JÁTÉKRA FEL!

Kottra Blanka: Hárman egy szekéren

A játék neve, címe: Hárman egy szekéren

A játék pedagógiai célja: Téri tájékozódás: elöl, hátul, első, hátsó, első, utolsó fogalma és gyakorlása a térben. Reakcióidő csökkentése, szándékos figyelem fejlesztése, csoportkohézió erősítése, a 2 illetve a 3 fogalmának gyakorlása

A játék jellege: egyeb

A baleseti kockázat szintje: alacsony

Szükséges biztonsági intézkedések: Ha sok gyermek játssza, a futás irányának kijelölése (menetirány), kör alakban felsorakozó két- és háromtagú oszlopok egyenlő távolságban levő felállítása

Résztvevők száma: 8-14 fő, 15-20 fő,

Résztvevők életkora: 5+

Játékidő: 5-10 perc

Helyszín: szabadter

Helyigény: ter

Eszközigény: Kör mentén elhelyezkedő oszlopok (2-3 fős gyermek egymás mögött) helyének kijelölése aszfalt krétával

Az előkészítés feladatai: Udvar adott részének (határainak ) kijelölése

Az előkészítéshez szükséges idő:0-5

A résztvevők bevonásának lehetőségei: Te meg én című mondókánk elmondásával motiválom a gyerekeket

A játék megnyitása, nyitánya: Meghívom a gyerekeket egy közös utazásra, eldöntjük, hogy hová utazzunk. Ellenőrzöm, hogy mindenhol adott gyermek helyezkedett el a szekéren (lehet állva, de székeken ülve is játszható)

A játék menete, játékszabályok:Minden szekéren csak 2 vagy 3 gyermek utazhat egyszerre (létszámtól függően). Egy gyermek marad szekér nélkül, ő menetirányban sétál vagy fut körbe a körön kívül. Kiszemel magának egy szekeret, ahová potyautasként betársul. Ez azt vonja maga után, hogy az adott szekéren levő gyermekek közül egy lepottyan. Amennyiben az a szabály, hogy a potyautas mindig a kör közepéhez képest legbelső gyermek elé áll be az oszlopba (szekérre), úgy a leghátsó pottyan le, és ő lesz a következő, aki körben haladva szekeret szemel ki magának. Ha az a szabály, hogy a potyautas az oszlop utolsó gyermeke mögé áll be, úgy a legbelső gyermek pottyan le.

A játék lezárása: A játékvezető a gyermekekkel közösen meggyőződik róla, hogy mindenki volt-e már potyautas. Ha még nem, akkor úgy irányítja a játékot, hogy senki sem maradjon ki ebből a szerepből. Ha már mindenki legalább egyszer sorra került, és a gyermekek visszajelzéseiből egyértelművé válik, hogy elfáradtak, közösen megérkezhetnek az utazásból vissza az óvodába, és a szabad játékba.

Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: A gyermekekkel közösen megbeszéljük, hogy élvezték-e a közös utazást, melyik volt a jobb, amikor ketten, vagy amikor hárman utazhattak-e egy szekéren.

Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Az oszlopokat alkotó gyerekeket kinevezhetjük sportkocsinak, 2-3 púpú tevének, kis mozdonynak. A játékszabály ugyanaz.

A játékvezető speciális feladatai: A határozatlanabb gyermekeknek segít szekeret választani, az érintett szekérben levő első vagy hátsó gyerekeknek segít rövidebb reakcióidővel lepottyanni.

A játékot lejegyezte: Kottra Blanka