JÁTÉKRA FEL!

Tóth-Guttman Katalin: Rajzolós mentőexpedíció

  1. A játék neve, címe: Rajzolós mentőexpedíció
  2. A játék pedagógiai célja: Rajzolás megszerettetése, grafomotoros fejlesztés, finommotorika, kreativitás, taktilis érzékelés fejlesztése
  3. A játék jellege: Együttműködési
  4. A baleseti kockázat szintje: Alacsony
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: Egymás mögé üljenek le, figyeljenek rá, hogy a székek/szőnyegek megfelelő távolságban legyenek.
  6. Résztvevők száma: -8
  7. Résztvevők életkora: 5+
  8. Játékidő: 1-5 perc
  9. Helyszín: A játék bárhol játszható
  10. Helyigény: Nagyobb kör: Akkora hely, ahol a résztvevők hátra tudnak lépni
  11. Kellékigény: Papír, cellux, filctoll, állatos kép, székek/szőnyeg
  12. Technikai igény: Szükség van az előre megrajzolt állatokat ábrázoló képre, papírra, celluxra (amivel felragasztjuk a papírokat). Minden játékosnak van egy széke/szőnyegre, amire leülhet vagy törökülésben is ülhetnek.
  13. Az előkészítés feladatai: Kép kihelyezése egy helyre ahol jól látják, székek/szőnyegek elrendezése egymás mögé; papírok felragasztása az előttünk lévő hátára.
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: Eszközöket előkészíteni.
  16. A játék megnyitása, nyitánya: Az utolsó széken ülő kiválaszt egy állatot a képről. Egyszerre csak egy rajzelemet rajzolj le, várd meg amíg az előtted ülő lerajzolja a hátára a soron következőnek, és utána kezdheted csak az újabb rajzelem lerajzolását.
  17. A játék menete, játékszabályok: Az állatokat fogságba ejtették a vadorzók, ki kell menekítenünk az állatokat. A játék akkor indul amikor szólok, hogy elaludtak az orvvadászok. Viszont nem szólalhattok meg, mert akkor felébrednek. Egymásnak rajzolva jelezhettek csak, hogy melyik állatot mentitek ki éppen. Akkor sikerült kimenekíteni az adott állatot ha az utolsó és az első képen szereplő állat azonos. Pl. elefánt-elefánt. Rajzolj a társad hátára filctoll segítségével, neki pedig ki kell találnia mi az a minta, amit a hátára írtál. Ha nem vagytok biztosak az adott mintában, hogy mit rajzoltak a hátatokra nyugodtan megkérhetitek társatokat, hogy ismételje meg a rajzolást.
  18. A játék lezárása: Ha a kiválasztott állatot sikerült megrajzolni az utolsónak is megmenekült az állat. „Gratulálok, a mentő expedíció sikeres volt! Ez a kisállat megmenekült. Ügyesek voltatok! A rajzok pedig nagyon szépek lettek!” Ha nem sikerült a kiválasztott állatot megrajzolni az utolsó gyereknek, akkor végig nézzük a képeket hol akadhatott el a rajz. „Nehéz volt tudom. Ha nem vagytok biztosak az adott mintában, hogy mit rajzoltak a hátatokra nyugodtan kérhetitek, hogy ismételje meg a rajzolást társatok.”
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Nagyon ügyesek voltatok, a rajzok pedig gyönyörűek lettek! Hogyan éreztétek magatokat? Játszunk ilyet legközelebb is? Ugye nem is olyan nehéz rajzolni?
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Variáció 1.: Versenyjátékként is játszható, hogy melyik csapat szabadítja ki hamarabb ugyanazt az állatot. Ehhez két csapatot kell csak létrehozni. Variáció 2.: Vagy melyik csapat menekít ki több állatot. Ilyenkor mindig más-más állatot adnék nekik.
  21. A játékvezető speciális feladatai: Figyelem a játékosokat, ha látom, hogy valaki nem jól érzékeli mit rajzolnak a hátára segítek neki, hogy kérje meg rajzolják újra a hátára a mintát (esetleg én az ujjammal újra átírom az adott ábrát.)
  22. Egyéb/megjegyzés: Nagyon tetszett a gyereknek/felnőtteknek egyaránt a játék, sokat nevettünk rajta. Aki nem szeret rajzolni még Ő is kérte, hogy játszunk még ilyet. Menekítsük ki az összes állatot. A célomat úgy érzem elértem a játékkal.
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó:
  24. A Játékot lejegyezte: Tóth-Guttman Katalin