JÁTÉKRA FEL!

Baráth Erika: Kánya madár

  1. A játék neve, címe: Kánya madár
  2. A játék pedagógiai célja: közösségi nevelés, érzelmi nevelés, empátia, térpercepció és testsémák fejlesztése, verbális fejlesztés,figyelem és szabálytudat alakítása
  3. A játék jellege: Együttműködési
  4. A baleseti kockázat szintje: Alacsony
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: felnőtt (esetleg több felnőtt) felügyelete, szükség esetén segítség nyújtása
  6. Résztvevők száma: 8-14
  7. Résztvevők életkora: -5
  8. Játékidő: 5-10 perc
  9. Helyszín: A játék bárhol játszható
  10. Helyigény: Nagyobb tér: Tipikusan pl. fogójátékok helyigénye
  11. Kellékigény: egy kendő, paprszalvéta, csöves kukorica
  12. Technikai igény: CD lejátszó
  13. Az előkészítés feladatai: A csoportszoba illetve a szabadban lévő tlr biztonságossá tétele, akadálymentesítése, kendő előkészítése
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: a gyermekeket megkérhetjük a helyszín szabaddá tételéhez való segítségnyújtáshoz (pl.:esetleges játékok elpakolása)
  16. A játék megnyitása, nyitánya: a., CD lejátszóról állathangok felismerése (kakas, tyúk, csibe) b., szabadban történő játék esetén az előzmény lehet baromfis udvar megtekintése
  17. A játék menete, játékszabályok: Reggel van, a csibék felébrednek, ugrándozhatnak, csipoghatnak, szabadon mozoghatnak. Eleséget csipegethetnek a földről. "Most valamennyien kiscsibék vagytok. De vigyázni kell nagyon magatokra.Könnyen lecsaphat közétek egy ragadozó madár, a kánya. Ha nem figyeltek, elvihet közületek egyet…" én leszek a kánya (óvó néni, a későbbiekben az erre a szereplő önként jelentkező gyermek), elmegyek messzire, de figyeljétek mikor fordulok felétek! ” Közben két karommal szárnyaló mozdulatokat teszek.” Ha visszarepülök, és nem bújtok el előlem, akkor valakit magammal viszek. Az az ügyes, aki nagyon óvatos lesz és nem hagyja magát elkapni. a., az bújik el előlem, aki ha meglát engem, gyorsan megáll egyenesen egy helyben b., az bújik jól el előlem, aki ha észreveszi, hogy felé repülök, gyorsan lehasal a szőnyegre c., törökülésbe ül d., leguggol és eltakarja a szemét a két kezével e., keres magának egy párt, szembefordulnak és megfogják egymás két kezét f., pl. a szabadban játszva odaállnak a fa alá, stb. A sor tetszőlegesen folytatható
  18. A játék lezárása: A játékot lezárhatjuk úgy, hogy pl.: a., a csoportszobában a „kiscsibék” isznak egy kis vizet, hiszen ők is megszomjaznak. Majd a daduska segítségével előkészített poharakkal teli tálcáról (nem hideg) vízzel vagy teával megkínáljuk a gyerekeket. b., udvari játék esetén az óvó néni, mint tyúkanyó a szárnyai alá gyűjti a kicsinyeit.”Guggoljatok a két kiterjesztett szárnyam (karom) alá, pihenjetek egy kicsit én vigyázok rátok.”
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: A gyermekeket megdicsérem ügyességükért, gyorsaságukért, ötletességükért, a szabályok betartásáért, fegyelmezettségükért, türelmükért, stb. Ha szükséges a terem rendjének, berendezési tárgyainak visszaállítása, a gyerekek segíthetnek benne.
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: A játékot kiegészíthetjük, izgalmasabbá, változatosabbá tehetjük úgy, hogy más védelmezőjük is akad a ragadozó madár ellen. Pl. egy „kutyus” (önként jelentkező vagy kijelölt gyermek), aki néha ugatni kezd: „vau-vau…”, hogy a kányát elriassza. A kendőt a "kutya fejére kötjük, ezzel jelöljük ki A gyermekek/csibék ilyenkor csak úgy bújhatnak el a ragadozó elől, ha a kutya háta mögé kerülnek. A megadott szabályok is csak ott lesznek rájuk érvényesek. A "kutyának a jelet az óvó néni vagy munkatársa adja meg, azzal, hogy megérinti a kutya fejét. A kutya nem mozdulhat el a helyéről, mert láncra kötötték, csak a hangjával riaszt. Fontos, hogy olyan helyre állítsuk őt, hogy a többiek elférhessenek a háta mögött.
  21. A játékvezető speciális feladatai: A játékvezető a tér, a hely szabad bejárásának, mozgásának biztosítása az egyik fontos feladata. Továbbá alternatív tevékenységképpen a játék iránt nem érdeklődő gyermekek számára a terem egyik sarkában kukoricamorzsolás lehetőségét, egy másik asztal mellett papír pödrés/sodrás tevékenységét ajánlom fel egy segítő kolléga felügyelete mellett. Az apró pödrött papírok eleségként szolgálnak a tyúkoknak, mint magocskák.
  22. Egyéb/megjegyzés: A játék nem eszközigényes, a gyerekeket jól megmozgatja,sokoldalúan fejleszti, továbbá önállóságra, gondolkodásra, kreativitásra készteti, valamint a szabadban is játszható.
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó: 
  24. A Játékot lejegyezte: Baráth Erika