A játék neve, címe: Megy a hajó a Dunán…
A játék pedagógiai célja: Bővüljön a résztvevők szókincse a felkínált témakörökben. Játék közben észrevétlenül fejlődik a figyelmük és emlékezetük, hiszen mindig új szavakat kell mondani a már elhangzottak mellőzésével.
A játék jellege: Egyéb
A baleseti kockázat szintje: alacsony
Szükséges biztonsági intézkedések: Nincs
Résztvevők száma: 8 főnél kevesebb, 8-14 fő, 15-20 fő, 21-30 fő,
Résztvevők életkora: 5 évtől idősebb
Játékidő: 1-5 perc
Helyszín: A játék bárhol játszható
Helyigény: Kör: Akkora hely ahol a résztvevők körbe tudnak állni/ülni
Az előkészítéshez szükséges idő: Nem szükséges előkészület
A résztvevők bevonásának lehetőségei: Nem szükséges előkészíteni, inkább a témakör kiválasztásánál kérhetek ötleteket a gyerekektől.
A játék megnyitása, nyitánya: Biztosan mindenki szeretne hajóval utazni. És van olyan is köztetek, aki már ült hajón… Nekem erről egy kedves mondóka jut az eszembe… Tudjátok, melyikre gondolok? A Megy a hajó a Dunán kezdetűre. Ismételjük el ezt a mondókát, közben pedig kezdjük el a térdünket egyenletesen ütögetni. Megmutatom, hogyan gondoltam. – felvezetés, ráhangolódás
A játék menete, játékszabályok:A játékosok körben ülnek a szőnyegen (vagy az öltözőben a padon egymás mellett). A játékvezető szintén a körben ülve elkezdi a mondókát mondani, közben pedig egyenletesen ütögeti a térdét. A játékosok ismétlik vele a mondókát és a mozdulatot. Megy a hajó a Dunán, lemarad a kapitány. Kiabál, trombitál, de a hajó meg nem áll.
• Mit is szállít ez a hajó? (játékvezető felteszi a kérdést) • Szállítson például gyümölcsöket. (játékvezető felkínálja a témát.) • Mindenki mondjon egy gyümölcsöt, de figyelni kell arra, hogy ami már egyszer elhangzott, az újból ne legyen. • Rengeteg gyümölcsöt fel tudtatok sorolni, ügyesek vagytok! • Ezek után szállítson mást a kishajó! Kinek van ötlete? • Szállítson most állatokat! Először mondjuk háziállatokat! Ki szeretné kezdeni?
A játék lezárása: Rengeteg gyümölcsöt (stb.) fel tudtatok sorolni, ügyesek vagytok! Ezek után szállítson mást a kishajó! Kinek van ötlete? A gyerekek aktivitásától függően többféle szempont szerint játszható vagy ismételhető a játék
Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Minden gyermeknek szüksége van pozitív visszajelzésre, amit a játék végén meg is teszek. Aki különleges dolgokat (pl. ananász, szeder) említ, vagy aktívan részt vesz, őket külön megdicsérem. De az óvodás korosztálynál az is pozitívum, ha figyelnek arra is, hogy ne forduljon elő a fogalmak ismétlése.
Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Többféle variációt is el tudok képzelni ennél a játéknál. • ha más, könnyen megtanulható mondókára cseréljük a mostanit. • ha ütemre körbejárunk és a mondóka végén megállva kezdjük el a fogalmak gyűjtését. A többféle mozgással kísért játék még inkább aktivizálja a résztvevőket. • ha a témákat szűkítem, pl. járművek – vízi járművek, szárazföldi járművek, légi járművek, pl. állatok – háziállatok, vadállatok, pl. azonos hanggal kezdődő árut szállít a hajó (ananász – ablak – autó stb.)
A játékvezető speciális feladatai: Játék közben figyelni kell az elhangzott fogalmakra, hogy minél több szó forduljon elő. Ha megakad valaki, akkor annak hagyok egy kis időt a gondolkodásra. Példával vagy a szó körülírásával is segíthetek akár, ha akadozik a játék menete.
Egyéb/megjegyzés: A résztvevők életkora: 3 éves kortól is lehet játszani, tehát elsősorban az óvodás korú gyerekek. Figyelembe kell venni azonban a csoport összetételét, adott esetben az óvodában vegyes csoportnál (3-7 éves kor) a korosztályok arányát. Ha több a kiscsoportos, több odafigyelést, türelmet igényel a játék és természetesen a résztvevő gyerekek gyorsabban elfáradnak. A nagyobbak már bátrabban és kitartóbban hozzá tudnak szólni. Figyelni kell azonban arra, hogy ne vágjanak egymás szavába, és minden jelentkező szóhoz tudjon jutni, sorra tudjon kerülni.
A játékot lejegyezte: Ughy Hajnalka