese lezárása: a csősz „megkínál bennünket szőlővel, megesszük, iszunk a mustból és visszaindulunk a csoportba”…/szituációs drámajáték/
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: ” Hogy tetszett a játék” – gyerekek véleményének meghallgatása – értékelés /dicséret, észrevételek a játékkal kapcsolatban/
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Előre megbeszélt játékszabályokkal: – csúfolódás, incselkedés halk- hangosabb énekléssel – csúfolódás, incselkedés – éneklés – törökülésben, „Húú, húú, Bagoly!” – kiáltásra: felugrás, szaladás – csúfolódás, incselkedés – éneklés – törökülésben, „Húú, húú, Bagoly!” – kiáltásra: 1 előre rámutatással kiválasztott gyereket kerget a szőlőcsősz – egy másik játékalkalommal lehetséges játékváltozat: /ez a játék bot nélkül! / kiszámolóval kijelöljük a szőlőpásztort és a kutyáját — a játéktér közepén guggolnak, alvást színlelnek. A többi játékos körülöttük úgy tesz, mintha szedné a szőlőt, közben éneklik: „Lipi – lopi szőlő. Elaludt a pásztor. Csipa ment a szemébe, ördög bújjék bőrébe!” — Húú, húú, bagoly!!! — kiáltásra a pásztor és a kutyája /a kutya csak négykézláb futva közlekedhet/ üldözőbe veszi a tolvajokat. Akit megfognak, kutya lesz /csak négykézláb közlekedhet/ és segít a pásztornak a tolvajfogásban. Akit utoljára sikerül megfogni, az lesz a következő játékban a pásztor.
  21. A játékvezető speciális feladatai: – figyelem felhívása, hogy szaladgálás közben figyeljenek maguk és egymás testi épségére is – a játék továbbfejlesztésénél az „új” játékszabályok elmondása, ha szükséges játék közbeni ismétlése
  22. Egyéb/megjegyzés:
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó: 
  24. A Játékot lejegyezte: Czinderné Horváth Annamária