A játék neve, címe: Időgép
A játék pedagógiai célja: A tanult nyelvtani szerkezet (folyamatos jelen, múlt, jövő idő) gyakorlása játékos formában angol órán.
A játék jellege: Egyéb
A baleseti kockázat szintje: alacsony
Szükséges biztonsági intézkedések: Végig kell gondolni, információt szerezni, hogy nem történt-e a múltban a játékosokkal olyan rossz dolog, amiről nagyon kellemetlen, vagy fájó lenne beszélni. Olyan dátumokat kell választani, ami senki érzéseit nem bántja.
Résztvevők száma: 8 főnél kevesebb,
Résztvevők életkora: 14 évtől idősebb
Játékidő: 10-15 perc
Helyszín: A játék bárhol játszható
Helyigény: Kör: Akkora hely ahol a résztvevők körbe tudnak állni/ülni
Eszközigény: Kártyák a rajta szereplő évszámokkal
Technikai igény: Székek körben elhelyezve és a kártyák.
Az előkészítés feladatai: Előző tanórán az adott nyelvtani szerkezet átismétlése. A kártyák előkészítése. A terem berendezése.
Az előkészítéshez szükséges idő: Több mint 5 perc
A résztvevők bevonásának lehetőségei: Színesítheti a játékot, ha megkérem a játékosokat előre, hogy nézegessenek korábbi fényképeket az életükből. (de ez nem szükséges, spontán is működik a játék)
A játék megnyitása, nyitánya: A játék vezetőjeként elmondom, hogy most egy olyan játék következik, amiben szabadon, kötetlenül lehet nosztalgiázni, ábrándozni, reménykedni. Időgéppel fogunk utazgatni.
A játék menete, játékszabályok: A játék vezetőjeként elmondom, hogy évszámokat, dátumokat fogok felmutatni. Lehet ez a dátum egy közelebbi, vagy távolabbi is. Arra kérem a játékosokat, hogy helyezzék magukat az adott időbe és meséljék el, éppen milyenek, hol vannak, mit csinálnak, milyen a viselkedésük, elmondják, hogy hogyan néznek ki, mi az, ami más, mint a mostani. Ha körbement az első dátum utáni elbeszélés, akkor egy újabb dátum felmutatásával megpróbáljuk megjeleníteni az akkori önmagunkat. Ezt szerencsés egy önként vállalkozóval kezdeni és egyáltalán nem fontos, hogy minden körben ugyanabban a sorrendben szólaljanak meg a játékosok.
A játék lezárása: A játék lezárásakor, amikor már az összes időbe elutaztunk, megköszönöm, hogy velem tartottak az időutazásban és megköszönöm, hogy bepillantást engedtek az életükbe.
Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Feldolgozásként, a játék után ismétlésként elmondhatom, hogy mennyire meglepett, mennyire érdekesnek találom, hogy X.Y. akkor éppen ezt vagy azt csinálta. (Ha esetleg a tanulótól hibásan hangzik el a mondat, akkor ilyenkor, ezzel a tanári visszacsatolással javítani is lehet a hibát.) Feltehetem azt a kérdést is, hogy melyik elbeszélés lepte meg őket a legjobban. Azt hogy a játékkal a célomat elértem-e könnyen lemérhetem, amikor ezt az adott nyelvtant újra használjuk egy következő feladatban.
Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: A játék alapötletét évekkel ezelőtt hallottam, amikor angoltanárként olyan játékokat kerestem, ami segít abban, hogy egy nyelvtanfolyam elején a csoport tagjai kicsit megismerhessék egymást. Abban a játékban a csoport tagjai időgéppel utaztak különböző korokban. A játék vezetője elmondja, hogy egy időgéppel visszamegyünk egy korábbi időbe. Az időgépet száz, kétszáz évvel forgatjuk vissza Magyarországon, vagy Angliában, Franciaországban, lehet ez akár Mátyás király kora vagy a „boldog békeidők”, sőt azt is el lehet játszani, hogy ki milyen lesz a jövőben. A kérdés: Mi lennék, ha akkor és ott élnek? Milyen a környezet, milyen az öltözetem? Lényegében ez egy fantáziajáték, de nagyban segíti az önfeltárást is. Ez egy verbális játék, de tapasztalataim alapján sokszor mozdulatokkal is kísérik a játékosok és ezek még színesebbé teszik a játékot. Nagyon tetszett nekem akkoriban ez a játék és a tanfolyamokon is sikeres volt, mert miközben egy kicsit jobban megismerték a csoport tagjai egymást anélkül, hogy valójában unalmas bemutatkozás lett volna, nyelvtanárként- mivel a célnyelven folyik a játék- jobban megismerem a tanulók nyelvi szintjét. Ezt a játékot továbbá több nyelvórán is lehet használni, mint például a feltételes mód gyakorlása.
A játékvezető speciális feladatai: Játékvezetőként pozitív, támogató magatartással kell segíteni a játékosokat, esetleges szókincs hiányból adódó problémán gördülékenyen át kell segítenem őket.
Egyéb/megjegyzés: Kifejezetten motiváló lehet, ha a játékvezető maga is aktívan részt vesz az időutazásban, még lazább, barátságosabb lesz a légkör.
Ezt a feladatot akár online, a távoktatás során is meg lehet oldani.
Az adott járvány helyzetben a játékra saját családomat kértem fel. Szerencsére ők mind beszélnek angolul. (A kártyákat a család legkisebb tagja tartja és random húzza elő őket). A játék során sokat nevettük, voltak rácsodálkozások a hallottakra. Úgy értékelték a játékos társaim, hogy milyen jó, hogy kötetlenül tudtak angolul beszélni, mert azzal, hogy gondolatban repültek az időben egy másik helyre kerültek és ezt akarták megosztani velünk és eközben el is felejtették, hogy ezt angolul teszik. Sikeres volt a játék. Sok vicces, megható történet előkerül ilyenkor.
A játékot lejegyezte: Barnáné Kerekes Ágnes