JÁTÉKRA FEL!

Tárnokné Mátyás Alíz: Százszorszép hangjáték

A játék neve, címe: Százszorszép hangjáték

A játék pedagógiai célja: Az együttjáték örömének fejlesztése 3-6 éves korú gyermekeknél. A hangos-halk hallás fejlesztése. Egymás elfogadása, életkori sajátosságok figyelembevételével.

A játék jellege: egyuttmukodesi

A baleseti kockázat szintje: alacsony

Szükséges biztonsági intézkedések: A megfelelő hely kiválasztása fontos! Megfelelő távolság megtartása, figyelmeztetni a játékosokat, hogy a játék során, ne üssék meg nagyon a játékban résztvevő szereplőket , csak éppen érintsék meg a kezeket! Ha valamelyik gyermeknek nem sikerül kitalálni a megoldást, akkor ne bántsák vagy nevessék ki, hanem biztassák az újbóli próbálkozásra!

Résztvevők száma: 8 főnél kevesebb,

Résztvevők életkora: -5

Játékidő: 1-5 perc

Helyszín: barhol

Helyigény: nagykor

Eszközigény: Százszorszép virág

Az előkészítés feladatai: Ha teremben játszódik, akkor elpakolni az asztalokat, hogy a gyerekek kényelmesen kört tudjanak alkotni, úgy, hogy a kör közepén egy személy kényelmesen körbe tudjon járni!

Az előkészítéshez szükséges idő:0-5

A résztvevők bevonásának lehetőségei: Százszorszép virágok gyűjtése

A játék megnyitása, nyitánya: Tündérországban béke, és boldogság uralkodott, mígnem egy gonosz boszorkány el nem varázsolta Tündérország királynőjét, és ezzel az országra romlás hullott. Minden virág elhervadt és sötétség borult a szépséges birodalomra! Ahhoz, hogy a királynőn megtörjön a varázslat, 6 százszorszép virágot kell összegyűjteni, de bizony nem akárhogy. A virágok, csak a szép, hangos ének hangjára bújnak elő, és mutatják meg magukat. Aki nem tisztán és hangosan énekel, annak bizony nem bújnak elő! Ha sikerül a virágokat összegyűjteni, a királynő kezére kell fonni őket, és megtörik a varázslat!

A játék menete, játékszabályok:A játék szereplői nagy körbe álljanak, úgy hogy középen egy személy kényelmesen köre tudjon járni. A kezüket tegyék középre és markolják meg a tenyerüket. Ebbe fogjuk elrejteni egyenként a százszorszép virágokat. Egy játékost kiküldünk( vagy ha szabadban játszódik, akkor elküldjük kicsit távolabb, és hátat fordítunk neki). Ha a játékost kiküldtük, akkor valakinek a tenyerében elrejtjük a virágot! A játék lényege, hogy elkezdjük énekelni a Csön, Csön gyűrű nevű éneket, és aki a kör közepén áll, annak kell majd kitalálni, hogy hol van a virág a kezek érintésével. Természetesen ezt úgy fogjuk jelezni a számára, hogy amikor a virág közelébe ér, akkor hangosabban énekelünk, amikor távolodik tőle, akkor elcsendesedünk és halkabban énekelünk. Ezzel jelezvén a virág hollétét! Így kell majd a százszorszépeket összegyűjteni.

A játék lezárása: A játékot akkor fejezzük be, amikor minden résztvevő , aki szerettet volna,szerepelt a kör közepén, vagy amikor sikerül megtalálni a kerettörténetben szereplő százszorszép mennyiségét, és megfontuk a karkötőt!

Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Dicsérni és tapsolni kell, akinek sikerült az éneklés alapján kitalálnia a virág hollétét. Kisgyermekeknél ez az ami nagyon motiváló lehet, a sok dicséret. A játékot ezután le lehet rajzoltatni velük, így feldolgozva az átélt közös élmény lehetőségét.

Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Igazából a vegyes óvodás korosztálynál nem nagyon lehet továbbfejlesztést alkalmazni, mert az életkori sajátosságok nem teszik ezt lehetővé. A 3-4 éves korú gyermeknél még a játék megértése, és a játék örömének felfedezése a cél, míg idősebb korban már a szabályok elsajátítása lesz a középpontban.

A játékvezető speciális feladatai: Figyelni kell az életkori sajátosságot. Megértse a 3-4 éves gyermek is a játék lényegét ugyan úgy, mint egy 6 éves, és el is tudja ő is játszani. Figyelmeztetni kell az idősebb gyermekeket arra, hogy fiatalabb gyermekekkel játszanak együtt, így lehet, hogy segíteni kell nekik a játék megértésében, és biztatni kell majd jobban őket! A kisebb gyermekek folyamatos támogatása.

A játékot lejegyezte: Tárnokné Mátyás Alíz