JÁTÉKRA FEL!

Timár Zoltán Péter: Pletykás kémek

  1. A játék neve, címe: Pletykás kémek
  2. A játék pedagógiai célja: tanórán-energetizálás, szókincs ismétlése, spontán beszéd megindítása idegen nyelven, illetve logopédiai osztályban magyar nyelven klubfoglalkozáson: hangulatteremtés, energetizálás a játékosok feszültségének csökkentése a labda segítségével, valamint a labda feldobása miatt, tekintetük felfelé néz, így a keresztpályák között könnyebben áramlik az információ, gyorsabb a gondolkodás, folyékonyabb,könnyebb a beszéd, beszédfejlesztés, téri tájékozódás fejlesztése, kommunikáció fejlesztése
  3. A játék jellege: Bemelegítő, ráhangoló
  4. A baleseti kockázat szintje: Alacsony
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: A mozgó játékosok útjából eltenni az akadályokat!
  6. Résztvevők száma: -8,8-14,15-20,21-30
  7. Résztvevők életkora: 5+,7+,10+
  8. Játékidő: 1-5 perc
  9. Helyszín: A játék bárhol játszható
  10. Helyigény: Nagyobb kör: Akkora hely, ahol a résztvevők hátra tudnak lépni
  11. Kellékigény: minimum 2 ,maximum 10 nagy püsslabda (IKEA) vagy nagyobb , könnyen elkapható , jól fogható plüssállat
  12. Technikai igény: A Játékhoz szükség van székekre, ahol a kémek ülnek, illetve a beszélőknek egy-egy labdára személyenként
  13. Az előkészítés feladatai: a tanteremben elpakolni a padok melletti táskákat a balesetveszély csökkentése illetve a szabadabb mozgás érdekében
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: a labdás játékosok útjába eső tárgyak elpakolása, a csoporttagok kijelölése pl. kézben tartott fonalvégek megfogásával, kiszámolóval (Eeny, meeny miny moo), kő –papír olló (Paper , scissors, rock)
  16. A játék megnyitása, nyitánya: játék előkészítése, játékosok kijelölése, plüsslabdák előkészítése,(esetleg a tanterem, csoportszoba szükség szerinti átrendezése)
  17. A játék menete, játékszabályok: : a résztvevőket három csoportra osztjuk, egy–egy csoport, akik labdát dobálva közlekednek majd egymással szemben, illetve bármilyen irányban, pletykálnak, információt közölnek, a kémek csoportja, akik a tanteremben elszórtan ülnek, vagy tanórán a padokban, rendezetten. Ők fogják figyelni a labdás beszélőket majd tudósítani. A labdás csapatok Ready, steady, go! felszólításra indulnak egymás után, körbe a tanteremben, egymás megelőzése lehetséges. Maguk előtt felfelé dobják a labdát és pletykálnak egy kijelölt, s megegyezett személyről! (pl. egy közösen ismert osztálytárs- mindenképpen az ő beleegyezésével , filmsztár, mesehős) A pletykák irányítottak, többkörösek, a csapatok minden körben helyet cserélnek egymással. Első kör: Ki ő? – Who is he/she? Második kör: Ki nem?- Who isn’t he/she? Harmadik kör: Mije van? – What has he/ she got? Negyedik kör: Mije nincs? What hasn’t he/ she got? Ötödik kör: Mit szeret? –What does he/ she like? Hatodik kör: Mit nem szeret? –What doesn’t he / she like? További körök is lehetnek: Pl: Mit tud / nem tud megcsinálni? -What can / can’t he /she do? Minden kör után a székeken/párnákon ülő kémek elmondják, mit hallottak az a mellettük elhaladó pletykafészkektől Pl: Tomi egy rózsaszín pingvin. Tominak van egy tengerparti kagylóhéja. Tominak nincs hupikék Ferrarija. Tomi szereti a csokis pizzát. Tomi tud jazz-t énekelni. Tomi nem tud cigánykerekezni. – természetesen, nagy-nagy kacajok közepette. Idő függvényében a csapatok helyet cserélnek, a pletykásokból kémek, a kémekből pletykafészkek lesznek.
  18. A játék lezárása: A labdák elpakolása, minden szereplő visszaül a helyére.
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: : a játék összefoglalása, részt vevők munkájának értékelése, dicsérete, értékelés piros ponttal
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: bármilyen nyelvtani szerkezet, igeidő, illetve téma gyakoroltatható, feldolgoztatható, átismételhető vele, történetmondás, fogalmazás előkészítése
  21. A játékvezető speciális feladatai: figyelni a játék folyamatosságát, segíteni a megakadó játékost, irányítani, értékelni
  22. Egyéb/megjegyzés: a téma bármi lehet ( pl. állatok, foglalkozások, nyelvvizsga, felvételi témakörök feldolgozása , ismétlése. ( A nyolcadikosokkal szóbeli felvételi vizsgák előtt a leggyorsabb szórakoztató ismétlése a tananyagnak) Nemcsak az idegennyelvi órán játszható.
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó: 
  24. A Játékot lejegyezte: Timár Zoltán Péter, (timizoli@freemail.hu)