JÁTÉKRA FEL!

Varga Zsuzsanna: Kinél van a plüss?

  1. A játék neve, címe: Kinél van a plüss? ( alapjáték és variációja)
  2. A játék pedagógiai célja: Az irodalom órán tanult ismeretek gyakorlása, ismétlése, mélyítése, játékos formában, oldott légkörben, jó hangulatban. Koncentrációs, mozgásos, ügyességi, memória fejlesztő
  3. A játék jellege: Bemelegítő, ráhangoló
  4. A baleseti kockázat szintje: Alacsony
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: Felhívni a játékosok figyelmét a „dobás erejére”, vigyázzanak egymásra, különösen a lányokra, szemüvegesekre.
  6. Résztvevők száma: 15-20
  7. Résztvevők életkora: 10+
  8. Játékidő: 1-5 perc
  9. Helyszín: A játék bárhol játszható
  10. Helyigény: Nagyobb kör: Akkora hely, ahol a résztvevők hátra tudnak lépni
  11. Kellékigény: Plüssjátékok, labda
  12. Technikai igény: nincs
  13. Az előkészítés feladatai: Egyeztetés a takarító személyzettel, hogy ebben az időben ne legyen senki az aulában, hogy ne zavarják a játékot. Tanteremből tanórán megyünk le az aulába. A tanóra tervezés során figyelembe kell venni, hogy az óra 2. felében kerül sor a játékokra, kb.20-25 perc időtartamban.
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: A játék alapváltozatát már ismerik a résztvevők. Játszottuk már 1-3 plüssjátékkal.
  16. A játék megnyitása, nyitánya: Az alapjátékot játsszuk 2-3 percig ráhangolódásként. Kerettörténet: Buksi, Ló, és Labda, irodalmat szeretne tanulni, de kevés az ismerete, ezért segítsünk nekik az ismeretek elsajátításában. Mindnyájan szeretnek repülni, hiszen Buksi Lajka kutyához, Ló Pegazushoz, Labda pedig Hőlégballonhoz szeretne hasonlítani, ezért gyorsan repítsük őket, és gyorsan válaszoljunk, hogy minél rövidebb idő alatt, minél több ismeretet szerezzenek!
  17. A játék menete, játékszabályok: A játékosok körben állnak, mindenki választ magának egy nevet a tanult irodalmi művekből. Pl.: Dobó, Toldi stb. A „Buksi” névre hallgató plüssjátékot dobjuk körbe. Mindenki a következő mondatokkal kezd: -Buksi nem nálam van, hanem Dobónál. A „Dobó” nevű játékos elkapja, és tovább dobja. – Buksi nem nálam van, hanem Ceceynél, …és így tovább. Fontos, szabály, hogy először ki kell mondani a nevet, és csak utána szabad eldobni a plüssjátékot! Nehezítés: 2-3 plüssjátékot indítunk el a körben. Amikor ez már jól megy, akkor ugyanezt a játékot játsszuk helyszínekkel, majd irodalmi fogalmakkal. Nehezítés: A végén összevonjuk a 3 játékot, ha „Buksi” repül: szereplőt kell mondani, Ha „Ló”: helyszínt, ha „Labda”: irodalmi fogalmat. Nagyfokú koncentrációt igényel, hiszen minden játékosnak 3 „neve” van, amit meg kell jegyezni! Nehezítés: Aki téveszt, rossz nevet mond, rossz helyre dob, nem kapja el a plüssjátékot zálogot ad.
  18. A játék lezárása: Aki tévesztett zálogot adott, melyet a többi játékos által feltett 3 kérdésre adott helyes válasszal lehetett kiváltani.
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Megdicsértem a résztvevőket az aktív részvételért, valamint az irodalmi anyag elsajátításáért. A tanulók is elmondták véleményüket a játékról: tetszett nekik, kérték, hogy máskor is játsszuk. Megfogalmazták azt is, hogy milyen szinten van a tananyag elsajátításuk az elvárthoz képest, mit kell még megtanulniuk. Mindnyájan azt mondták, hogy a játék segítette őket a tanulásban, az anyag elsajátításában. Az utolsó játékot, amikor nevet, helyszínt, fogalmat kellett mondani, még gyakorolnunk kell, mert természetesen még volt hibázás, de ezt a játékot élvezték a legjobban
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: • Hibás válasz esetén a játékos kiesik és félreáll • Hibás válasz esetén a játékos kiesik, nem áll ki, de nem játszik, nehezítve a bent maradók figyelmét, hiszen arra is kell figyelni, hogy melyik játékos nincs már a játékban.
  21. A játékvezető speciális feladatai: A játékokat fokozatosan vezettem be, mindig játszottunk próbajátékot, ha a játék már jól ment, akkor léptünk a következő szintre.
  22. Egyéb/megjegyzés: A gyerek élvezték a játékot, kérték, hogy máskor is játsszuk. Tananyag gyakorlásra alkalmas, csak az anyaghoz kell igazítani a játékvariációt
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó:
  24. A Játékot lejegyezte: Varga Zsuzsanna