A játék neve, címe: Plüss elkapó játék az állat-óvodában.
A játék pedagógiai célja: Együttműködő készség, koncentrációs készség, hallás, figyelem, gyorsaság és mozgáskoordináció fejlesztése.
A játék jellege: Energetizáló
A baleseti kockázat szintje: közepes
Szükséges biztonsági intézkedések: Megfelelő mozgástér, hely biztosítása, egymástól való egyenlő távolság, valamint a játéktér középvonalától való ugyanakkora távolság (szőnyeg széléről induljon mindenki), hiszen ha valaki közelebbről indul, az előnyre tesz szert, a mi nem etikus. Amikor minden játékos egyszerre fut a középvonal felé, akkor vigyázzanak egymás testi épségére, ne lökjék meg, vagy ne akadályozzák egymást. Mindezt a játék megkezdése előtt megbeszéltük a gyerekekkel. A játékot a füves udvarra terveztem, amely biztonságos, hiszen a füvön kevésbé üti meg magát a gyermek, ha elesik és nagyobb tér áll rendelkezésre. Azonban az időjárás közbeszólt, hiszen hatalmas eső volt, mikor játszani szerettünk volna. Így a csoportszobát alakítottuk át, eltoltuk a gyerekekkel együtt az asztalokat, székeket, átfordítottuk a szőnyeget, hogy nagyobb hely álljon rendelkezésre, valamint kinyitottuk az ablakokat, a friss levegő miatt.
Résztvevők száma: 8-14 fő,
Résztvevők életkora: 5 évtől fiatalabb
Játékidő: 5-10 perc
Helyszín: A játék bárhol játszható
Helyigény: Nagyobb tér: Tipikusan pl. fogójátékok helyigénye
Eszközigény: 2 db ugrókötél – két kötelet összekötöttem, hogy megfelelő hosszúságú legyen, és így a középpont ott volt, ahol a kötelek összekötésre kerültek. 10 db állatos korong – ezeket feltűztem a gyermekek ruhájára 1 db nagyobb oroszlános korong -ezt saját ruhámra tűztem fel 1 db plüss elefánt, amely a kötél közepére került, ezt kellet megszerezni 11 db biztosító tű a korongok rögzítéséhez
Technikai igény: A fent felsorolt eszközökön kívül semmilyen technikai eszközre nem volt szükség – ja de, telefon a fényképek elkészítéséhez és lamináló gép, a képek tartósabbá tételéhezés
Az előkészítés feladatai: Színes állatképek nyomtatása, laminálása, kivágása, lyukasztása, a gyermekek által történő kiválasztása (ki melyik állat bőrébe szeretne bújni) és rögzítése a gyermekek illetve saját pólómra. A terem átrendezése, asztalok, székek eltolása. Az ugrókötelek összekötése, a plüss elefánt elhelyezése a kötél középpontján.
Az előkészítéshez szükséges idő: Több mint 5 perc
A résztvevők bevonásának lehetőségei: A gyerekekkel közösen választottuk ki az állatos képeket, segítettek a csoportszoba átrendezésében, a plüss elefánt kiválasztásában.
A játék megnyitása, nyitánya: Legfontosabb feladat a figyelem felkeltése, a motiváció. Mivel 3-6 éves óvodásokról van szó, rendkívül érdeklődőek, ha látják, hogy valamire készülök, esetleg eszköz is van nálam, azonnal ott teremnek és szinte mindannyian szeretnének részt venni a tevékenységben. Egy dobozban helyeztem el a kivágott, színes állatos korongokat, ezzel hívtam fel a figyelmüket a következő kerettörténet elmondásával: Arra gondolta, hogy ma játszuk azt, hogy állatoviban vagyunk, ahol sok-sok állat játszik együtt. Válasszon ki mindenki egy állatos képet, ami a legjobban szeretne lenni.Minden állatból egy-egy pár ( vagyis kettő) jár az állatoviba. Ha kiválasztottátok a kedvenceteket, gyertek ide és segítek feltűzni a korongot a pólótokra, hogy el ne felejtéstek kik is vagytok. Ezután egyenként próbáljuk meg utánozni annak az állatnak a hangját, akivé változtatok!
