JÁTÉKRA FEL!

Katona-Figula Ágnes: Okosodj 10 fölött!

A játék neve, címe: Okosodj 10 fölött!

A játék pedagógiai célja: Ismeretek elmélyítése

A játék jellege: Egyéb

A baleseti kockázat szintje: alacsony

Szükséges biztonsági intézkedések: Játék előtt felhívni a résztvevők figyelmét, hogy a tollat óvatosan vegyék el, ne üssék, rúgják egymást, ne szúrják ki egymás szemét.

Résztvevők száma: 8 főnél kevesebb,

Résztvevők életkora: 10 évtől idősebb

Játékidő: 10-15 perc

Helyszín: A játék bárhol játszható

Helyigény: Kör: Akkora hely ahol a résztvevők körbe tudnak állni/ülni

Eszközigény: dobókocka, toll, papír

Technikai igény: asztal, szék minden résztvevőnek

Az előkészítés feladatai: Kellékeket előkészíteni. Az adott témakörhöz kapcsolódóan megnézni az ABC mely betűihez vannak azzal a betűvel kezdődő szavak. Ezt előre elkészíteni, nyomtatni, sokszorozni.

Az előkészítéshez szükséges idő: Több mint 5 perc

A résztvevők bevonásának lehetőségei: Felhívni a figyelmüket arra, hogy nézzenek utána az adott témakörnek

A játék menete, játékszabályok:Meg vannak adva témakörök. pl: Keresztnevek/állatok/zeneszerzők/földrajzi nevek A legidősebb játékos kezd. A kör az óramutató járásával ellentétes irányba halad. A játékosok egymás után dobnak a két dobókockával, aki 10-et vagy 10 fölötti számot dobott, akkor azonnal el kezdhet írni. Ha már van valaki, aki ír, és újra 10 vagy 10 fölötti számot dob valaki, akkor az írótól el kell venni a tollat. Aki ír, annak nem kell dobnia. Az ABC minden, az adott témakörön belül lehetséges betűjéhez írni kell egy azzal a betűvel kezdődő szót. Nem kell sorrendben haladni. A dobókockával a soron következő játékos előtt kell dobni és a kockáknak gurulniuk kell. Játék vége, ha valaki minden betűhöz írt egy szót, vagy élt a PASSZ lehetőséggel. A játék során lehetőség van 1 db PASSZ-ra. A passz azt jelenti, hogy 1 betűt kivéve, minden betűhöz tudott szót írni, és ezzel véget ér a játék. Győztes: Aki a legtöbb pontot szerzi. Pontozás: Aki minden betűhöz tudott szót írni kap plusz 10 pontot. Aki élt a PASSZ lehetőséggel, és ezzel ő lett az első, akkor ő plusz 5 pontot kap. Ezután az Ország-Város… játék mintájára megnézzük ki mit írt az egyes betűkhöz. Ha van két egyforma, akkor az nem ér pontot, ki kell húzni. Ha az adott betűhöz csak egy valaki írta azt a szót, akkor az 1 pontot ér. Végezetül összeadjuk a pontok számát és győz, akinek a legtöbb pontja van.

A játék lezárása: Játék vége, ha valaki minden betűhöz írt egy szót, vagy élt a PASSZ lehetőséggel. A játék során lehetőség van 1 db PASSZ-ra. A passz azt jelenti, hogy 1 betűt kivéve, minden betűhöz tudott szót írni, és ezzel véget ér a játék. Győztes: Aki a legtöbb pontot szerzi. Pontozás: Aki minden betűhöz tudott szót írni kap plusz 10 pontot. Aki élt a PASSZ lehetőséggel, és ezzel ő lett az első, akkor ő plusz 5 pontot kap. Ezután az Ország-Város… játék mintájára megnézzük ki mit írt az egyes betűkhöz. Ha van két egyforma, akkor az nem ér pontot, ki kell húzni. Ha az adott betűhöz csak egy valaki írta azt a szót, akkor az 1 pontot ér. Végezetül összeadjuk a pontok számát és győz, akinek a legtöbb pontja van.

Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Iskolában piros ponttal, matricával, nyomdával jutalmaznám a győztest. Itthon, családi körben, a játék továbbfejlesztéséről, újabb témakörökről beszélgettünk a játék után.

Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Általános iskola alsó tagozatában tanítok. Úgy gondolom, hogy az ismeretek elmélyítésére is nagyon jó ez a feladat. Pl.: szorzó-bennfoglaló táblák gyakorlására, j-ly-os szavak gyűjtésére.

A játékvezető speciális feladatai: Amikor már senki nem tudott több szót írni, akkor elvetettük a plusz 10 és 5 pont lehetőségét, neki álltunk ellenőrizni ki mit írt. Megbeszéltük, pontoztuk és ha szükséges volt, utána néztünk szavaknak.

A játékot lejegyezte: Katona-Figula Ágnes