JÁTÉKRA FEL!

NAGY IZABELLA ILONA: Gyere haza, makikám!

  1. A játék neve, címe: Gyere haza, makikám!
  2. A játék pedagógiai célja: összetartozási érzés erősítése, figyelemkoncentráció fejlesztése, reagálóképesség növelése, mozgásbátorság fokozása
  3. A játék jellege: Bemelegítő, ráhangoló
  4. A baleseti kockázat szintje: Alacsony
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: A kiválasztott játékterületen egyenletes-e a talaj, vannak-e gödrök, tereptárgyak. A játék megkezdése előtt a gödrökre, a talaj egyenetlenségére fel kell hívni a játékosok figyelmét. Ha a tereptárgyak mozdíthatóak, azokat a játékterületen kívülre kell helyezni.
  6. Résztvevők száma: -8
  7. Résztvevők életkora: 5+
  8. Játékidő: 10-15 perc
  9. Helyszín: A játék bárhol játszható
  10. Helyigény: Nagyobb tér: Tipikusan pl. fogójátékok helyigénye
  11. Kellékigény: aszfaltkréta vagy ugrókötelek, nagyméretű banán kép
  12. Technikai igény: Nincs
  13. Az előkészítés feladatai: A játékterület felrajzolása krétával, illetve bejelölése kötéllel. A gyorsító szakasz kijelölése a helyszín figyelembevételével (a játéktér közepére kerüljön), banán kép előkészítése, hogy elérhető helyen legyen.
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: A játékterület lemérése lépésekkel, ennek kb. a közepén jelöljük ki a gyorsító szakaszt.
  16. A játék megnyitása, nyitánya: A játék alapja a Kelj fel, Jancsi! lesz. Biztos jártatok már úgy, hogy nem volt kedvetek hazamenni, mert annyira jól szórakoztatok a társaitokkal. A kis majmok is ilyenek, sokat szeretnek huncutkodni, majomkodni, még a szülői hívószóra sem akarják abbahagyni a játékot. A makikák mindig visszakérdeznek, amikor haza hívják őket, hogy hány órára kell megérkezniük, közben pedig majomkodva teszik meg az utat. A játék célja az, hogy a „hazahívót”, elsőként megérintsd, és maki pofát vágj rá, mókás arcot lásson, amikor megfogod a vállát.
  17. A játék menete, játékszabályok: Önkéntes alapon vagy közösen választott mondókával kiszámoljuk ki legyen a „hazahívó”. Ő a játékterület végére áll be, az érkezővonalra (kb. 10 méterre), amit már előre kijelöltem, háttal a többieknek. Így ő nem látja, hogy a többiek milyen sorrendbe állnak fel a indulóvonal/kötél mögött. A „hazahívó” hangosan azt kiáltja: „Gyere haza, makikám!” A vonal mögött állók közül balról a legszélső játékos megkérdezi, hogy „Hány órára!”. Erre a „hazahívó” válaszol az alábbi módon. Például.: 2 tyúklépésre, 1 óriáslépésre. Bármilyen számot mondhat a tízes számkörből. Majd annyit számol hangosan amennyi mozdulatot kért. A számolás befejeztével hirtelen hátra fordul és, ha látja mozogni a „makit” visszaküldi a kezdővonalra. A makik elváltoztathatják a hangjukat, hogy ne ismerje fel a „hazahívó” őket. A mozdulatok közben pedig grimaszolhatnak is. Lesz a játékterületen egy rész, ahol a makik szabadon mozoghatnak, mert itt védettek lesznek, de ezt később részletesen elmondom. A játék lényege, hogy a háttal álló „hazahívó” ne tudja kinek adja az utasítást arra, hogy mikor érkezzen meg. Aztán következik a tőle jobbra álló „maki”, és így tovább, amíg valaki elsőként meg nem érinti a „hazahívó” vállát, akire maki grimaszt vág. Most közösen határozzuk meg a mókás lépéseket, mozdulatokat, amiket be is mutatok, illetve megkérek egy játékost, hogy mutassa be. Tyúklépés: a kilépő lábunk lábujjaihoz illesztjük a sarkunkat (apró lépések) Óriáslépés: akkorát lépünk amekkorát csak bírunk Verébugrás: páros lábbal kicsiket ugrunk Békaugrás: fölfelé ugrunk Nyusziugrás: hosszan előre nyújtózva ugrunk Citromfacsarás: ugrás közben forgunk is Cumi a szádba maradj a falkába! : nem mozdulhat a helyéről, amíg nem kap újabb utasítást A mozgásformák bővíthetőek a csoport mozgásigényét, aktivitását, mozgásos ügyességét figyelembe véve. Most elmondom nektek, hogy hol mozoghatnak, majomkodhatnak kedvükre a makik. A játékterület közepén bejelöltem egy gyorsító szakaszt. Ha valamelyik maki oda érkezik a gyorsító szakaszhoz, akkor ezen a kijelölt területen nem kell követnie az utasítást, hanem gyorsan átfuthat a banán képéig tartó vonalra. Tudjátok a majmok kedvenc eledele a banán ilyenkor se nem látnak, se nem hallanak csak szaladnak a banánjukért. Ha mindenki sorra került, akkor megint balról jobbra haladva folytatjuk a játékot, amíg az egyik maki oda nem ér az érkezővonalra és megérinti a „hazahívó” vállát. Ekkor ő válik „hazahívóvá”.
  18. A játék lezárása: Közös grimaszolással, majomkodással zárjuk a játékot.
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Pozitív megerősítéssel: makik megdicsérése a mozgásformák kivitelezése, gyors reagálóképessége, mókás grimaszai miatt. A „hazahívó” kiemelése, hogy rafináltan, találékonyan adta meg az utasításokat.
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: A mozgásformákhoz irányokat is ad a „hazahívó” játékos. Például: 1 óriáslépés előre, két tyúklépés hátra. Jobb oldalra1 nyusziugrás, 2 citromfacsarás előre.
  21. A játékvezető speciális feladatai: Nincs
  22. Egyéb/megjegyzés:
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó:
  24. A Játékot lejegyezte: NAGY IZABELLA ILONA