JÁTÉKRA FEL!

Garainé Kovács Nóra: Énekszóra forrósodó labda

A játék neve, címe: Énekszóra forrósodó labda

A játék pedagógiai célja: Együttműködés, csapatépítés, közös élmény

A játék jellege: egyuttmukodesi

A baleseti kockázat szintje: alacsony

Szükséges biztonsági intézkedések: A játék alatt oda kell figyelni arra, hogy fejre nem dobunk és nem szabad erősen dobni a labdával.

Résztvevők száma: 8 főnél kevesebb,

Résztvevők életkora: 5+

Játékidő: 1-5 perc

Helyszín: barhol

Helyigény: nagykor

Eszközigény: labda

Az előkészítéshez szükséges idő:nincselokeszulet

A résztvevők bevonásának lehetőségei: Figyelemfelkeltés: Van egy varázslabdám,ami megmutatom mit tud!

A játék megnyitása, nyitánya: A résztvevők helyezkedjenek el kör alakzatban egymástól karnyújtásnyira. Álljanak kisebb terpeszbe és nyújtsák ki mindkét kezüket oldalsó középtartásba. Ha megvan mindenkinek a távolság, akkor tegyék le a kezüket a testük mellé. Felhívjuk a résztvevők figyelmét arra, hogy senki ne mozduljon el onnan, ahonnan áll. Kerettörténet: Képzeljétek el, van nekem egy különleges labdám, ami felforrósodik, ha ezt az éneket hallja: Megy a labda vándorútra Egyik kézből a másikba. Csili-csalavári, csili-csalavári, csili-csalavári Sári hopp, hej hopp! Ezért sokáig nem tartogathatod a kezedben, mert megéget. Persze csak játékból! Úgyhogy gyorsan tovább kell adnod a szomszédodnak.

A játék menete, játékszabályok:Az első kör csak próba lesz. Énekeljük el a dalt együtt, és ti adjátok át mindig a jobb kéz felőli szomszédotoknak a labdát. PRÓBA… A következő lesz a feladat! A Sej hopp elhangzása után megáll a labda és akinél éppen van, az beáll a kör közepébe. A labdát átadja egy körben álló személynek és folytatódik az ének, vele együtt a labdaadogatás. Ezután akire a hej hopp szó jut, annál megáll a labda és meg kell dobja a középen álló gyereket. Ha eltalálja, helyet cserélnek! Aki a kör közepén állt, az beáll a körbe a többiek közé, aki dobott, az beáll a kör közepébe. Ha nem találja el, folytatódik tovább a játék.

A játék lezárása: Az adott játékkedv lankadása után egy összekapcsolt kerettörténettel egy újabb játék levezetése történik, melynek a neve Denevérek a barlangban. Ez egy kiesős játék, aminek egy nyertese van a végén, ami a játék végét jelenti. A győztest megtapsoljuk és lezárul a játék.

Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: A játék levezetése alatt adódtak olyan helyzetek, amikre nem számítottam. Pl. leveszi a cipőjét az egyik résztvevő, vagy elvonja a figyelmet egy gólya repülése, de úgy gondolom könnyen átléptem ezeken az akadályokon. A játék menetének közlése a gyerekekkel túl hosszú lett volna elmondani EGYBEN, így azt a játék levezetése KÖZBEN ismertettem velük. A baleset megelőzéssel kapcsolatos dolgokat –ez esetben azt, hogy a labdát nem szabad fejre célozni és erősen dobni- elfelejtettem közölni a résztvevőkkel az elején, de időközben ez eszembe jutott és ismertettem velük a megfelelő időben.Tanulság: Rögtönözni kell, tudni kell dönteni az adott helyzetben! Nem kell kétségbeesni, ha nem minden úgy lesz, ahogy elterveztem.Én, mint játékvezető a gyakorlatban fellépő problémák elhárításában éreztem fejlődést! Valamint az önbizalomban! Ennek hiányában szenvedek, és jóleső érzés volt, hogy meg tudtam csinálni! A következő hasonló helyzetekben is a rögtönzés és az azonnali döntéshozatalom a megoldás! Játékra Fel! Önbizalomra Fel! J

Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Pl. tüzes a labda. Változtatásképp nem csak a jobb oldalon lévő szomszédnak adogatjuk a labdát, hanem bárkinek dobhatjuk a labdát a körben.A labda forró, így minél gyorsabban el kell dobni valamelyik körben álló résztvevőnek. Itt a gyors reakció a fontos!

A játékvezető speciális feladatai: Az, hogy figyelmeztetni kell a résztvevőket arra, hogy nem szabad erősen vagy nagyot dobni a labdával. Próbálják meg a körön belül vagy a körben tartani a labdát, hogy az ne menjen messzire, valamint a fej, vagy egyéb érzékeny testtájak célzása kerülendő!

Egyéb/megjegyzés: A játék során fejlesztett területek még: -új dal tanítása/megtanulása – hallás és ritmusfejlesztés -szem-kéz koordináció fejlesztése -téri tájékozódás fejlesztése -a labda átadása és eldobása adott szó (hej hopp) elhangzására, ennek térbeli és időbeli érzékelése és pontosítása. - feladathelyzethez való viszonyulás és az ehhez való alkalmazkodás. - az irányított figyelem és a szabályok elfogadásának képessége.

A kitűzött céljaimat teljes mértékben meg tudtam valósítani, hiszen nagyon jól együttműködtek a gyerekek. A kicsik is be tudtak kapcsolódni a nagyobbak játékába. Az együttes élmény és öröm teljes mértékben átjött. Észrevételeim szerint a csapatépítés jól sikerült!További céljaim velük kapcsolatban, hogy csapatokban vezessek le velük játékot, amiben azokat fogom egy csapatba beválasztani, akik gyakrabban konfrontálódnak egymással. Így a közös érdekük a nyerés lesz, ami jobban összekovácsolja reményeim szerint őket. Ez együttműködésre készteti majd őket.

A játékot lejegyezte: Garainé Kovács Nóra