JÁTÉKRA FEL!

Baloghné Vatai Judit: Ranglétra

  1. A játék neve, címe: Ranglétra
  2. A játék pedagógiai célja: felhőtlen szórakozás, szórakoztatás, a nap fáradalmainak és a stressz levezetése, aktív pihenés nyújtása, együttműködés, összetartozás erősítése
  3. A játék jellege: Együttműködési
  4. A baleseti kockázat szintje: Alacsony
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: tereprendezés, ha szükséges, a talaj egyenetlenségeinek megszüntetése a biztonságos mozgás, közlekedés érdekében
  6. Résztvevők száma: -8,8-14
  7. Résztvevők életkora: 7+,10+
  8. Játékidő: 5-10 perc
  9. Helyszín: A játék bárhol játszható
  10. Helyigény: Nagyobb kör: Akkora hely, ahol a résztvevők hátra tudnak lépni
  11. Kellékigény:
  12. Technikai igény:
  13. Az előkészítés feladatai: A terep egyenletes felületének ellenőrzése, biztosítása, balesetveszély elhárítása (elcsúszás, felbotlás)
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: nem szükséges, esetleg a helyszín kipróbáltatása, ellenőrzése sétával, a megfelelő lábbeli kipróbálása a terepen.
  16. A játék megnyitása, nyitánya: Alaphelyzet fölvétele. Megkérem a játékosokat, hogy alkossunk egy kört. Ismertetem a játék címét, kerettörténetét, mely jelen esetben a Ranglétra. Katonák vagyunk, egyéni csatákat vívunk párban. Cél a ranglétra csúcsára feljutni és az ezredesi címet megszerezni.
  17. A játék menete, játékszabályok: Kezdetben mindenki közlegény rangú. Aki csatát nyer, az feljebb jut a ranglétrán. Szerezhető rangok sorrendben fölfelé: közlegény, tizedes, százados, ezredes. Az a játék nyertese végül, aki leghamarabb megszerzi az ezredesi fokozatot. Ha ezt sikerült elérnie, hangosan be kell jelentenie a játékvezetőnek és kiáll a játékból. Megfigyelő és segítő lesz a továbbiakban. A csatákat a Kő, papír, olló játék közismert szabályai szerint dönthetik el egymás között a résztvevők. Természetesen ezt is ismertetni kell, illetve még a játék megkezdése előtt kipróbáltatni a játékosokkal. Csak egyforma rangú játékosok mérkőzhetnek meg egymással, amit előtte úgy jeleznek a többiek felé, hogy miközben menetelnek partnert keresve, folyamatosan, hangosan ismételgetik a saját pillanatnyilag betöltött pozíciójukat. Például: tizedes, tizedes, tizedes…Két egyforma rangú közül a győztes egyel feljebb, a vesztes egyel lejjebb kerül a ranglétrán. Természetesen a közlegény fokozat marad a legalsó szint, annál nem buknak lejjebb. A játék tovább folytatódhat amíg találnak ellenfelet, de az első ezredes nyeri meg a játékot. A második, harmadik hely is betölthető.
  18. A játék lezárása: Ha már megvan a győztes és nem maradt egyenrangú ellenfél a játékban, akik tovább csatázhatnának egymással, akkor kihírdetjük a nyertest és a többi helyezettet is, ha van.
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Megkérdezzük a játékosoktól, hogy hogyan érezték magukat a játék közben. Mi tetszett a legjobban, változtatnának-e valamin. Hogyan változott meg a közérzetük a játék végére, maradt-e bennük feszültség. Megkérhetjük őket, hogy álljanak a jobb oldalunkra, ha tetszett, a bal oldalunkra ha kevésbé nyerte el a tetszésüket ez a játék.
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Ez már egy átalakított játék. Az eredeti az Evolúció címet viseli. Abban amőbából lett tojás, abból sas fejlődött ki, majd végül superman vált a sasból. A kerettörténet lett megváltoztatva. A szabályok ugyanazok maradtak.
  21. A játékvezető speciális feladatai: Figyelemmel kísérni a játék menetét. Azonnal be kell avatkozni, koordinálni, segítséget nyújtani, a vitás helyzeteket megoldani, ha szükséges, hogy a játék elérhesse a végső célját.
  22. Egyéb/megjegyzés: Ha még van kedvük a csoport tagjainak, egy másik játékot is el lehet velük játszani. Lényeg, hogy a játékvezető vegye figyelembe az adott csoport állapotát, reakcióit, kívánságait. De ha azt vesszük észre, hogy lankad a lelkesedés, vagy unják, az adott játékot is le lehet rövidíteni, megállítani akár abbahagyni vagy másikat kezdeni.
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó:
  24. A Játékot lejegyezte: Baloghné Vatai Judit