JÁTÉKRA FEL!

Lehoczky Ágnes: Árvíz, tűz, hóvihar

A játék neve, címe: Árvíz, tűz, hóvihar

A játék pedagógiai célja: A gyermekcsoport mozgási igényének kielégítése, közösségi érzék, koncentráció, stratégiai gondolkodás, érzelmi intelligencia, szabálytudat fejlesztése.

A játék jellege: energetizalo

A baleseti kockázat szintje: alacsony

Szükséges biztonsági intézkedések: Tág csoport, biztonságos székek körbe helyezése, jól szellőztetett helyiség.

Résztvevők száma: 8 főnél kevesebb, 8-14 fő,

Résztvevők életkora: 5+

Játékidő: 5-10 perc

Helyszín: barhol

Helyigény: ter

Eszközigény: Székek

Technikai igény: A Játékhoz nincs szükség semmilyen speciális technikai kellékre, de szükség lesz minden játékosnak egy szék.

Az előkészítés feladatai: Székeket helyezünk körbe, azokra ülnek le a gyermekek. Víz projekt keretén belül is alkalmazhatjuk ezt a játékot.

Az előkészítéshez szükséges idő:0-5

A résztvevők bevonásának lehetőségei: Mindenki fog egy széket és körbe helyezik.

A játék megnyitása, nyitánya: Kedves Gyerekek! Ma nagyon sok eső esett, ebből már árvíz is lehet! Játsszunk egy árvizes játékot!

A játék menete, játékszabályok:1.rész: Ha azt mondom, hogy „árvíz”, akkor mindenki álljon fel a széke elé. Ha azt mondom, hogy „tűz”, akkor guggoljatok le a földre, mintha a tűznél melegednétek. Próbáljuk ki! Eleinte csak két vezényszóval játsszuk. Utána bevezetem a „hóvihar” vezérszót, akkor egy szék mögé álljon. A „jön a medve” kiáltásnál hozzám kell jönni védelemért. Ügyes vezetéssel élénkké és változatossá tehetjük a játékot, mely kis helyen, rövid idő alatt megmozgatja a gyermekeket. 2. rész: Ági néni kedves néni, neki szót kell fogadni. Pista bácsi huncut bácsi, neki nem szabad engedelmeskedni. Tehát Ági néni mondja, hóvihar, akkor mindenki a székre ül. 3.rész: Csendjáték: Behunyom (játékvezető) a szemem és azt mondom: Behunyom a szemem, és azt mondom, hogy tűz”. Ekkor a gyermekek, nehogy felébresszenek, egész halkan és óvatosan mozognak. Amikor teljes lesz a csend, kinyitom a szemem és csodálkozó arcot mutatok, mintha nem érteném, hogy kerültek árvízből, tűzbe. A „jön a medvénél” pedig úgy csinálunk, mintha megijednénk a körülöttünk álló gyerekektől. Amíg nem szokták meg a csendes mozgást, addig „felébredhetünk” és megismételtethetjük velük a feladatot. Fegyelmezett mozdulatok begyakorlására és figyelemösszpontosításra is jó ez a játék. Felhívhatjuk a gyermekek figyelmét arra, hogy játék közben gondoljanak egymásra, ne tolakodjanak, hanem udvariasan mozogjanak.

A játék lezárása: A játék élményéért játszanak, következmény és versenyhelyzet nélkül. A játéknak, a résztvevők visszajelzéseit és a külső körülmények hatásait figyelembe véve vetek véget.

Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Megdicsérem a játékosokat, megköszönöm a részvételt, megkérdezem, hogy hogyan érezték magukat, milyen tapasztalatokat szereztek, mit tanultak belőle (a neveken kívül). Ha tetszett a csoportnak a játék, akkor többször is elővehetjük, megismételhetjük, már gyakorlott , ismert játékká válhat.

Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Bármilyen más vezényszavakat, mozdulatokat kitalálhatunk.

A játékvezető speciális feladatai: Érdemes a szabályokat fokozatosan ismertetni. Először csak egy utasítást kipróbálni, majd ha már mindenki számára érthető, hogy mit kell tenni, akkor bevezetni a következőt, és így tovább. Minél jobban megy a játék, érdemes annál gyorsabban vezetned a játékot. Ettől még izgalmasabb lesz a játék! Folyamatosan figyelni kell a játékosok fizikai és lelki biztonságára is!

A játékot lejegyezte: Lehoczky Ágnes