JÁTÉKRA FEL!

Kozári Katalin: „Suszter, baka, szabó, kém” – azaz: Kémjátszma (a Ponyvás névtanuló átirata)

  1. A játék neve, címe: „Suszter, baka, szabó, kém”; – azaz: Kémjátszma (a Ponyvás névtanuló átirata)
  2. A játék pedagógiai célja: Koncentrációkészség, gyors reakcióra való készség fejlesztése, csapatszellem, közösségi érzés erősítése
  3. A játék jellege: Egyéb
  4. A baleseti kockázat szintje: Alacsony
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: Fel kell hívni a játékosok figyelmét, hogy a „lepel” lehullásakor óvatosan, egymásra vigyázva pattanjanak fel a szemben lévő játékosok A továbbfejlesztett változatban csak jobb kézzel nyúlhatnak a táblákért, vigyázva egymás szemére, arcára
  6. Résztvevők száma: 8-14
  7. Résztvevők életkora: 10+
  8. Játékidő: 10-15 perc
  9. Helyszín: A játék bárhol játszható
  10. Helyigény: Kör: Akkora hely ahol a résztvevők körbe tudnak állni/ülni
  11. Kellékigény: Egy nagyméretű (min. 2,5 -3 x 4 m-es), nem áttetsző (!) drapéria vagy ponyva
  12. Technikai igény: Egy segítő személy, aki tartja a leplet a másik oldalon
  13. Az előkészítés feladatai: Átrendezni a termet, hogy a szükséges méretű hely rendelkezésre álljon, ponyvát odakészíteni
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: Segíthetnek az átrendezésben; illetve a továbbfejlesztett változat esetében a táblácskák elkészítésében, felcsipeszelésében is (természetesen ez megnöveli az előkészítéshez szükséges időt, de esetleg készülhetett egy korábbi alkalommal is)
  16. A játék megnyitása, nyitánya: Ez előtt a játék előtt játszunk egy ráhangoló, neveket gyakorló játékot, amelyben mindenki választ magának egy álnevet. Egy plüssjátékot vagy labdát körbeadva, illetve valakinek dobva kell megmondani a saját magunk, egy-két kör gyakorlás után a tőlünk balra levő játékos által választott álnevet is. Így a főjáték már úgy indul, hogy ezeket a neveket ismerik a játékosok. Két csapatot alakítanak a kihúzott ponyva két oldalán. Elmondom a szabályokat és a kerettörténetet: „;Ebben a játékban ti két, egymással hadban álló csapatnak/országnak vagytok a kémjei, ezért viseltek álnevet. A küldetés az, hogy minél több ellenséges kémet le kell leplezni és a saját oldalatokra állítani!”;
  17. A játék menete, játékszabályok: Helyezkedjetek el guggolva vagy térdelve a kifeszített lepel két oldalán, amelyet a segítőtársammal magasra emelünk! Mindkét csapat válasszon ki titokban egy kémet, akit kiküldenek a „Falhoz”! A játékvezető jelzésére (pl. „;egy-kettő-há-rom!”;) lehull a lepel, és abban a pillanatban villámgyorsan ki kell mondani a szemben levő játékos nevét. Akinek hamarabb sikerül kimondania, az magával viheti a leleplezett kémet a saját táborába, innentől ahhoz a csapathoz tartozik. Ismét új kémeket választatok, ők ismét megpróbálják leleplezni egymást, és ez így megy tovább…
  18. A játék lezárása: A játéknak akkor van vége, ha az egyik oldalról az összes kém (önként vagy kényszerűségből) átállt a másik oldalra, és a háborús helyzet megszűnt… 😉
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: „Mindenkinek köszönöm a játékot, nagyon lelkesek és ügyesek voltatok! Számotokra milyen élmény volt?” -„Élveztük!” „Mókás”!Vicces” volt!” „Nem is gondoltam, hogy ilyen nehéz gyorsan reagálni!” „Van valami észrevételetek, amit ti másképp csinálnátok?” „Nem volt túl könnyű sokáig guggolni…! ;-)”
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: A játékosok a bal vállukon egy csipesszel feltűzött táblácskát viselnek (mindegy, mi van rajta, a csapat színe, rangjelzés, stb., de üres is lehet, sőt lehet egy kendőcske is akár). A szemben álló játékosoknak nem csak a nevet kell bemondani a lepel lehullásakor, hanem meg kell szerezni a másik váll-lapját is. Ha ez nem sikerül, érvénytelen a leleplezés és mindketten a helyükre mennek újabb bevetésig. Ebben a variációban nem az számít, ki mondja ki hamarabb a nevet, hanem a váll-lap megszerzése dönt, persze a nevet is jól kell mondani, hogy érvényes legyen az akció…
  21. A játékvezető speciális feladatai: Folyamatosan figyelek a játékosok fizikai és lelki biztonságára Hogy még izgalmasabb legyen a játék, a számolást („egy-kettő-há-rom!”) gyorsíthatom is, vagy épp elnyújthatom, hogy az összpontosítás még feszültebb legyen!
  22. Egyéb/megjegyzés: Egyes résztvevők számára kényelmetlen lehet a hosszú ideig tartó guggolás, térdelés vagy mászás, ezért a játék játszható állva is, azonban ekkor min. 2,5 m magasba emelt ponyva szükséges, valamint jó magas segítők, akik tartani tudják…! 🙂
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó: https://drive.google.com/drive/folders/0B1L3e_hsaWKxVWtwRXF1YnhGaVE?usp=sharing
  24. A Játékot lejegyezte: Kozári Katalin