JÁTÉKRA FEL!

Keglovicsné Németh Andrea: Tündérfalva megmentése

  1. A játék neve, címe: Tündérfalva megmentése
  2. A játék pedagógiai célja: Helyesírási készség fejlesztése, szótagolási képesség fejlesztése, elsajátított tananyag rögzítése és az együttműködési képesség fejlesztése.
  3. A játék jellege: Energetizáló
  4. A baleseti kockázat szintje: Közepes
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: Helyszínül iskolánk udvarának gumipályáját választottam, ha valaki elcsúszna, akkor ne üsse meg magát. A szigeteket kivágott padlószőnyeg-darabok jelképezték, ezek teljesen csúszásmentesek voltak a gumipályán. Figyeltem arra is, hogy elhelyezésnél kellő távolságban legyenek egymástól, ezzel csökkentettem a gyermekek összeütközésének lehetőségét. A híd megfelelő méretű nádszövet volt, amire kényelmesen ráfértek a gyerekek. Ezen kívül a játékszabály ismertetése során felhívtam a tanulók figyelmét arra, hogy amikor a hídra állnak, figyelni kell egymásra, illetve sem a hídról, sem a szigetről lelökni a másikat nem szabad.
  6. Résztvevők száma: 8-14
  7. Résztvevők életkora: 7+
  8. Játékidő: 5-10 perc
  9. Helyszín: Elsősorban szabadtéren játszható
  10. Helyigény: Nagyobb tér: Tipikusan pl. fogójátékok helyigénye
  11. Kellékigény: A hidat jelképező gyékényszőnyeg és a szigeteket ábrázoló szőnyegdarabok.
  12. Technikai igény:
  13. Az előkészítés feladatai: A kellékek elhelyezése, önkéntes alapon résztvevők összetoborzása.
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei:
  16. A játék megnyitása, nyitánya: Előkészületek: Helyszínül az iskolánk udvarának gumipályáját választottam. A pályára gyékényszőnyeget helyeztem. Ez jelképezte a hidat. A híd köré kellő távolságban egymástól szigeteket raktam, amit előzőleg kivágott padlószőnyegből készítettem. Ezután önkéntes alapon összegyűjtöttem a csapat tagjait. A keretmese és a játék szabályainak ismertetése után kezdődhetett a játék. Keretmese: Élt a világon egy kis csapat, akik minden nap azon ügyködtek, hogy szebbé tegyék a világot. Egy nap a tündérek kérték a segítségüket, mivel Tündérfalvát szörnyű átok sújtotta. Az átkot az törheti meg, aki legyőzi az akadályokat. Az első próbatételük az volt, hogy felszabadítsák Tündérfalva tavát a gonosz tengeri szörny uralma alól. Ehhez helyesírási tudásukra volt szükség. Ha a csapatból bárkinek sikerül 10 kérdésre helyesen felelni, akkor a tó felszabadul az átok alól.
  17. A játék menete, játékszabályok: Játékszabály: A csapat tagjainak a hídról kell indulniuk. Ahogy meghallják az állítást, el kell dönteniük, hogy az igaz e vagy hamis. Ha igaz, akkor a hídon kell maradni, ha hamis az általam mondott mondat, akkor egy üres szigetet kell keresni. Egy szigetre csak egy ember állhat. A hídon figyelni kell egymásra, hogy senki le ne essen róla. Akinek rossz a válasza, az kiesik a játékból. Amikor valaki kiesik a játékból, az ő szigete elsüllyed. Játék menete: Minden gyermek a hídra áll. Innen indul a játék Elmondom az állítást, a résztvevőknek el kell dönteni, hogy igaz-e vagy hamis. Ha igaz, akkor a hídon kell maradni, illetve a hídra kell menni; ha hamis, amit mondok, akkor egy üres szigetre kell menekülni. Aki rossz választ ad, az kiesik, szigete pedig elsüllyed (szőnyegét levesszük). A kiesők segítenek a szőnyegek eltávolításában, illetve mondhatnak állításokat is. Állítások pl.:- A kalapács 5 szótagból áll. – A falut rövid u-val írjuk. – A folyosót pontos j-vel írjuk. – A vasút összetett szó……
  18. A játék lezárása: Sikeresen legyőztük a gonoszt, Tündérfalva megmenekült az átok alól.
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Közösen értékeltük a résztvevők teljesítményét, mindenkit dicsérettel jutalmaztam lelkesedéséért. Kiemeltem a legjobban teljesítő tanulókat, jutalmuk piros csillag lett.
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Bármely tantárgyhoz használható a játék. A szereplők és a cél elérése variálhatóak. (Akár a gyerekek ötlete alapján is bővíthető a történet.)
  21. A játékvezető speciális feladatai: Mivel nagymozgásos tevékenységet végzünk alsó tagozatos gyerekekkel, a játék során különösen fontos a biztonságos helyszín kiválasztása.
  22. Egyéb/megjegyzés:
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó: 
  24. A Játékot lejegyezte: Keglovicsné Németh Andrea