JÁTÉKRA FEL!

Pásztorné Szabó Dóra: Sokoldalú kártyajáték

  1. A játék neve, címe: Sokoldalú kártyajáték
  2. A játék pedagógiai célja: Az angol órán megismert szókincs elmélyítése, kommunikáció fejlesztése.
  3. A játék jellege: Kommunikációs
  4. A baleseti kockázat szintje: Alacsony
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: Hívd fel a játékosok figyelmét arra, hogy a székeken nem hintázunk, lábunkkal nem kalimpálunk, nehogy a játszótársakat megrúgjuk!
  6. Résztvevők száma: -8,8-14
  7. Résztvevők életkora: 5+,7+,10+
  8. Játékidő: 10-15 perc
  9. Helyszín: A játék bárhol játszható
  10. Helyigény: Kör: Akkora hely ahol a résztvevők körbe tudnak állni/ülni
  11. Kellékigény: kártyák képekkel/rajzokkal (min. 2-3 db/fő), 2 dobókocka
  12. Technikai igény: Résztvevők számának megfelelő méretű asztal / összetolt iskolapadok és minden játékosnak egy szék.
  13. Az előkészítés feladatai: Rendezd be a helyszínt, hogy ott egy asztal körül ülve biztonságosan tudjatok játszani. Készítsd elő a kellékeket.
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: A rajzolni, színezni szerető játékosok a játék előtt egy közös foglalkozáson elkészíthetik a gyakorló kártyákat az adott témakörnek megfelelően (pl. állatok, zöldségek, gyümölcsök, …stb). Érdemes kihangsúlyoznod, hogy az esztétikai elvárások mellett a láthatóság és a felismerhetőség is szempont. A kártyák elkészítése plusz időt igényel.
  16. A játék megnyitása, nyitánya: Amikor mindenki elfoglalta a helyét, a kellékeket az asztal közepére tesszük, a kártyákat lefelé fordítva. A játékvezető ismerteti a szabályokat, kijelöli a kezdő játékost.
  17. A játék menete, játékszabályok: Két dobókockával dobunk, a kezdő játékostól kiindulva balról jobbra haladunk. A dobás csak akkor érvényes, ha mindkét dobókocka az asztalon marad, ellenkező esetben a játékos kimarad. Ha a két dobókockán levő pöttyök összege hatnál több, a játékos húzhat egy kártyát az asztal közepéről (ha a pöttyök összege nem több hatnál, a játékos kimarad a húzásból), megmutatja a többi játékosnak is, majd megnevezi a kártyán található dolgot angolul. Ha eltalálta a szót, maga elé helyezi a kártyát rajzzal/képpel felfelé. Ha sikertelenül oldotta meg a feladatot, a tőle balra ülő játékos elrabolhatja ezt a kártyát, ha neki sikerül megneveznie a kártyán szereplő dolgot. Ebben az esetben ő teszi maga elé a kártyát. Ha neki sem sikerül, a kártya visszakerül az asztal közepére egy új kupacba, lefelé fordítva. Játsszunk, míg az eredeti pakli minden lapját egyszer kihúzzuk. Ezután a rontott, lefordított lapokból képződött második paklival játszunk tovább ugyanúgy, mint eddig. A kártyák másodszor is visszakerülhetnek az asztal közepére, ha nem tudják megnevezni, ezúttal már véglegesen ott maradnak.
  18. A játék lezárása: A játéknak akkor van vége, amikor már csak a másodszor is elrontott kártyák maradnak az asztal közepén, vagy ha az összes kártyát megszerezték a játékosok.
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: A játék végén minden játékos megszámolja, hány kártyát sikerült megszereznie. Az a nyertes, aki a legtöbb kártyát gyűjtötte, amihez nemcsak tudásra, de szerencsére is szüksége volt. Ne felejtsd el megdicsérni a játékosokat! A nyertest megjutalmazhatod egy általa kiválasztott kártyával. Ha maradtak lefelé fordított kártyák az asztalon, a végén érdemes együtt megfejteni a szavakat.
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: A kártyán levő dologról mondj egy állító/ tagadó mondatot/ tegyél fel egy kérdést, amit pl. a következő játékos meg is válaszolhat! (pl. The bear isn’t white./ The cat is cute./ Is the dog barking?/… etc.) A variációk sora tartalmilag végtelen, az éppen aktuális témakörtől, gyakorlandó nyelvtani szerkezettől függően. Ha kisebb gyerekekkel, pl. 1. osztályosokkal játszunk, akik még nem tudnak összeadni, érdemesebb 2 db színes oldalú dobókockával játszani. Ez esetben, ha két egyforma színt dob, kimarad a körből, egyébként húzhat lapot. A kártyák helyett használhatunk kis tárgyakat, amelyeket csukott szemmel egy nem átlátszó ruhazsákból húzhatnak ki a játékosok.
  21. A játékvezető speciális feladatai: A játékvezető dönti el, hogy a játékos jó választ adott-e. Egy-egy játékosnak segítségre lehet szüksége a dobókocka pöttyeinek összeadásában, esetleg a bal/ jobb oldal értelmezésében. A játékvezető ezekben tapintatosan nyújtson segítséget! Ha szükséges, javítsa a kiejtést!
  22. Egyéb/megjegyzés: A játékszabályok egyszerűek, a megadott korosztály gyorsan megérti ezeket. Játék közben gyakorolnak és egymástól is észrevétlenül tanulhatnak.
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó:
  24. A Játékot lejegyezte: Pásztorné Szabó Dóra