A játék neve, címe: Vitorlás kincsrabló, ismerkedős, jeltanulós játék. A Ponyvás névtanuló alapján.
A játék pedagógiai célja: Új gyerekek, beilleszkedésének segítése, a jelek szlovák nyelven való, rögzítése, egymás jelének megtanulása, egymástól való tanulás, közösségformálás.
A játék jellege: ismerkedos
A baleseti kockázat szintje: alacsony
Szükséges biztonsági intézkedések: Ha a csoportszobában , akkor csúszásgátlós szőnyeg, megfelelő szabad hely. A problémás gyerekek komfortérzetének biztosítása a játék alatt, differenciálás.
Résztvevők száma: 21-30 fő,
Résztvevők életkora: 5+
Játékidő: 10-15 perc
Helyszín: barhol
Helyigény: nagykor
Eszközigény: vitorla- pléd, terítő, kalóz kalap, vagy kendő
Az előkészítés feladatai: és eszközök biztosítása, a gyerekek bevonásával
Az előkészítéshez szükséges idő:0-5
A résztvevők bevonásának lehetőségei: eszközkészítés előzetesen, barkácsolással, közösen.
A játék megnyitása, nyitánya: Motiváció az új játék lehetőségével, új eszközökkel. Előzetesen mindenki mondja be a saját jelét szlovákul. Kerettörténet: Két kalózhajó találkozik a tengeren. A két kapitány szeretne magának minél több kincset. Egymás hajójáról tudnak rabolni. Mindjárt elmondom, hogyan.
A játék menete, játékszabályok:Itt van a két kalózhajó, amin ti vagytok a kincsek. Álljatok egymással szemben. Most választanunk kell két Kapitányt (Önkéntes alapon, ha nem akkor a szerencsére bízzuk, és kiszámoljuk) Itt a két Kapitány aki rabol. Rabolni úgy tud, ha kimondja a kincs (gyerek) jelét szlovákul. Pld. szőlő-hrozno. Fontos, hogy szlovákul, magyarul nem érvényes! Emeljük fel a vitorlát, hogy ne lássatok át. A kapitányok válasszanak 2 kincset maguk mellé. Ha leengedjük a vitorlát, álljatok fel, és a kapitánynak ki kell mondani a kincsek nevét. Először az egyik, utána másik, de gyorsan kell kimondani! Ha jót mond a Kapitány, elrabolta a kincset, a kincs átmegy hozzá a hajóra, és már kettővel több kincse van. A kincs nélküli kapitány helyett újat kell választani, aki vesz magához megint két kincset. Az a kapitány ügyesebb, ahol több a kincs. Két részletben mondom el, és közben mutatom velük, hogy mit kell csinálni, vagyis az ismertetés, már egy próba játék. Majd elindítom a játékot.
A játék lezárása: Mivel a nyelvgyakorlás, és az új gyerekek bevonása a cél, és nem a versenyeztetés, akkor állítom le a játékot, ha már láthatóan csak néhány 3-4 kincs van az egyik hajón, hogy ne forduljon elő az, hogy a Kapitány egyedül marad. Addig játsszuk, amíg mindenki lehet Kapitány, aki szeretne.
Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Differenciált értékelés, dicséret. Hogy érezték magukat, ki okozott meglepetést, ki akar máskor i s kapitány lenni. Kinek a jelét mondtuk sokszor, kinek kevésszer.
Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Nehezítések: 2.) változat: Egy kapitányhoz több kincset választunk, mint kettő 3.) változat: A kincsek mind háttal állnak, a kapitányoknak (és hármat számolok) idő alatt annyi jelet kell kimondaniuk, amennyit csak tudnak, így az mind az ő kincsük lesz. 4.) változat: Együtt kell mondani a jelet egymás után, magyarul-szlovákul 5.) változat: A kapitány mondja be a vitorla leesésekor, hogy szlovákul vagy magyarul kell a másiknak a jeleket mondani.
A játékvezető speciális feladatai: Figyelem a problémás gyerekek reakcióit és annak megfelelően irányítom a többieket. Pld. ha látom, valakin hogy nem szeretné, ha őt választanák, akkor úgy intézem, hogy más legyen helyette, de ne akadjon meg a játék. Ne lássák egymást a vitorla mögött. – mindenki sorra kerüljön – a játék közben is legyen értékelés, legyen meg dicsérve, kiemelve, aki ügyes – az, aki nem tud úgy figyelni, játék közben kiállhasson, és szemlélődjön – valóban a gyerekhez tartozó jel, hangozzon el
Egyéb/megjegyzés: A fotó az óvoda bezárását követően, a takarítást végző dajkák segítségével készült. A tervezett játék számomra és a gyerekek számára is teljesen új, és véleményem szerint alkalmas arra, hogy mindenki tudjon benne érvényesülni, a közösség formálódását segíti, valamint segíti elérni azt a célomat, hogy a hátránycsökkentés megvalósuljon, és mindenki élje át a csoporthoz tartozás élményét, és gyakorolja a nemzetiségi nyelvet.
A játékot lejegyezte: Hubacsek Edit