JÁTÉKRA FEL!

Magos Tibor: csere-bere

  1. A játék neve, címe: csere-bere
  2. A játék pedagógiai célja: megfigyelés és emlékezés fejlesztése
  3. A játék jellege: Bemelegítő, ráhangoló
  4. A baleseti kockázat szintje: Alacsony
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: Alacsony a játék baleseti kockázati szintje. Különösebb biztonsági intézkedések nem szükségesek.
  6. Résztvevők száma: 8-14
  7. Résztvevők életkora: 10+
  8. Játékidő: 1-5 perc
  9. Helyszín: Elsősorban beltérben játszható
  10. Helyigény: Kör: Akkora hely ahol a résztvevők körbe tudnak állni/ülni
  11. Kellékigény: Nincs szükség kellékre. Elegendőek azok a tárgyak, melyek megtalálhatók a teremben vagy a gyerekeknél.
  12. Technikai igény:
  13. Az előkészítés feladatai: Nincs szükség különösebb előkészületre.
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: nem szükséges előkészület
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: Szívesen csatlakoznak be a játékba.
  16. A játék megnyitása, nyitánya:
  17. A játék menete, játékszabályok: Egy gyerek mindent szemügyre vesz a teremben, s megpróbál mindent megjegyezni, majd kimegy a teremből, a többiek pedig bent maradnak. Esetleg 2-3 gyerek is kimehet, ha nagyon nehéz cseréket akarunk végrehajtani. A bent maradók 1-2 dolgot kicserélnek egymással. Ezen a napon pl. két gyerek a pulóverét és a szemüvegét cserélte ki egymással, illetve az negyedik padban lévő kulacs lett kicserélve az első padon lévő palackkal. Ha a csere megtörtént, akkor a kint lévő gyereknek ki kell találni, hogy mi (mik) lettek kicserélve. Egy másik játékban a gyerekek egymással cseréltek helyet, s az volt a feladat, hogy a kint lévő ültessen vissza minden gyereket oda, ahol a kimenetel előtt ült
  18. A játék lezárása: Ha mindent sikerült visszacserélni, akkor a játéknak vége. Ezt követően egy másik gyerek vagy gyerekek mennek ki. Ha nem sikerült kitalálni a felcserélt dolgokat, akkor ez a gyerek (vagy gyerekek) megy ki újra.
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Dicséret, hogy ügyesek voltak a cserék kiagyalásában. Illetve dicséret, hogy nagyon jól megfigyelték a részleteket, s mindent vissza tudtak cserélni.
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Lehet könnyítésként az, hogy pl. csak a padon lévő dolgokat lehet egymással kicserélni. Vagy pl. csak ruhaneműket. Nehezítésként pedig megengedett, hogy ne egymással legyen kicserélve két dolog, hanem pl. három dolog legyen felcserélve (pl a tolltartó helyére a kulacs, kulacs helyére egy könyv, könyv helyére a tolltartó kerüljön.
  21. A játékvezető speciális feladatai: Ne cseréljenek meg a gyerekek semmi mást, csak az legyen megcserélve, amit az elején közösen cseréltünk fel, és amiről mindenki tud.
  22. Egyéb/megjegyzés: Egy másik játék: „Szájmun mondta…” A játékvezető feladata hogy hogy megmondja mit kell csinálni, mit mondott Szájmun. Szájmun mondta állj fel, Szájmun mondta tedd a kezed a fejedre, stb. Ha a játékvezető csak azt mondja hogy mit kell csinálni, de azt nem hogy Szájmun mondta, akkor azt nem kell megcsinálni. Ha valaki mégis megcsinálja, akkor kiesett. Addig kell csinálni amíg csak egy gyerek marad. Pl. Szájmun mondta állj fel (mindenki feláll), Szájmun mondta tedd a kezed a fejedre (mindenki a kezét a fejére teszi. Nyújtsd ki a nyelved (aki kinyújtja az kiesett, mert ezt nem Szájmun mondta.
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó:
  24. A Játékot lejegyezte: Magos Tibor