A játék menete, játékszabályok:A nagy szőnyeg középvonalán hosszában, egyenes vonalban elhelyezek két összekötött ugrókötelet, amelynek a középpontjára ültetem a plüss elefántot, amit majd meg kell szerezni a játékosoknak (állatkölyköknek). A kötéllel párhuzamosan a nagy szőnyeg két szélén helyezkednek el az állatkák (5-5 gyermek) úgy, hogy az azonos képet viselők egymással szemben állnak, a kötéltől kb. 2-3 méterre, egymás mellett kb.40-50-cm távolságra. A szabály a következő : amelyik állat nevét kimondom, csak az a két gyermek fut oda és megpóbálja felkapni a középen elhelyezett plüss elefántot, majd aki elsőként elérte, az magasba emeli. Megtapsoljuk a fürgébb állatkát, aki ezután visszateszi a középvonalra a felemelt plüss játékot. Ezt minden állat nevének kimondásával végig játszuk. Azonban, én vagyok az állatok királya, akiből csak egy van az állatoviban. Amikor kimondom azt a nevet, hogy oroszlán, akkor mindenkinek oda kell futni és megpróbálni a leggyorsabban felkapni a plüss elefántot. A játék következő szintje, amikor nem az állatok nevét mondom, hanem az állat hangját utánzom, erre kell nagyon figyelni, hiszen csak az futhat ki, aki azt a hangot hallja, amelyik állatra ez jellemző. A játékból nem lehet kiesni, a cél, hogy nagyon figyeljenek a névre illetve a hangutánzásra és minél gyorsabban jussanak el a középen lévő plüss játékhoz.
A játék lezárása: A játék ideje 5-10 perc, vagy ameddig örömmel vesznek benne részt. A végén mindenki egyszerre fut középre, mikor meghallja az oroszlán szót, illetve az oroszlán üvöltését. Magasba emeli mindenki a kezét és megtapsoljuk magunkat. Kerettörténet vége, hangulati lezárás : Az állatóvodában már nagyon elfáradtak a kis állatok a sok futkározásban, ideje pihenni, és az elefántunk is szeretne nyugovóra térni. Énekeljük és mutogassuk el neki a kedvenc altatódalunkat, a Kis Krokit, biztos szívesen meghallgatja. Utána pedig igyunk egy kis vizet, hiszen mindannyian nagyon megszomjaztunk.
Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Megdicsérem őket, amiért ilyen figyelmesek voltak, gyorsan tudták elkapni a plüss elefántot. Valamint azért ,mert minden állat hangját felismerték és csak azok futottak ki, akik hallották a nevüket, illetve a hangjukat. Megköszönöm, hogy odafigyeltek és vigyázta egymásra, nem lökdösődtek, hanem betartották a szabályokat. Jutalmul mindenki megtarthatja és haza viheti az általa választott állatos korongot.
Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Nagyobb gyerekekkel mindenképp megpróbálom úgy játszani ezt a játékot, hogy 6-8 pár is részt vehet és nem csak egy állatnevet mondok egyszerre, hanem kettőt vagy akár hármat is. De lehet bármilyen gyűjtőfogalommal pl. gyümölcsökkel, virágokkal esetleg használati tárgyakkal, közlekedési eszközökkel is játszani ugyanezt. Iskolásokkal pedig kipróbálnám a számok használatát, mint a példajátékban szerepel. Ez továbbfejleszthető még pl. páros-páratlan számokkal is, amiben a nulla elhangzásakor mindenki futhat. Lehet olyan variáció is, hogy nem két egyforma állat van egymással szemben, hanem a két csoportban különböző állatok vannak, akik lehetnek madarak, emlősök, rovarok stb. de ez már komolyabb ismeretet és nagyobb figyelmet feltételez.
A játékvezető speciális feladatai: Mindenképpen nagyon fontos az életkori sajátosságok figyelembe vétele, a 3-4 évesekkel kisebb csoportban játsszuk 3-4 párral, ők rövidebb ideig képesek figyelni és hamarabb elfáradnak. Az 5-6-7 éveseknek lehet bonyolítani a játékot azzal, hogy egyszerre több állatnevet is kimondunk, viszont akkor a játékvezetőnek is jobban kell figyelnie, hogy valóban betartják-e a szabályt, minél többen játsszuk, annál jobban kell koncentrálni mindenkinek.
Egyéb/megjegyzés: Vegyes életkorú csoporttal játszottam, a három, négy éveseknek kicsit nehezebben ment az elején, könnyen elterelődött a figyelmük, azonban, az öt, hat évesek nagyon könnyen megjegyezték a szabályt és figyelmesen, gyorsan reagáltak. Önállóan is képesek volta levezetni a játékot, kisebb csoportban 3-3 és 4-4 gyermekkel. Nagyon élvezték a játékot, kérték, hogy máskor is játsszuk el. Az udvaron mindenképp kipróbáljuk jó idő esetén, hiszen ott nagyobb mozgástér áll rendelkezésre.
A játékot lejegyezte: Debreczeniné Lovas Márta