JÁTÉKRA FEL!

Kőkuti Boróka: Csapkodós-dobbantós

A játék neve, címe: Csapkodós-dobbantós

A játék pedagógiai célja: Koncentráció, és figyelem fejlesztése. Diszlexia megelőző játék, mely segíti az agyféltekék közötti idegpályák épülését.

A játék jellege: egyeb

A baleseti kockázat szintje: alacsony

Szükséges biztonsági intézkedések: Hívd fel a játékosok figyelmét arra, hogy óvatosan csapjanak egymás lábára, valamint a gyűrűket, és karkötőket vegyék le a játék idejére.

Résztvevők száma: 8 főnél kevesebb, 21-30 fő,

Résztvevők életkora: 7+

Játékidő: 10-15 perc

Helyszín: barhol

Helyigény: kor

Eszközigény: A játékosok számának megfelelő szék, vagy padok.

Technikai igény: A játékhoz nincs szükség speciális technikai kellékre, csak a játékosok számának megfelelő székre, vagy körben elrendezhető padokra van szükség.

Az előkészítés feladatai: A teremben, vagy a szabadban a székek/padok körben való elhelyezése.

Az előkészítéshez szükséges idő:0-5

A résztvevők bevonásának lehetőségei: Minden játékos magának hozhat széket a játék helyszínére, vagy az erősebb nem képviselői rendezik el a székeket.

A játék megnyitása, nyitánya: A játék előtt a játékosok bemutatkozhatnak egymásnak, illetve feszültségoldásként pl.: névtanuló vagy más játékot is lehet játszani. Ezután mondd el a játékszabályokat.

A játék menete, játékszabályok:A játékosok körben ülnek szorosan egymás mellett. A kezeiket a szomszédjaik combjára helyezik, és a lábaikat is keresztezik a szomszédok lábaival. A játékvezető ugyanúgy részt vehet a játékban, így a játékosok között ül. Az egyik kezével csap egyet a szomszédja combján és akkor elindul a játék. • Mindig a csapó kéztől jobbra eső kéz lesz a következő, akinek csapnia kell. • A kezek egymás után csapnak. • Ha valaki kettőt csap, akkor megfordul az irány. • Ha valaki hármat csap, akkor a csapó kéz alá eső lábbal kell folytatni a dobbantást. Innentől a lábakkal játszunk. Ha valaki 3mat dobbant, akkor visszakerül a csapás a kézre. • Aki elrontja pl.:hamarabb csap, vagy nem azzal a kézzel amelyik következne stb., annak kiesik az a keze amelyik rontott. Ilyenkor nem zárjuk össze a kört. • Amennyiben lábbal tévesztett valaki, akkor a kiesett lábfejet, a játékosnak maga alá kell húznia. (A combon ugyanúgy rajta maradhat a kéz.) • Akiknek minden végtagjuk kiesett, azok kiülnek a körből, és szurkolhatnak a többieknek. Teljes kiesés esetén zárjuk a kört. • Az utolsó 3, vagy 2 játékos győz, akik a körben maradnak.

A játék lezárása: A játék addig tart, amíg el nem fogynak a kezek, és a lábak. Az utolsó 2-3 játékos győz.

Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Tapsoljátok meg a győzteseket, és a játékosokat, azaz magatokat is. Dicsérd meg a játékosokat, köszönd meg a részvételt, kérdezd meg, hogy hogyan érezték magukat, milyen tapasztalatokat szereztek, mit tanultak belőle, mi volt nehéz nekik a játék során?!

Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: A kieső játékosok zavarhatják a többi játékost a koncentrációban. A játékot úgy is lehet játszani, hogy a játékosok háttal a körnek kifelé ülnek, így nem tudják nyomon követni a csapkodás helyzetét, és nehezebbé válik a játék. Ebben az esetben viszont a minimum létszám nagyobb lesz az eredeti játékban játszók létszámánál. A játékot csak lábbal, vagy csak kézzel is lehet játszani, akár úgy is, hogy a játékosok egy asztalt ülnek körbe, és arra teszik a kezüket keresztezve.

A játékvezető speciális feladatai: A szabályokat fokozatosan ismertesd, először csak kézzel játszatok, és amikor az már jól megy, akkor kerülhet sor a lábak keresztezésére is. Fontos, hogy a lábak bevezetése előtt mindenki értse a kezek esetében aktuális játékszabályokat. Folyamatosan buzdítsd a játékosokat a gyorsabb csapkodásra, hogy fokozódjon az izgalom. A játékot csak akkor és addig érdemes játszani, amíg ezt a játékosok fizikai és lelki állapota lehetővé teszi.

Egyéb/megjegyzés: Ha esetleg a játékosok ismeretségi szintje, életkora vagy fizikai állapota indokolja, a székek elfoglalása előtt ismertetni lehet, hogy a játék során egymás combját is meg fogjuk érinteni. Így elkerülhetők az esetleges kellemetlen helyzetek, és mindenki olyan helyre ülhet, ami számára megfelel. Természetesen, ez csak bizonyos esetekben indokolt.

A játékot lejegyezte: Kőkuti Boróka