JÁTÉKRA FEL!

Tóth Ágnes: Mondd, hogy rajzoljam?

  1. A játék neve, címe: Mondd, hogy rajzoljam?
  2. A játék pedagógiai célja: Verbális és a képi kifejezés különbségeinek megtapasztalása, az ebből eredő kommunikációs nehézségek szemléltetése.
  3. A játék jellege: Kommunikációs
  4. A baleseti kockázat szintje: Alacsony
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: Terem átrendezése, annak érdekében, hogy a párok ne láthassák egymás munkáját.
  6. Résztvevők száma: -8
  7. Résztvevők életkora: 10+
  8. Játékidő: 10-15 perc
  9. Helyszín: Elsősorban beltérben játszható
  10. Helyigény: Nagyobb kör: Akkora hely, ahol a résztvevők hátra tudnak lépni
  11. Kellékigény: Elkészített kép, üres papír, színes ceruza vagy filctoll.
  12. Technikai igény: Asztalok, székek a játékosoknak, hogy megfelelően teljesíteni tudják a játék feladatát.
  13. Az előkészítés feladatai: A terem átrendezése, hogy a párok egymástól távolabb foglalhassák el a helyüket.
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: A gyerekek tolltartóval érkezzenek a terembe, így mindenki a saját eszközeivel tudja végrehajtani a feladatot.
  16. A játék megnyitása, nyitánya: A játékot az osztály tanulóival tervezem lejátszani, a gyerekek ismerik egymást. Párokat választunk: ez cédula húzásával történne, azok a gyerekek alkotnának egy párt, akiknek a kihúzott kis papíron ugyanolyan forma szerepel.
  17. A játék menete, játékszabályok: – Először egy próba-játék jönne: Dolgozz az utasításnak megfelelően! Rajzolj a lapodra egy nagy piros kört! A nagy körbe rajzolj 3 kisebb kék kört, amelyek nem érnek össze egymással! (Ezután röviden megbeszéljük az eredményt, mit rajzoltak és az hol helyezkedik el a lapjukon..) – Ezután a párok eldönthetik, hogy ki lesz a „rajzoló” és ki lesz a „segítő”. A „segítő”, akinél az 1.számú kép van, olyan utasításokat ad, ami alapján a „rajzoló” párja megpróbálja lerajzolni ugyanazt a képet. Hasonlatokat nem szabad használni az utasításokban (pl.: mint egy tető…), valamint nem lehet segítő fogalmakat sem adni (pl.: épület, jármű..). A „segítő” nem láthatja a készülő rajzot, csak amikor már elkészült…. Rövid megbeszélés után a párok felcserélik a szerepeket és jöhet a 2.számú kép….
  18. A játék lezárása: – Először megkérem a párokat, hogy egymás között beszéljék meg, hogy ha van különbség az eredeti és az utasítások alapján történt rajz között, az miért lehet? Hogyan lehetett volna adni az utasítást ahhoz, hogy ne legyen eltérés? – Ezután a különböző párok által rajzolt képek összehasonlítása történik, miért lehet, hogy valaki más formát rajzolt? Vagy más helyre rajzolt valamit? – Megbeszélés: Könnyű/nehéz volt-e a képeket helyesen lerajzolni? Miért?; Érthető, pontos információkat kaptál/adtál?; A jó információk mindig pontos képet eredményeznek?
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: – Kötetlenebb beszélgetés: Volt-e úgy, hogy a társad nem értette, amit szeretnél, pedig számodra egyértelműnek tűnt?; Mit tehetünk ilyenkor? – Milyen félreértések adódhatnak kommunikációs nehézségekből a családban. az osztályban, az iskolában?
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: – 3×3-as táblába rajzok/formák elhelyezése: relációs szavak, irányok gyakorlása céljából (jobbra mellé, balra mellé, alá, fölé stb.) – én adom az utasítást, a gyerekek pedig az alapján rajzolnak le valamit – saját maguk által rajzolt kép alapján dolgoznak a párok A kommunikációs zavarok, információtorzulás, félreértések tisztázása miatt mindenképpen szükséges a végén a közös megbeszélés.
  21. A játékvezető speciális feladatai: A szabályok fokozatos ismertetése. Annak érdekében, hogy megbizonyosodjunk arról, hogy mindenki megértette, célszerű egy rövid „próbajáték” az elején. Folyamatosan figyelemmel kísérni a játékosok mentális és fizikai állapotát, indokolt esetben közbe avatkozni…
  22. Egyéb/megjegyzés: A résztvevők a 14 éves lányom és a 10 éves keresztfiam volt. Nagyon figyeltek a játék közben, tetszett nekik (a végén meg is jegyezték, hogy ilyet lehetne máskor is játszani..). A végén megbeszéltük, hogy melyik különbség miért történt, hogyan lehetett volna másképp elmondani, hogy a másik könnyebben le tudja rajzolni… Aztán rátértünk arra, hogy amikor félreértés van két ember közt, akkor is gyakran a hiányos információ okozza, ezért fontos a pontos megfogalmazás…. Még izgalmasabb lehet több párral játszani, mert akkor nem csak az eredeti ábrával lehet összehasonlítani az alkotást, hanem egymáséval is…
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó:
  24. A Játékot lejegyezte: Tóth Ágnes