JÁTÉKRA FEL!

Kaszainé Weigert Ágnes: Kézfogó

  1. játék neve, címe: Kézfogó
  2. A játék pedagógiai célja: Megfigyelőképesség, koncentráció fejlesztése, reakcióidő rövidítése, gyosrsaság fejlesztése.
  3. A játék jellege: Együttműködési
  4. A baleseti kockázat szintje: Alacsony
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: Ha a teremben játszuk, akkor a székek megfelelő elhelyezése, kellő távolságra egymástól. Figyelni kell arra is, hogy a két csapat közti pad egyenlő távolságra legyen a két csapat utolsó emberétől. Ha szabadban játszunk, akkor csak a talaj egyenletességére kell figyelni. Olyan helyre kell állítani a két csapatot, ahol a talaj sima.
  6. Résztvevők száma: 15-20
  7. Résztvevők életkora: 7+
  8. Játékidő: 5-10 perc
  9. Helyszín: A játék bárhol játszható
  10. Helyigény: Nagyobb tér: Tipikusan pl. fogójátékok helyigénye
  11. Kellékigény: Ha teremben jatszunk, akkor székek, egy pad, egy alma , babzsák vagy teniszlabda. 1db pénzérme. A szabadban nem kellenek székek, mivel állnak vagy törökülésben ülnek a játékosok. Itt a padot a hullahopp karika helyettesíti. Ebbe rakjuk azt a tárgyat, amit az utolsó játékosok közül az egyik elvesz.
  12. Technikai igény: Ha teremben játszunk, akkor minden gyermeknek egy székre van szüksége.
  13. Az előkészítés feladatai:
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: A gyerekek a játékvezető irányításával a megfelelő helyre rakhatják a székeket.
  16. A játék megnyitása, nyitánya: A játék előtt beszélgetünk a pénzről. Tisztázzuk, hogy van papírpénz és fémpénz. Megbeszéljük, hogy mit jelent az írás és a fej fogalma. Közösen kiválasztjuk, hogy a játékban melyik lesz a nyerő
  17. A játék menete, játékszabályok: A játékosok a játékvezetővel szemben állnak. A játékvezető kiválasztja a két csapatot. Lehet fiúk a lányok ellen, de lehet véletlenszerűen, kártya segítségével szétosztani a gyerekeket. Ha megvan a két csapat, akkor velem szembe helyezkednek el. Két oszlopban, úgy, hogy a csapat utolsó embere háttal áll a többieknek. Átismételjük, hogy a pénzérmének melyik oldala lesz a nyerő, mikor kell a mögötte lévő társának megszorítani a kezét. Jelen esetben a fejnél adják tovább a jelet ( kézszorítás ). Amikor az utolsó játékos megérezte a kézszorítást, abban a pillanatban odalép a padon vagy hullahopp karikában lévő babzsákhoz és megkaparintja. Ha tényleg fejre esett a pénzérme 1 pontot kap a csapat. Ha viszont tévesen indult el a jel pontlevonás történik. Azért, hogy mindenki átélje azt az izgalmat, hogy ő indítja vagy nem indítja a jelet, amikor lement egy kör az utolsó játékos előre áll, a többiek pedig eggyel hátrébb lépnek.
  18. A játék lezárása: : Kétféleképpen lehet lezárni a jétékot. Az egyik: akkor van vége a játéknak, ha az egyik csapat elérte a játék elején megbeszélt ponthatárt. ( pl.:15 pontot ) A másik: akkor van vége a játéknak, ha újra az a kispajtás áll az első helyen, aki a játék kezdetekor állt. Ekkor megnézzük, hogy melyik csapatnak van több pontja.
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: A játék végén megdicsérem a csapatokat. Megbeszéljük, hogy mi lehetett a győztes csapat sikerének a titka. Koncentráció, gyors reagálás, fegyelmezett játék. Megkérdezem, hogy érezték magukat, melyik pozícióban álltak a legszívesebben. ( Első, közbülső vagy utolsó emberként .)
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: A kiindulóhelyzeteken lehet változtatni, variálni. Pl.: Állnak a csapattagok, széken ülnek, törökülésben ülnek, lehetnek guggolóhelyzetben. Ha a talajviszonyok engedik hason fekvés és hanyatt fekvés is szóba jöhet . Ilyenkor a kezet és a lábat is bevonjuk a jeladásba. A kiinduló helyzetek folyamatos variálásával tehetjük még izgalmasabbá, viccesebbé a játékot. A megkaparítandó kincset is változtathatjuk. ( labda, babzsák, alma, amit a végén a csapattagok közt szét is lehet osztani )
  21. A játékvezető speciális feladatai: A szabályokat és a játék menetét fokozatosan ismertetem. Többször is megmutatom, hogy melyik oldala a nyerő a pénznek. Felhívom a figyelmüket arra, hogy csak a kézszorítás legyen a jel, ne forogjanak, ne adjanak ki hangot, mert azzal a másik csapatnak segíthetnek. Fontos, hogy az első emberek gyorsan reagálják le azt, hogy feldobás után melyik oldalát látják a pénznek.
  22. Egyéb/megjegyzés: Az eddigi tapasztalataim szerint nagyon szívesen játszák a gyerekek ezt a játékot. Esőben játszottuk már teremben is. ( Bár iskolánkat most újítják fel, a körülmények nem éppen a legideálisabbak,ez a fényképeken is látszik, így is élvezték a játékot. ) Játszottuk kint is, az iskolánk előtti téren is. Mindannyiszor nagyon jó hangulat alakult ki. A gyerekek teljes átéléssel játszottak. Jó kis versenyhelyzet alakult ki a két csapat között.
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó:
  24. A Játékot lejegyezte: Kaszainé Weigert Ágnes