JÁTÉKRA FEL!

Fülöpné Szabó Orsolya: UFÓ vagyok, segítsetek!

  1. A játék neve, címe: UFÓ vagyok, segítsetek!
  2. A játék pedagógiai célja: ELSŐDLEGES CÉL: Logikai gondolkodás fejlesztése, ok – okozati összefüggések feltárása. MÁSODLAGOS CÉL: Kisebb gyerekeknél a háztartásban fellelhető tárgyak, megismerése, hasznossága, hasznosítása, veszélyeire való felhívás. Idősebb gyerekeknél, felnőtteknél egy – egy tárgy, használati eszköz esetleges, további funkcióinak feltárása, környezettudatosságra nevelés: újrahasznosítás. Esetemben az idegen nyelv tanulásában a beszédkészség fejlesztése, a házimunka, házvezetés, otthon témakör szókincsének gyakorlása, felszólító mód gyakorlása.
  3. A játék jellege: Egyéb
  4. A baleseti kockázat szintje: Alacsony
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: Szóbeli intézkedés elegendő. Azaz felhívni rá a figyelmet, hogy bár ebben a feladatban lehet, hogy épp nem rendeltetésszerűen kell egy tárgyat használni, de előtte gondolják át, milyen veszélyeket rejthet magában egy- egy tárgy újszerű alkalmazása. Ha veszélyesnek találják, előbb beszéljék meg velem.
  6. Résztvevők száma: -8
  7. Résztvevők életkora: -5,5+,7+,10+
  8. Játékidő: 1-5 perc
  9. Helyszín: A játék bárhol játszható
  10. Helyigény: Kör: Akkora hely ahol a résztvevők körbe tudnak állni/ülni
  11. Kellékigény: személyenként 1 db. hétköznapi használati tárgy például: felmosófej, mosogatószivacs, WC papírtekercs, csavarhúzó, tojásszeletelő stb. vagy akár táblatörlő szivacs, kréta, kulcs stb. Nagyobbak esetén papír, tollak a jegyzeteléshez.
  12. Technikai igény: nincs
  13. Az előkészítés feladatai: a játékvezető vagy a játékos otthonról hoznak különböző használati tárgyakat, vagy az adott helyiségben (pl. osztályteremben) fellelhető tárgyak összegyűjtése, csoportokba szétosztása, majd a játék során használata.
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: Nem szükséges, de egy lehetséges opcióként: A játék előtti foglalkozáson a résztvevőket tájékoztatni, arról hogy hozzanak magukkal egy –egy használati tárgyat.
  16. A játék megnyitása, nyitánya: Kerettörténet ismertetése: UFÓ/ Marslakó vagyok, segítsetek!, A használati tárgyak megmutatása.
  17. A játék menete, játékszabályok: Egy tárolóra kitesszük az összes használati tárgyat, annyit, hogy mindenkinek legalább 1 tárgy jusson. A résztvevők kiválasztanak, 1-1 tárgyat, majd kapnak 5 percet, hogy átgondolják, esetleg leírják az adott tárgy minél több lehetséges, felhasználási módját. Ezzel akár egyre érdekesebb funkciókat is felfedeznek. Az 5 perc letelte után a résztvevők elmondják, körül írják egy – egy ismert használati tárgy új funkcióját a többi résztvevőnek. Ha a helyszín és a biztonsági előírások lehetővé teszik, be is mutathatja egy- egy tárgy használatát.
  18. A játék lezárása: A játéknak akkor van vége, ha minden résztvevő ismertette és bemutatta a kapott tárgyát.
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Egy –egy igazán újszerű, remek ötlet kiemelése, rámutatás, hogy más dolgokból is ki lehet akár egy egészen új funkciót hozni. A játékban való részvétel megköszönése. A végén értékeltettem velük a játékot egy öt pontos skálán: Egyik gyermekem 5 pontra, a másik kettő 4-4 pontra értékelte a játékot.
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Variációk: Ezt a játékot lehet csoportokban is játszani. A játéknak több továbbfejlesztése is van: A résztvevők egyéni ismerettője után esetleg a többi résztvevő között cserélni a tárgyakat és új kört játszani. Esetleg egy – egy ismertető után minden résztvevő kap további 5 percet, hogy most ők találjanak ki az adott tárgyhoz új funkciókat, majd ők is ismertetik. További lehetőségek, hogy egy – egy résztvevő több használati tárgyat is kap. A játékot lehet játszani idegen nyelven is, ahol a résztvevők az adott idegen nyelven mutatják be az eszközöket. Versenyt hirdetni, hogy ki talál egy adott használati tárgyhoz még több, új funkciót. Javasolt egy, úgynevezett bemelegítő kör lejátszása.
  21. A játékvezető speciális feladatai: Nincs speciális feladata
  22. Egyéb/megjegyzés: A logikai gondolkodás fejlesztése nagyon szépen megmutatkozott kisfiam érvelésében: Ha egy UFÓ nem tudja mi ez, akkor azt sem tudja, hogy ez pl. egy kézigránát, mert nem ismer olyat. Ha pedig tudja, hogy néz ki egy kézigránát, akkor arra az adott tárgyra nem fogja azt mondani, hogy ez az.
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó:
  24. A Játékot lejegyezte: Fülöpné Szabó Orsolya