JÁTÉKRA FEL!

Mátyásné Nagy Judit: Kapd el! Mard el!

A játék neve, címe: Kapd el! Mard el!

A játék pedagógiai célja: Koncentrált, rövid távú figyelemfejlesztés, illetve a differenciált figyelem erősítése. Ezen túlmenően, egymás jobb megismerése, illetőleg a játékos önmagáról való ismeretének szélesítése.

A játék jellege: Energetizáló

A baleseti kockázat szintje: alacsony

Szükséges biztonsági intézkedések: Lehetőség szerint, ügyelni kell a játéklabdák elkapása során arra, hogy az ellenfél kezét ne üssük meg. Ezért, azé a játékosé lesz a labda, aki előbb ér hozzá. Tőle azt erővel elvenni, vagy a kezéből kikapni nem lehet.

Résztvevők száma: 8 főnél kevesebb, 8-14 fő, 15-20 fő,

Résztvevők életkora: 10 évtől idősebb

Játékidő: 1-5 perc

Helyszín: Elsősorban beltérben játszható

Helyigény: Nagyobb tér: Tipikusan pl. fogójátékok helyigénye

Eszközigény: Páronként: 5 db szivacslabda (vagy plüss játék) és személyenként 1-1 db dobókocka.

Technikai igény: Páronként 1 db iskolapad, vagy kis asztal és 1-1 szék minden résztvevőnek.

Az előkészítés feladatai: Az eszközöket elő kell készíteni és ha szükséges, a teremben a padokat egy kicsit szét kell húzni, hogy a játékosok egymás zavarása nélkül el tudják foglalni a helyüket a pad két oldalán. (Jelen helyzetben erre most nem volt szükség, mivel otthoni körülmények között játszottunk.)

Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc

A résztvevők bevonásának lehetőségei: Az eszközök kiosztásába be lehet vonni a játékosokat. ( Erre most nem volt szükség. )

A játék megnyitása, nyitánya: Mivel, egy olyan osztályközösségről van szó, ahol már mindenki ismeri a másikat, ezért, a feladat az, hogy a diákok érdeklődését kell felkelteni olyan szinten, hogy szívesen bevonódjanak a játékba. A játék arról fog szólni, hogy képzeljék el, hogy Ők egy multinacionális nagyvállalatnál dolgoznak és mindegyikük nagyon jó munkaerő. A főnökük mindegyikőjükkel nagyon meg van elégedve. Szeretné Őket megjutalmazni egy jutalom üdüléssel. Viszont, a repülőn nincs mindenkinek lehetősége első osztályon utazni, van akinek a másodosztályon lesz majd helye. Nem az igazgató akar arról dönteni, hogy ki melyik osztályon utazzon. Ez a döntés, az alkalmazottak ügyessége alapján fog megszületni. Azok a beosztottak tudnak majd az első osztályon utazni, akik a játékban nyernek, a többiek a másod osztályon utazhatnak majd.

Jelen helyzetben, az otthoni körülmények között lezajlott játék kezdetén, azzal motiváltam a játékban való részvételt, hogy lehetőség adódik egy egyszerű, rövid, élvezetes játék kapcsán saját tapasztalatot szerezni a rövid távú figyelmi és koncentrációs képességről, illetve a reakció idő minőségéről.

A játék menete, játékszabályok:Tetszőlegesen válasszon mindenki egy párt magának és a párok foglaljanak helyet egy-egy pad két szemközti, hosszabbik oldalánál, egymással szemben. Kettőjük között, a pad közepén, tőlük azonos távolságra leteszünk 5 db szivacslabdát (lehet plüssjáték is). Minden játékos kap 1-1 dobókockát. Az a feladat, hogy mindkét félnek folyamatosan, a másik játékossal azonos ritmusban, egymás után kell dobnia a saját kockájával és közben figyelnie kell arra is, hogy milyen számot dob ki a játékos társa. Ugyanis, abban a pillanatban, mikor mind a ketten azonos számot dobnak ki a kockával – ez lehet 1-6-ig, bármelyik szám -, akkor nagyon gyorsan, a másik félnél hamarabb, el kell venni a sorban az első labdát. Azt a kezét, amivel el fogja kapni a labdát, maga előtt kell tartania a padon. Nem lehet a keze a labdák közelében. Ha valamelyik fél elkapta a soron következő labdát, akkor folytatódik tovább a játék. A következő azonos számú dobásnál, a soron következő labdát kell, a másikat megelőzve, minél hamarabb elvenni és így megy tovább a játék, míg az asztal közepén lévő összes labda el nem fogy. Akiknél a játék végére több labda gyűlik össze, azok lesznek a nyertesek.

A játék lezárása: A játéknak akkor van vége, ha az asztal közepéről elfogyott az összes labda.

Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: A játékot az ellenfelem nyerte. Megdicsértem Őt és megköszöntem, hogy a segítségemre volt. Milyen volt? Hogy érezted magad a játékban? – kérdéseimre azt a választ kaptam, hogy sejtette, hogy jól fog teljesíteni, nem érte meglepetésként, de jó érzéssel töltötte el, hogy erre most bizonyítékot is kapott. Egyébként pedig élvezte a játékot, tettszett Neki.

A játékban részt vevőket fontos megdicsérni a végén. Egy-két levezető kérdéssel jó visszajelzést kérni arról, hogy milyen élmény volt számukra a játék. . Pl. Hogy érezték magukat játék közben? A saját magukkal szembeni elvárásuknak megfelelően teljesítettek e? Ki tapasztalt meg mást, esetleg újat magáról, mint ahogy eddig ismerte magát? Milyen érzéssel tölti el Őket ez a megtapasztalás? Milyen technikát használt a játék közben? Bevált e ? Esetleg változtatna e rajta?

Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Úgy fejleszteném tovább a játékot, hogy minden párosból a nyertesek új párokat alkotnak egymással és tovább játszanak. Majd a 2. forduló nyerteseiből is újabb párok keletkeznek és így folytatódik tovább a játék mindaddig, míg már csak 2 játékos mérkőzik egymással. Ebben a verzióban, csak egy nyertes van a játék végén. Őt lehet megtapsolni. A kieső játékosoknak pedig, a szurkolás lehet a feladatuk, biztatniuk kell, a még játékban maradó részt vevőket. Ennek megfelelően, a kerettörténet úgy módosulna, hogy: A multicégből csak egy rátermett alkalmazott képviselheti a céget a jutalom utazáson. Az igazgató nem akar ebben dönteni, hogy ez ki legyen, mivel minden dolgozójával nagyon meg van elégedve. Ezért, a játék nyertese lesz az, aki majd elutazhat.

A játékvezető speciális feladatai: Amikor ismertetem a játékszabályt, akkor a fokozatosság elvét követve, egy labda elkapásának erejéig megkérem a résztvevőket, hogy próbálják ki a játékot. Dobjanak a kockával addig, amíg azonos számot nem dobnak, és akkor próbálják meg egymás elől elvenni az első labdát. Fontos nyomatékosítani, hogy a másik fél keze után kapni és a labdát a kezéből durván elvenni nem lehet. Minél kisebb korosztállyal játsszuk, annál inkább szükség lehet egy próba körre, a mielőbbi megértést segítendő.

Jelen játékhelyzetben nem volt szükség a fokozatosság elvének betartására, mivel a játékos társam hamar megértette a játékszabályt.

Egyéb/megjegyzés: Köszönöm a tanultakat! Biztosan hasznomra lesz majd a munkám során. Jó támpontokat és ötleteket kaptam az eddig tanultak folyamán.

A játékot lejegyezte: Mátyásné Nagy Judit